NAK NYAHKAN LOW HB? JANGAN BACA ARTIKEL NI JIKA TAK BERMINAT!

8:00 AM


Ramai yang abaikan kesihatan sendiri dan amalkan gaya hidup kurang sihat. Nak beli produk kesihatan pun fikir banyak kali. Beli benda lain bukan main laju je kan sedangkan yang lain semua kehendak hidup saja.

Kesihatan tu satu keperluan untuk kita jaga sehingga akhir hayat. Takkan nak berkira sekelumit even untuk menjaga kesihatan sendiri? 



Ihsan dari pak google

Jika korang sanggup menahan sakit, sanggup ulangalik ke hospital dan sanggup menanggung beban seorang diri, its okey!! Tapi, kalau dah menyusahkan orang lain, takkah itu membebankan orang yang kita sayang?

Multivitamin penting untuk mereka yang nak menjaga kesihatan diri secara menyeluruh.
Mungkin secara tak sedar kita ni sebenarnya kekurangan nutrien penting di dalam badan.Tak semua kita betul betul berdisplin untuk mengikuti setiap hidangan yang perlu diambil dalam Piramid Makanan.





Bila kita kekurangan beberapa jenis vitamin yang diperlukan badan, secara tak langsung akan mendedahkan kita kepada pelbagai penyakit. Dan salah satunya adalah mengalami tekanan darah rendah atau Hypotension ataupun kita selalu sebut sebagai Low HB.


Ihsan dari Pak Google

CARA MENGELAKKAN TEKANAN DARAH TURUN


Untuk mengelakkan tekanan darah kita turun, ada beberapa langkah yang boleh digunapakai :


---> Amalkan minum air at least dalam segelas 15 minit sebelum makan. Ia mampu menurunkan tekanan darah kita dan mengekal hidrasi pada badan.

---> Makan dalam kuantiti yang kecil. Makan dalam kuantiti yang besar sekaligus mampu merangsang hypotensi pada waktu siang. Amalkan makan dalam kuantiti yang kecil tapi kerap.

---> Kurangkan pengambilan makanan berbentuk karbohidrat seperti kentang, roti putih dan makanan bersumberkan tepung kerana ia susah dicerna. Amalkan makanan yang mudah dicerna seperti bijirin penuh, kekacang bagi mengekalkan tekanan darah normal selepas makan.

---> Elakkan berbaring atau duduk sejurus selepas makan untuk mengelakkan mengalami hipotensi.

---> Amalkan diet sihat dengan memfokuskan kepada semua jenis nutrien dalam piramid makanan termasuklah bijirin, buah buahan, sayuran, ikan dan daging.

--> Ubah setiap posisi badan dengan perlahan-lahan supaya dapat mengurangkan gejala pening akibat berdiri terlalu cepat selepas duduk sekian lama.

--> Tarik nafas perlahan-lahan selama beberapa minit sebelum berdiri selepas bangun dari tidur.

---> Untuk mengelakkan tekanan darah menurun secara tiba tiba, amalkan mengambil makanan rendah karbohidrat dalam kuantiti yang kecil.


Dah berjumpa doktor untuk dapatkan nasihat? So, sebagai alternatif, amalkan supplement untuk menambah segala nutrien yag kurang dalam badan tu!



You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::