CARA MERAWAT KAYAP SUPAYA CEPAT SEMBUH TANPA TINGGAL PARUT HODOH

2:28 PM

Kali ni saya nak share tentang kayap.. salah satu masalah kulit yang sangat sangat sakit dan serius..

Dalam 9 tahun lepas, saya pernah kena serangan kayap ni. Azabnya hanya Allah yang tahu. Rasa melepuh dan sakit bila nak bergerak. TApi, masa tu belum kenal Shaklee lagi. Rugi sangat.


So, kali ni saya rumuskan sikit mengenai kayap. Nanti anda akan tahu apa yang perlu dilakukan supaya kayap ni tak ambil masa yang terlalu panjang untuk sembuh.





APA ITU KAYAP?


'Serangan kayap biasanya berlaku pada bahagian pinggang ke atas dan ada juga yang berlaku pada bahagian sulit. Malah ada kajian membuktikan sebanyak 55 % kejadian kayap berlaku di bahagian pinggang ke atas, manakala 20 % di bahagian muka serta 15 % berlaku di bahagian bawah pusat ke bawah manakala 5% berlaku di bahagian sulit dan punggung.'[1]

Kayap ni macam ruam yang seakan akan melepuh dan berair pada kulit. Macam cacar air jugak kerana virus dari cacar air dulu dah kembali aktif, jadi mudah la kita diserang kayap.

Kayap atau Herpes Zoster ni memang sakit dan akan menimbulkan komplikasi jika terjadi kepada golongan yang berusia. Kenapa? Kerana golongan ini mempunyai sistem pertahanan badan yang lemah berbanding dengan golongan muda.

SIAPA BERISIKO UNTUK MENDAPAT KAYAP? 


Seperti yang saya katakan sebelum ni, virus cacar air atau chicken pox yang kembali aktif dan golongan berusia sangat mudah diserang kayap. Ini melibatkan sistem pertahanan badan yang lemah, efeknya terjadilah serangan kayap yang menyakitkan ni.


  • Individu yang pernah kena cacar air. Virus yang ada pada cacar air masih ada dalam saraf badan , jadi jika sistem pertahanan badan kita lemah, itu yang membuatkan virus ni kembali aktif hingga boleh menyebabkan kita diserang kayap
  • Golongan yang berusia 50-an mudah diserang kayap kerana sistem pertahanan badan yang lemah dan akibat dari pengambilan ubat ubatan (steroid)


TANDA-TANDA DISERANG KAYAP



Merujuk kepada tanda-tanda awal kayap ni mudah je. Contohnya :

  • Demam
  • Keletihan
  • Sakit kepala
  • Kebas dan panas di kawasan tertentu kulit
  • Rasa sakit pada bahagian tertentu tanpa apa2 petanda
Masa saya kena kayap dahulu, memang sakit di bahagian tertentu je. Tapi tiada apa2 tanda atau ruam yang kelihatan tau. Apabila dah dua hari macam tu, baru ruam kayap muncul kemerah-merahan. Sakit!


KOMPLIKASI KAYAP


Komplikasi kayap ni saya petik dari Portal Rasmi MyHealth : 

' Komplikasi awal semasa adanya tanda-tanda kulit termasuk jangkitan kuman bakteria pada gelembong-gelembong air pada kulit dan pendarahan di dalam gelembong-gelembong tersebut. Kadang-kadang gelembong-gelembong tersebut mungkin merebak ke kawasan yang lain.

Ini selalunya berlaku pada pesakit-pesakit yang mengalami kelemahan sistem imun. Pesakit-pesakit tersebut juga mungkin mengalami tanda-tanda kulit untuk jangka masa berpanjangan.

Jika kayap melibatkan bahagian muka, ia mungkin menyebabkan komplikasi kepada mata termasuk menjadi buta dan kepada saraf facial menyebabkan paralisis otot-otot muka (facial palsy). Kadang-kadang, kayap akan menyebabkan keradangan organ dalaman termasuk otak (meningoencephalitis), jantung (carditis), paru-paru (pneumomitis) and usus (enterocolitis).

Setelah tanda-tanda kulit sembuh, bahagian kulit tersebut mungkin akan menjadi parut. Komplikasi kronik yang lain lazimnya adalah post herpetic neuralgia (kesakitan pada bahagian urat saraf yang terlibat untuk jangka masa yang panjang). Komplikasi tersebut selalunya dialami oleh pesakit-pesakit yang lebih tua (lebih daripada 65 tahun). 

Kesakitan berterusan ini akan menjejaskan kualiti hidup pesakit. Komplikasi kronik yang lain termasuk komplikasi mata (keradangan mata dan menjadi buta) dan komplikasi urat saraf (keradangan urat saraf dan saraf tunjang).' [2]

CARA RAWAT KAYAP SUPAYA CEPAT SEMBUH TANPA TINGGAL PARUT HODOH


Saya kurang pasti mengenai rawatan merawat kayap cara tradisional sepertimana yang dinyatakan di Blog ZillahDaud.  Beliau ada berkongsi beberapa cara tradisional untuk mengubati kayap yang mungkin anda boleh cuba.

Cuma pada saya, rawatan tradisional mungkin mengambil sedikit masa untuk sembuh kerana hanya melibatkan luaran kulit, wallahualam... Dan jangan lupa, kayap ini akan meninggalkan parut dan mengambil masa yang lama jika anda hanya melakukan rawatan secara luaran sahaja.

Yang pasti, elakkan dari makan makanan yang boleh menyebabkan kegatalan seperti ayam, telur, seafood, kekacang dan sebagainya. 

 

CARA ATASI KAYAP DENGAN SHAKLEE TANPA MENINGGALKAN PARUT HODOH

Secara keseluruhannya, penyakit kayap ini disebabkan oleh sistem pertahanan badan yang lemah untuk melawan virus dan penyakit. Jadi, pesakit kayap atau individu yang kerap jatuh sakit wajib untuk mencari solusi dalam meningkatkan sistem imunisasi badan supaya kebal dari jangkitan dan virus.


TESTIMONI :

www.bysyiraishak.blogspot.com
Credit : Mj Permatacintaku

 
Vivix Si Tonik SuperPower :

Paling bagus untuk rawat kayap secara dalaman dan luaran adalah dengan mengambil Vivix sebagai supplement utama.  Vivix ni akan membantu badan anda untuk membina sel-sel baru yang lebih sihat selepas terkena serangan kayap. 

Dari situ, Vivix akan membantu membaikpulih sistem saraf yang rosak akibat serangan virus Herpes Zoster. Kesannya, penyakit kayap anda lebih cepat sembuh dan parut hodoh akan pudar dengan cepat, insyallah...



Dalam apa jua serangan penyakit dan virus yang anda hadapi, cubalah rawat dan ikhtiar dengan pelbagai cara tanpa mengambil ubat secara berlebihan.

Seperti serangan kayap ni, jika penyakit anda lambat sembut dan meninggalakn parut yang nyata, Vivix ni dapat membantu untuk membaikpulih masalah anda dari dalaman hingga luaran. Insyallah.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------

www.bysyiraishak.blogspot.com


----------------------------------------------------------------------------

 
Sumber :

[1] http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0927&sec=Kesihatan&pg=kn_01.htm
[2] http://www.myhealth.gov.my/?p=801
[3] http://www.sinarharian.com.my/rencana/awasi-beban-penyakit-kayap-1.227963
    [4] http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0911&pub=Kosmo&sec=Pesona&pg=ps_01.htm

You Might Also Like

0 Pengomen

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::