4 CARA MENCEGAH KANSER SERVIKS ATAU KANSER PANGKAL RAHIM DARI MENGHANTUI DIRI SEUMUR HIDUP

7:52 PM

Anda tahu mengenai kanser serviks atau kanser pangkal rahim? 

Pernah jalani ujian Pap Smear?
www.bysyiraishak.blogspot.com


Di seluruh dunia, hampir 500 ribu wanita disahkan menghidap kanser serviks setiap tahun dan separuh daripada mereka meninggal dunia akibat penyakit tersebut. 

Manakala di Malaysia, Kanser serviks atau kanser pangkal rahim merupakan kanser kedua tertinggi yang dihidapi oleh wanita selepas kanser payudara. Dalam laporan WHO pada 2007, seramai 700 wanita di Malaysia meninggal dunia akibat kanser serviks setiap tahun.

Seram bila baca artikel dari suratkhabar tentang statistik kanser serviks atau kanser pangkal rahim ni.

Disebabkan itulah, saya cuba untuk share lebih lanjut cara mencegah dan rawatan kanser serviks atau kanser pangkal rahim pula. Pada entry yang lepas, saya share tentang gejala dan punca kanser serviks sahaja.



LANGKAH AWAL UNTUK MENCEGAH  KANSER SERVIKS ATAU KANSER PANGKAL RAHIM


Ramai wanita mungkin kurang kensedaran mengenai kanser serviks atau kanser pangkal rahim berbanding kanser payudara. Kerapkali juga wanita sedar yang mereka menghidapi kanser serviks atau kanser pangkal rahim ni semasa di tahap 3 atau 4.

Jadi, langkah awal untuk mencegah kanser serviks atau kanser pangkal rahim adalah menjalani ujian Pap Smear.

Ujian Pap Smear ni merupakan antara salah satu cara ujian awal yang membantu mengenal pasti potensi sel-sel serviks untuk bertukar menjadi sel kanser sejak awal lagi. Wanita seharusnya memulakan ujian Pap Smear selepas 3 tahun melakukan aktiviti seks.


Ujian pap smear

Selain ujian Pap Smear, anda juga boleh melakukan ujian di rumah dengan menggunakan sejenis alat yang dikenali sebagai Cervisafe. Alat ini memudahkan anda untuk mengambil sampel sel sendiri dan menhantar sampel sel ke makmal untuk analisis yang lebih lanjut. 

Kalau ujian pada sampel itu menunjukkan ada sel kanser yang dikesan, anda boleh terus mendapatkan rawatan lanjut di hospital dengan segera. Saya rasa alat ni bagus juga untuk wanita wanita yang sibuk atau segan nak buat ujian di hospital.

Buat ujian sendiri menggunakan Cervisafe

Selain itu, terdapat lagi satu cara untuk mengesan sel kanser serviks atau kanser pangkal rahim ni jika anda rasa segan untuk membuat pemeriksaan di klinik atau hospital. Anda boleh membuat ujian melalui Colposcope iaitu satu alat yang dapat membesarkan imej sel pangkal rahim dan faraj ( lebih kurang macam mikroskop). 

Selepas tu, ujian biopsi pula akan dibuat untuk mengambil tisu sel serviks dan sel tersebut kaan dikesan melalui mikroskop untuk mengesan apa apa perubahan pada sel serviks.
 
Ujian Colposcope



Selain 3 cara dia atas, Tonik merah sangat disyorkan untuk  untuk merencatkan sel kanser dari merebak ke bahagian lain organ wanita seperti ovari, tiub fallapio dan sebagainya. Hal ini kerana tonik merah ni kaya dengan Resveratrol dan Ellagic Acid yang membantu mengawal sel sel kanser dari merebak. 

www.bysyiraishak.blogspot.com

Jangan lupa bahawa kanser ni tiada penawar tauuu.

Penawarnya adalah dengan menghentikan sel kanser tersebut dari merebak terus melalui kemoterapi dan sebagainya.

Jika kanser dah teruk, organ pula akan dibuang untuk pastikan semua sel-sel kanser dah keluar dari badan.


So... sebab itulah Tonik merah ni wajib diambil pada sesiapa yang ada sejarah keluarga yang mempunyai kanser! Better kita cegah dulu sebelum merawat kan?

www.bysyiraishak.blogspot.com

Bagaimana Vivix Membantu Mencegah Kanser?

Resveratrol adalah bahan utama di dalam sebotol Vivix. Ianya adalah bahan yang didapati dari tumbuh-tumbuhan seperti anggur merah, sebagai pertahanan diri dari terkena penyakit. Kajian telah dilakukan dan ianya bertindak sebagai antioksidan dan anti radang. Paling best, Vivix ni mebantu membina balik sel sel kanser yang telah rosak.
Sel-sel rosak yang telah dibetulkan ini akan kembali kepada proses semulajadi untuk mati yang digelar proses apoptosis Proses ini menyebabkan sel kanser semakin berkurang dan akhirnya terbantut.
Terdapat kajian dari Universiti Missouri pada tahun 2013 menemui bahawa kombinasi resveratrol (kandungan utama Vivix!) dan radioterapi mampu membunuh lebih banyak sel kanser berbanding terapi sahaja.
www.bysyiraishak.blogspot.com
Tetsimoni mak yang ada kanser mencuba Vivix untuk merencatkan sel kanser. DAh tak perlu buat kemoterapi!

JAdi, jika anda tak suka dan segan untuk buat pap smear, ikhtiar dengan Vivix untuk mencegah kanser serviks atau kanser pangkal rahim ni. Especially, jika anda ada sejarah keluarga yang menghidap kanser!

Ikhtiar kerana Allah, insyallah.


----------------------------------------------------------------
Pertanyaan dan konsultasi, boleh whatsapp ke :
www.bysyiraishak.blogspot.com


Sumber : akan diupdate kemudian

You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::