7 TIPS MUDAH SUPAYA TAK KENA OSTEOPOROSIS SEBELUM UMUR 40 TAHUN

11:30 PM

Masalah tulang rapuh ni biasa dah kita dengar. 

Kat iklan televisyen pun selalu ulang tayang antara perkaitan susu dengan tulang. Perkaitannya mudah je. Tak minum susu zaman muda, tulang mudah rapuh pada usia emas.

Korang seram tak?

Boleh dikatakan kebanyakan yang menghidap osteoporosis ni melibatkan wanita yang sudah menopos atau putus haid. Ada juga tau lelaki yang menghidap osteoporosis tapi mungkin tak seramai wanita.

Saya ada terbaca bahawa ada kaitan antara kekurangan estrogen semasa perimenopos dan menopos dengan pembentukan osteoporosis.

Kalau seseorang wanita tu mengalami putus haid atau menopos awal sebelum 40 tahun, boleh menyebabkan kehilangan jisim tulang secara perlahan lahan. 

Untuk mengelak masalah tulang rapuh atau osteoporosis ni, cuba korang ikut 7 tips mudah ni.


7 TIPS MUDAH SUPAYA TAK KENA OSTEOPOROSIS SEBELUM UMUR 40 TAHUN
  

Masalah tulang rapuh ni kadang kadang kita tak sedar pun simptomnya. Bila kita terkehel, terjatuh atau terlanggar dengan apa sahaja barang, ini boleh menyebabkan keretakan kepada  vertebra. 

Oleh itu, sebelum korang berhadapan dengan masalah tulang rapuh akibat terjehel,terjatuh atau terlanggar dan dilanggar, apa kata cuba elakkannya dari mula lagi.

Apa yang korang boleh buat?

  • Senaman
Senaman yang konsisten boleh bantu untuk kuatkan tulang dan otot korang lebih kuat.




Selain senaman di atas; berjalan, berjoging, berenang dan sebagainya dapat membantu menguatkan tulang dan otot korang supaya dapat elak dari tulang rapuh.

  • Ambil makanan tambahan atau supplement
  • Ambil makanan yang kaya kalsium untuk membantu dan membina kekuatan tulang. Antara contoh sumber kalsium yang terbaik adalah salmon, produk tenusu dan susu, berdaun hijau seperti borokoli dan sumber gandum.
  • Ambil Vitamin D untuk membantu pennyerapan kalsium  dengan lebih baik. Contohnya, jangan lupa ambil telur, ikan salmon, bijirin dan  susu yang yang diperkayakan dengan Vitamin D.
  • Elakkan rokok dan alkohol. Merokok ni menyebabkan tubuh kita kekurangan penghasilan estrogen yang melindungi tulang. Peningkatan alkohol dalam badan pula boleh merosakkan tulang dan meningkatkan risiko untuk terjatuh dan mematahkan tulang.
  • Kurangkan ambil ubat ubatan tertentu kerana ada antara ubat seperti steroids mampu meningkatkan kadar kehilangan jsim tulang  jika diambil tanpa merujuk pada doktor.
  • Hormon estrogen yang dihasilkan oleh ovari membantu melindungi daripada kehilangan jisim tulang. Kalau ada penggantian estrogen yang hilang semasa menopos , ini akan memperlahankan kehilangan tulang dan memperbaiki penyerapan tubuh. Tapi, lebih baik jika korang berusaha untuk stabilkan hormon supaya kita tak kehilangan hormon estrogen. 

Kekurangan  hormon estrogen menyebabkan kita akan mudah masuk ke fasa menopos hingga terjadinya proses penuaan seperti tulang rapuh, rambut gugur, kulit berkedut, wajah berjeragat dan sebagainya.


Jadi, untuk mengelakkan fasa menopos terlalu cepat dan proses penuaan terjadi, langkah pencegahan sejak awal juga penting tau.

Salah satunya adalah mengamalkan Vivix sejak muda lagi.


Vivix merupakan supplemen anti-penuaan terbaik didunia yang dibangunkan selepas penyelidikan bertahun-bertahun oleh Shaklee.

Ia mengandungi resveratrol dan Vivix terbukti 10 kali lebih bertenaga daripada resveratrol, tidak mengandungi alkohol dan menggunakan bahan semula jadi, tanpa pewarna tiruan serta perasa tambahan.

Vivix bertindak dalam 4 cara:

  • Mempertahankan sel (cell defense)
  • Memberi tenaga kepada sel (cell energy)
  • Memperbaiki sel (cell repair)
  • Meningkatkan prestasi sel (cell performance)

Dengan pengambilan Vivix sejak awal, ia membantu mengurangkan eksan proses penuaan dan memberikan tenaga pada sel sel badan supaya dapat menentang radikal bebas punca banyak penyakit merbahaya.

Anda pilih.




----------------------------------------------------------------------------

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

 Whatsapp / SMS : 
 Founder of Calla Donita : SSM 00251**** 
 Syira Ishak 014 634 2040 
Projek Calla Donita

You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::