7 CARA SEMULAJADI YANG BERKESAN DAN SIMPLE UNTUK MELEGAKAN STRESS SUPAYA TAK KENA DARAH TINGGI

8:24 PM

Stress atau tekanan emosi ni boleh disebabkan pelbagai sebab. Ada orang stress dengan tempat kerja yang berlambak lambak kerja, ada orang stress dengan diri sendiri mahupun disebabkan oleh orang lain.

Apabila stress atau tekanan emosi ni tak dikawal dengan baik, anda akan dapat kesan yang negatif pada kesihatan badan tau. Antaranya adalah penyakit tekanan darah tinggi atau Hipertensi. 

Stress ni memang tak boleh nak dielakkan. Yang boleh anda lakukan adalah dengan mengawal stress supaya ia tak memberikan tekanan yang kuat pada mental, emosi dan kesihatan sendiri.

So..apa yang boleh dilakukan untuk mengawal dan melegakan stress supaya tak kena tekanan darah tinggi atau hipertensi?  
 
www.bysyiraishak.blogspot.com

APA YANG BOLEH DILAKUKAN UNTUK MENGAWAL STRESS DENGAN CARA SEMULAJADI?


Berehat


Ambil masa untuk merehatkan diri selepas penat dan stress secara tiba tiba. Kalau anda terlalu mengejar deadline kerja mahupun terus menerus membuat kerja rumah, kat sinilah anda boleh terasa penat melampau dan terasa nak moody je.  Bila dah start moody, mulalah rasa nak stress kan... so, releks sekejap dan ambil mood positif.
Credit : Google

● Minum susu


Ada yang kata bahawa susu mampu menenangkan diri yang tengah stress. Mungkin ini disebabkan oleh kandungan susu yang mampu mengurangkan kadar hormon adrenalin dalam darah. So, ambil secawan susu untuk cool kan hati dam minda  yang tengah stress. Tak suka susu? Ambil je Vivix..

Credit : Google

● Dapatkan tidur yang mencukupi


Yang ni saya percaya bahawa individu yang kurang tidur ataupun tidak mendapatkan waktu tidur yang berkualiti mampu merosakkan mood dan agak sukar nak mengawal stress.

Biasanya bila dah tak cukup tidur, anda akan susah nak fokus pada sesuatu kerja dan sukar untuk mengejar apa sahaja deadline. Bila target tak dapat dicapai, mulalah diri akan terasa stress kerana tak mencapai sasaran yang ditetapkan.

Try untuk tidur sekurang kurangnya 6 jam. Jika tidak, cubalah untuk tidur dengan berkualiti tanpa gangguan gajet at least dalam 4 jam. Konfem anda akan rasa segar je nanti. Jangan lupa minum susu sebelum tidur! :)

● Buat sesuatu yang anda gemar


Anda suka window shopping? Atau mungkin suka lepak di kafe dan minum kopi yang menyegarkan? Sukakan adventure? Suka travel? Suka makan? Suka beryoga?

Credit : Google

Serius. Kalau anda terasa stress, mesti anda akan buat sesuatu yang anda suka atau apa sahaja yang mampu mengurangkan kadar stress tu kan?  So.. get set go! Buat apa sahaja perkara berfaedah supaya stress tu hilang. Tidur? Go on... saya suka window shopping bila stress heheh

● Bersukan atau bersenam


Ada juga yang suka bersenam dan bersukan untuk hilangkan stress. Depends pada anda.. mungkin dengan cara mengaktifkan diri dan fokus pada aktiviti fizikal mampu untuk meredakan ketegangan diri. Aerobik atas treadmill pun ok jugak. Atau zumba beramai ramai agak nampak menyeronokkan untuk hilangkan stress
Credit : Google

● Ambil wudhuk dan solat


Salah satu gaya hidup muslim apabila stress adalah mengambil wudhuk atau melalui solat.
Air wudhuk yang diambil sempurna dan ikhlas mampu meredakan stress dalam diri. Bayangkan eh, anda mulakan mengambil wudhuk step by step semata mata kerana Allah. Insyallah hati dan minda akan rasa lebih releks dari sebelum tu.

Lagi satu adalah solat. Beribadah mampu menyejukkan hati dan minda yang tengah stress. Lepas tu, berdoa pada Allah untuk tenangkan dan lapangkan apa yang mengusutkan hati dan minda. Masa inilah anda boleh mengadu sepuas puasnya dan mohon petunjuk pada Dia.

Konfem hati rasa tenang.

● Luahkan masalah pada kawan yang boleh dipercayai untuk melegakan beban yang dipikul. At least, ada someone yang boleh mendengar dan memberi nasihat

 

Credit : Google

CARA MENCEGAH TEKANAN DARAH TINGGI DISEBABKAN STRESS DENGAN SIRAP PEKAT SHAKLEE

 

Selain cara di atas, resveratrol dalam vivix juga membantu menyelesaikan tekanan darah tinggi atau hipertensi melalui beberapa cara.

Vivix ni menurunkan keradangan sel ke dalam dinding pembuluh darah dan menaikkan kemampuan pembuluh darah untuk bertindakbalas dengan perubahan dalam tekanan darah. 

www.bysyiraishak.blogspot.com

Tambahan lagi, resveratrol sudah dikenalpasti untuk menurunkan ketegangan pembuluh darah dan otot jantung yang menyebabkan  hipertensi berlaku. Resveratrol juga bertindak didalam sel otak untuk menaikkan tekanan darah yang disebabkan oleh faktor pemakanan atau hormon.

Selain itu, stress juga menyebabkan anda nampak lebih tua dari umur sebenar tau. Inilah yang dikatakan penuaan yang cepat mula terjadi. So, Vivix juga membantu untuk memberi perlindungan antioksidan bagi mencegah kerosakan sel akibat radikal bebas. Hal ini kerana radikal bebas mampu menyebabkan penuaan terjadi dengan lebih cepat.

Jom katakan tidak pada stress yang boleh menyebabkan hipertensi atau tekanan darah tinggi sekaligus menyebabkan muka nampak tua!




---------------------------------------------------------------------- 

Pertanyaa & konsultasi, boleh whatsapp ke :

www.bysyiraishak.blogspot.com
  




Sumber :
To be updated

You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::