TAK NAK MATA ROSAK DAN BUTA? JOM CEGAH SEBELUM TERLAMBAT!

4:30 PM


'Dari mata jatuh ke hati..'

Dari kata kata di atas, dah tahu mata ni sangat penting untuk melihat apa je yang ada di sepan mata.Organ yang  kecil ni dah mula terbentuk dalam rahim di peringkat awal pembentukan janin  iaitu pada minggu keempat kandungan tau. 


Mengikut kajian, 80% masalah buta di seluruh dunia sebenarnya boleh dicegah dan dirawat. 

Hilang penglihatan akibat diabetis dapat dielakkan sekiranya kita mengamalkan gaya hidup sihat serta mengambil berat tentang penjagaan pemakanan dan berat badan  dari awal usia.  

Selain itu, glaukoma pula dapat dicegah sekiranya pesakit menjalani pemeriksaan mata secara berkala untuk penjagaan mata yang baik. Begitu juga kebanyakan masalah buta akibat kecederaan dapat dielakkan dengan penggunaan alat pelindung mata dan pemakaian talipinggang semasa memandu di jalan raya.


www.bysyiraishak.blogspot.com


Jadi, pencegahan kepada pelbagai masalah mata sebenarnya boleh dicegah. Contohnya, usaha dalam menjaga pemakanan dengan mengambil nutrien seimbang untuk kesihatan mata sangat penting sejak muda lagi.
Buah- buahan dan sayuran yang  pelbagai warna kaya dengan antioksidan mampu membantu mencegah kerosakan kanta dan saraf retina. Kajian membuktikan bahawa  pengambilan antioksidan dapat menghalang pembentukan katarak.

Antara  antioksidan yang penting untuk mata ialah Lutein and zeaxanthin. Kedua dua caretinoid ini banyak terdapat dalam sayuran  seperti bayam, brokoli, labu dan sawi. Bahan ini penting untuk menapis cahaya biru yang merbahaya  serta mengurangkan  kerosakan  sel sel oleh radikal bebas. 

Pengambilan makanan yang kaya dengan lutein and zeaxanthin juga dapat menurunkan risiko katarak dan kerosakan makula (Age related macular degeneration). Omega 3 yang banyak terdapat dalam ikan juga sangat baik untuk retina dan boleh mengurangkan risiko kerosakan makula iaitu kawasan  yang terpenting bagi ketajaman penglihatan mata dan warna .


 www.bysyiraishak.blogspot.com


Dalam Shaklee, Vivix merupakan antioksidan yang sangat bagus kerana mengandungi antioksidan dalam 4 bahannya iaitu Purple Carrot( lobak ungu), Muscadine Grape ( anggur muscadine) , Europian Elderberry (eldeberry eropah) dan Polygonum Cuspidatum.
Sebab apa VIVIX sesuai untuk mengatasi masalah mata?

Vivix sangat sesuai untuk kesihatan mata yang sihat kerana kandungannya yang terdiri daripada 4 bahan utama mengandungi antioksidan yang tinggi dan amat penting dalam hal penjagaan kesihatan mata terutamanya untuk mencegah penyakit mata seperti ARMD, glaukoma dan katarak.

Makanan yang kaya dengan anthocyanin seperti lobak ungu boleh membantu meningkatkan kesihatan mata anda. Kajian menunjukkan bahawa anthocyanin membantu dari segi meningkatkan penglihatan mata pada waktu malam dan meningkatkan peredaran darah dalam kapilari retina.
Lutein dalam lobak ungu juga berfungsi untuk melindungi kualiti mata dan ia digelar "vitamin mata". Lutein biasanya digunakan dalam rawatan pencegahan masalah  atau kemerosotan mata seperti katarak dan retinitis pigmentosa.
Bagaimana VIVIX bertindak?
Kebanyakan masalah mata adalah disebabkan kerosakan atau kecederaan ligamen retina, tisu & saraf. Disebabkan itulah Vivix yang kaya antioksidan ni dapat membantu memperbaiki dan melindungi sel sel mata yang bermasalah agar kembali sihat.

www.bysyiraishak.blogspot.com


Melalui 4 tindakan di atas, Vivix dapat membantu mengatasi masalah mata yang yang mungkin disebabkan oleh faktor penyakit kronik seperti diabetes, darah tinggi, bell's palsy, kanser, dan paras kolestrol yang tinggi dalam darah.


Contohnya, jika anda menghidap diabetes dan mempunyai bacaan gula dalam darah yang sentiasa tinggi, ia akan memberi kesan kepada kesihatan mata. Peningkatan paras gula dalam darah memang memberi kesan terhadap sistem salur darah dan mengakibatkan serangan strok dan jantung, kegagalan buah pinggang serta kerosakan pada mata dikenali sebagai retinopati diabetis.

Retinopati diabetis adalah penyebab utama kebutaan baru di negara maju dan membangun. Kemungkinan seorang pesakit diabetes menjadi buta adalah 25 kali ganda lebih tinggi berbanding individu sihat tetapi boleh dielakkan jika dikesan serta dirawat dari awal.

Retinopati menyebabkan kerosakan kepada lapisan retina di bahagian belakang bebola mata akibat salur darah yang tersumbat, bocor atau bertambah terlalu banyak.Perubahan kepada salur darah retina dan lapisan saraf di bahagian belakang mata yang peka cahaya menyebabkan aliran darah yang terhad ke mata dan menghalang cahaya daripada sampai ke retina.

Jika tidak dirawat dengan segera, pesakit mungkin akan mengalami penglihatan yang kabur atau menjadi buta.

Jadi, pengambilan Vivix sejak awal akan memberi kelegaan pada saraf mata dan masalah paras gula dalam darah juga boleh menurun tau.

Begitu juga dengan sesiapa yang ada masalah rabun atau silau. Boleh cuba Vivix untuk memperbaiki sel sel mata supaya lebih sihat dari kerosakan akibat radikal bebas.


www.bysyiraishak.blogspot.com
Testimoni ibu kepada Puan Rosliza yang mengambil Vivix selama 2 minggu berturut turut menyebabkan masalah katarak beliau semakin pulih hingga tidak perlu pembedahan susulan.

Mencegah lebih baik dari merawat dengan kos yang beribu ribu kan? Jom mulakan sekarang dengan pencegahan!


------------------------------------------------------------------------------

Pertanyaan & konsultasi, boleh whatsapp ke :


www.bysyiraishak.blogspot.com











Sumber :
http://papisma.org/panduankesihatan/?p=69
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2015/08/03/best-foods-for-eye-health.aspx#_edn12
http://www.health.com/health/gallery/0,,20680738_4,00.html
http://www.nhs.uk/Livewell/Eyehealth/Pages/Eyehealthhome.aspx
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0106&pub=utusan_malaysia&sec=kesihatan&pg=kn_02.htm

You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::