6 KELEBIHAN LOBAK UNGU PADA KESIHATAN SUPAYA DAPAT ELAK PENYAKIT KRONIK

7:44 PM

Hi happy weekend!

Hari ni saja nak share info yang santai santai je. Kebetulan baru pulang dari Sogo tadi, teringat nak buat entry mengenai lobak la..

Sepanjang minggu ni saya perasan lobak atau carrot dah jadi menu utama dalam sayuran yang kami makan. Selain dari warna lobak tu yang sangat menaikkan selera, sememangnya kami sekeluarga memang suka sangat lobak.

Tapi, anda tahu tak yang lobak ni ada lebih kurang 5 warna yang berbeza dan nutriennya juga berbeza?



www.bysyiraishak.blogspot.com



Entry kali ni saya share tentang kelebihan lobak ungu. Selalunya kita makan lobak oren dan putih kan?

Berbanding lobak lain, lobak ungu ni kaya dengan antioksidan tau kerana warnanya yang gelap. Apa sahaja sayuran atau buah berwarna gelap sememangnya kaya dengan antioksidan yang mampu menghalang radikal bebas yang merosakkan sel sel badan.


www.bysyiraishak.blogspot.com


6 KELEBIHAN LOBAK UNGU ATAU PURPLE CARROT PADA KESIHATAN SUPAYA TAK DAPAT BANYAK PENYAKIT


  • Antioksida


Antioksida yang terdapat dalam lobak ungu atau purple carrot penting untuk melindungi sel badan Kita daripada "berkarat" yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit bakal datang. Ia juga penting untuk menghalang radikal bebas yang berbahaya hadir ke dalam sel tubuh badan kita.

www.bysyiraishak.blogspot.com


  • Anti Radang

Mempunyai sifat anti radang yang tinggi dan disebabkan itulah ia bagus untuk melegakan arthritis @ sakit sendi


  • Anti Carcinogen

Sifat anti carcinogen pada lobak ungu atau purple carrot membantu mengurangkan risiko kanser. Bagi penyakit kanser, ia boleh membantu tubuh untuk melawan sel sel kanser dari merebak.

Kajian yang dijalankan oleh Jabatan Pemakanan & Sains Makanan Universiti Maryland telah menguji kesan Anthocyanin daripada pelbagai sumber didapati bahawa anthocyanin dalam lobak ungu atau purple carrot mampu menghalang pertumbuhan sel-sel kanser kolon. 

Kajian juga mendapati lobak ungu atau purple carrot mengandungi lutein dan karotenoid mampu melindungi tubuh dari kanser kolon.


  • Melindungi kualiti kesihatan mata

Makanan yang kaya dengan anthocyanin seperti lobak Ungu atau puple carrot boleh membantu meningkatkan kesihatan mata anda. 

Kajian menunjukkan bahawa anthocyanin membantu dari segi meningkatkan penglihatan mata pada waktu malam dan meningkatkan peredaran dalam kapilari retina.

Manakala Lutein dalam lobak Ungu atau purple carrot juga berfungsi untuk melindungi kualiti mata & ia digelar "vitamin mata". Lutein biasanya digunakan dalam rawatan pencegahan masalah  @ kemerosotan mata seperti katarak & retinitis pigmentosa.


  • Antiviral, antiseptic & anti microbial

Ia sangat bagus untuk melawan virus & bakteria yang mudah berjangkit dan mudah merebak seperti flu, campak & jangkitan dalaman seperti jangkitan pada salur kencing, mulut & perut.

www.bysyiraishak.blogspot.com


  • Memperbaiki kesihatan vascular

Kandungan vitamin A yang tinggi dalam lobak Ungu atau purple carrot membantu untuk meningkatkan sistem imun & menghalang lemak ke arteri Kita.

Hal ini kerana jikalau lemak sampai ke arteri akan menyebabkan ianya tersumbat. Kesannya,anda akan dihinggapi sakit jantung, jantung tersumbat dan pelbagai penyakit lain.

Jadi bagi mereka yang berisiko tinggi menghidap penyakit jantung sangat disarankan untuk mengambil Vivix sebagai seupplement utama.


CARA MUDAH UNTUK MENDAPATKAN KHASIAT LOBAK UNGU ATAU PURPLE CARROT


Dalam Vivix memang dah terkandung lobak ungu atau purple carrot. Selain itu, terdapat juga anggur muscadine, Elderberry Eropah dan Polyganum Cuspidatum sebagai ramuan utama dalam Vivix.

Nak cuba Vivix?

Pertanyaan dan konsultasi, boleh whatsapp ke :

www.bysyiraishak.blogspot.com






Sumber :
Kredit untuk ahli Wahmillionaire yang sudi share info dalam telegram

You Might Also Like

1 Pengomen

  1. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::