PERUT BUNCIT, KENTUT DAN SENDAWA DALAM MASA YANG SINGKAT. APA DAH JADI NI?

9:48 PM

Pernah tak rasa perut tak selesa seolah olah kembung?

Rasa buncit secara tiba-tiba sedangkan hanya makan sedikit sahaja makanan?



Kerap membuang angin dan sendawa?

Kembung perut bukan sahaja berlaku pada bayi, tetapi juga kerap terjadi di kalangan orang dewasa terutamanya wanita.


Ihsan dari Google

Ia terjadi akibat gas berlebihan di dalam perut dan usus kita. Hal ini terjadi kerana perut kita sedang menukarkan makanan kepada tenaga.


Tetapi, biasanya kembung perut ni terjadi disebabkan proses penghadaman yang tidak teratur hingga menyebabkan perut kita menghasilkan gas lebih banyak dari biasa. Bila gas dah banyak dalam perut, itu yang membuatkan kita rasa tak selesa dan terasa terlebih angin di dalam perut.


APA  DAH JADI NI?


TANDA DAN GEJALA KEMBUNG PERUT

  • Sendawa : terjadi akibat perut penuh dengan angin dan berpunca dari pemakanan, minuman atau merokok
  • Kembung perut : perut rasa penuh dan rasa nak sendawa
  • Sakit perut : angin berkumpul dalam usus
  • Kerap buang angin 

PUNCA KEMBUNG PERUT

  • Menelan udara berlebihan semasa makan atau minum
Ada beberapa tabiat semasa makan yag buatkan kita tertelan udara tanpa sedar :

Ihsan dari Google

==> Mengunyah gula-gula getah
==> Menghisap gula-gula atau makanan
==> Makan atau minum dengan cepat
==> Memakai gigi palsu yang terlalu longgar
==> Merokok
==> Minum dari melalui straw
==> Minum minuman berkarbonat

  •  Makanan fiber tinggi, bergula dan berkanji
Secara umum, makanan berfruktosa tinggi termasuk buah buahan, makanan tinggi serat dan makanan berkanji mungkin menyebabkan lebihan gas pada badan kita. Badan kita tidak dapat mencerna dan menyerap karbohidrat tertentu di dalam usus kecil kerana kekurangan atau ketiadaan enzim tertentu.


Ihsan dari Google

Jadi, kita boleh tentukan mana satu makanan yang membuatkan kita cepat kembung perut dan menghasilkan lebihan gas di dalam badan.

Setiap individu mempunyai tindakbalas berbeza dalam penghasilan gas dalam badan. Antara makanan yang dapat menghasilkan gas :

==>Susu dan produk tenusu
==>Aprikot, epal,pear,pic dan pisang
==>Prun dan jus prune
==> kacang
==>bawang
==>Kubis 
==>Lobak merah, saderi, jagung
==>Makanan dengan pemanis tiruan seperti sorbitol
==>bran oat
==>gandum
==>pasta
==>kentang


  • Gangguan pencernaan
Terdapat keadaan tertentu menyebabkan makanan yang kita makan kurang dapat diserap dalam saluran pencernaan hingga ada peningkatan bakteria di dalam perut.

Penurunan penyerapan makanan yang tak lancar terjadi akibat penghasilan enzim di dalam pankreas mulai menurun.Hal ini menyebabkan pergerakan usus menjadi perlahan dan bakteria mula menjalankan aktiviti dengan menyimpan bahan makanan tersebut di dalam usus kita.

Apabila kita mengalami sembelit atau ketidakselesaan perut,ini lah buatkan kita mengalami gejala kembung perut.

  • Kekurangan enzim laktase
Ini terjadi disebabkan ketidakkemampuan perut kita untuk mencerna laktosa  iaitu gula semulajadi yang ada di dalam susu dan produk tenusu serta makanan yang sudah diproses.

Apabila kita kekurangan penghasilan laktosa, penghasilan gas selepas makan akan menignkat selepas kita makan.

  • Makan secara berlebihan dan tergesa-gesa.


ELAKKAN MAKANAN YANG MENGHASILKAN GAS ATAU ANGIN DALAM BADAN


  • Kenal pasti makanan yang boleh menyebabkan kita kembung perut seperti bunga kubis, kacang, kubis,brokoli, makanan berkanji seperti kentang dan jagung, bawang,makanan bergoreng dan banyak lemak. MAkanan berlemak melambatkan proses pencernaan  dan membuatkan perut kita rasa penuh.
  • Mengurangkan makanan tinggi serat seperti sayuran dan buah buat sementara waktu.Minum air yang banyak jika ada mengambil sebarang supplement mengandungi serat.
  • Jika ada alahan pada laktosa (gula dalam susu), elakkan dari mengambil susu dan produk tenusu. Gantikan dengan minuman yogurt atau seperti vitagen kerana bakteria dalam yogurt atau probiotik dapat mengurangkan masalah angin.
  • Kurangkan buah-buahan yang mengandungi fruktosa kerana ia menyebabkan penghasilan gas dalam usus kita. Usus hanya dapat menyerap jumlah fruktosa tertentu dan selebihnya akan masuk ke dalam usus besar.
  • Elakkan mengambil minuman berkarbonat.
  • Periksa gigi palsu kerana gigi yang longgar akan menyebabkan udara tertelan semasa makan dan minum
  • Kunyah makanan secara perlahan-lahan hingga hancur.
  • Kurangkan bercakap ketika makan.
  • Makan dalam kuantiti yang sedikit tapi kerap.
  • Ambil sumber serat secara berperingkat.
  • Kerap bersenam untuk merangsang pergerakan gas dalam usus. Melakukan kerja rumah salah satu cara yang baik untuk mengeluarkan lebihan gas.
  • Minum teh pudina kerana ia mengandungin antipasmodic. Rasa panas dari teh pudina akan memberi kelegaan pada perut akibat lebihan gas.
  • Elakkan gula-gula getah, dan minum menggunakan straw.
  • Mengurangkan aktiviti merokok kerana ia mampu menambahkan jumlah udara yang tertelan.

CARA UNTUK HILANGKAN KETIDAKSELESAAN PERUT?


  • Tukar pola pemakanan. Kenalpasti makanan yang menjadi punva lebihan gas dalam badan.
  • Ambil ubat seperti antasid atau charcoal.
  • Kurangkan menelan udara.
  • Ambil supplement yang membantu menghilangkan ketidakselesaan perut.

PEPPERMINT GINGER UNTUK BUANG ANGIN DALAM PERUT!





  • Ia merupakan kombinasi 4 herba dari barat dan timur dan dihasilkan di bawah prosedur standard dengan melalui penggunaan teknologi sains yang terkini.
  • Secara klinikal Peppermint Ginger ini sangat membantu dalam merawat atau mencegah masalah loya, gastrik, mabuk laut, sendawa dan penghadaman.
  • Pudina - melegakan otot perut dan mempunyai kesan penenang
  • Halia - merangsang enzim salvia untuk pencernaan makanan. Ia melegakan ketdakselesaan perut dan usus,loya dan mual
  • Pokok Andas - menghilangkan kembung perut, melegakan sakit perut, gejala selesama dan alergi pada saluran usus.
  • Cekur manis - melegakan masalah pencernaan dan merangsang pencernaan serta memberi peredaran tenaga di dalam badan dan lembut pada perut.


Banyak kelebihan PEPPERMINT GINGER untuk  membantu dalam merawat perut penuh angin. Di samping tu, kita akan rasa lega dari senak perut dan sendawa yang keluar akibat banyak angin atau gas dalam badan. Nakkan perut yang selesa?

PEPPERMINT GINGER antara solusinya :)




Sumber: http://www.everydayhealth.com/excessive-gas/excessive-gas-tips.aspx





'THE GREATEST WEALTH IS HEALTH'


Berminat dengan produk Shaklee? Whatsapp sya 014-6342040 :)

Konsultasi eksklusif buat customer sya yang eksklusif..


----------------------------------------------------------------------------

 Like page Jom Sihat Jom  di Facebook untuk dapatkan tips & info terkini :

Atau boleh jengah untuk pertanyaan / order :



Klik!



You Might Also Like

16 Pengomen

  1. Patutlah saya kerap sendawa..heran jugak xkan semedang angin keluar..kadang kalau balik kg pagi-pagi nak buat sarapan mak tegur ehh xkan xmakan lagi dah kenyang sendawa..naik segan jugak..rupanya makan main bedal dan penghadaman xteratur

    Hantaran Kahwin Shaklee Untuk Yang Tersayang

    ReplyDelete
  2. Banyak jugak punca angin dalam perut ni ye. Ingatkan disebabkan makanan. Rupanya ada benda lain..

    JommSihatDanCantik -> TIPS DIET UNTUK PESAKIT KENCING MANIS

    ReplyDelete
  3. Kembung perut Mmg tak selesa.. Apatah Lagi baby kan.. Bnyk Sebab Kembung perut ni.. Kalau ada rasa tu.. Cpat2 la amik papermint ginger plus
    RESVERATROL : ELAK ANDA MATI CEPAT

    ReplyDelete
  4. Kalau susah nak kentut lagi la.nak sendawa tak keluar.pernah rasa tak camtu..tapi peppermint ginger adalah pilihan saya.lega je
    erti penuaan

    ReplyDelete
  5. Tumbuk2, bancuh air panas. Sedap juga sesaja minum utk legakan perut lepas makan

    ReplyDelete
  6. Huhh...baru tau ade sbb lain.tq for info...
    kdg kalau msk angin tu...mmg trs telan peppermint je.

    ReplyDelete
  7. Banyak sebab jugak ya punca kembung perut ni, suami saya suka buat perangai macam tu...nak kena order peppermint ginger ni biar kurang sikit angin tu.

    keistimewaan gla complex

    ReplyDelete
  8. saya pun kerap sendawa bila bangun pagi..padahal masa tu tak makan pe2 pun lagi..

    berkesankah omega guard?

    ReplyDelete
  9. kembung perut pasti rasa xselesa,seolah-olah ada benda yang tersekat je,jadi atasinya dengan supplement shaklee mudah je kan

    ReplyDelete
  10. Ni pakej menarik ni. banyak angin dalam badan.. Jom amalkan supplemen shaklee. in shaa Allah masalah pasti boleh di atasi...

    Tips Cepat Hamil Untuk Isteri Yang Kerapkali Keguguran: Jom Ikhtiar Sebelum Usia Makin Meningkat!!

    ReplyDelete
  11. Semua sekaligus? Fuh memang banyak betul anginnya

    ReplyDelete
  12. Peppermint Ginger boleh membantu masalah gastrik dan morning sickness jugak bagi ibu hamil jugak.

    ReplyDelete
  13. patutlah baru2 nie balik dari travel, kembung perut sangat2, sampai tegang perut.Ingatkan makan tengahari lewat, minum air dengan straw pun blh jadi punca juga. biasa minum air teguk dr botol je..

    BACA DI SINI JIKA ANDA FOBIA MAKAN UBAT

    ReplyDelete

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::