SELEPAS MENCUBA MACAM MACAM CARA , AKHIRNYA VERTIGO MAK SEMBUH SEPENUHNYA!

2:39 PM


Pening kepala ni perkara biasa terjadi pada sesiapa je.

Tapi , anda pernah tak dengar mengenai Vertigo?

www.bysyiraishak.blogspot.com


Vertigo ni lebih serius tau dari masalah pening biasa yang anda alami tu. Bila anda pening, akan ada rasa seperti sekeliling anda berputar putar walaupun dalam kedaan statik. Ada masa akan rasa nak muntah pun ada.

Perkatan vertigo berasal dari bahasa yunani yaitu VERTERE yang bermaksud berputar.

Vertigo ni  merupakan satu gangguan keseimbangan di dalam telinga. Ia boleh berlaku selama beberapa jam mahupun berhari hari. Jenuh nak menghadap masalah Vertigo ni jika tidak dirawat dengan cepat.

GEJALA VERTIGO

  • Terasa kepala dan kawasan persekitaran berpusing pusing
  • Pitam melihat cahaya terang
  • Loya dan muntah muntah
  • Pandangan terasa kabur
  • Telinga seakan berdengungdan kurang deria pendengaran
  • Sukar nak melihat dengan jelas
  • Tidak dapat mengimbangkan badan
  •  Nadi berdenyut dengan cepat




FAKTOR PENCETUS VERTIGO

Serangan vertigo ni adalah disebabkan oleh gangguan sistem peredaran darah dan keadaan tubuh yang tak mampu menjaga keseimbangan badan.

Perkara ini mungkin berlaku disebabkan oleh beberapa sebab iaitu;
  • Pola makanan yang tidak sihat seperti tinggi kolesterol, gula, dan lemak
  • Mengalami migrain akibat perubahan tekanan darah tinggi akibat kurang tidur dan pengambilan alkohol yang berlebihan.
  • Gangguan fungsi otak akibat kurangnya aliran darah menuju otak. Ini menyebabkan oksigen tak cukup untuk diangkut ke seluruh tubuh. Akhirnya sistem pembuluh darah dan saraf terganggu.
  • Mengalami radang dan jangkitan telinga oleh bakteria sehingga menyebabkan gangguan kepekatan cairan pada organ telinga.
  • Gangguan saraf di sekitar mata. Ini menyebabkan sistem keseimbangan tubuh terganggu.
  • Mungkin terjadi akibat mabuk darat atau mabuk laut. Pergerakan persekitaran yang mengganggu keseimbangan tubuh.
  • Gangguan neurologis yang disebabkan oleh sklerosis, tumor otak atau tumor yang menyerang saraf. Perlu segera berjumpa doktor untuk memastikannya.
TIPS SEMASA MENGHADAPI SERANGAN VERTIGO

  • Tidur dengan cukup : Kurang tidur adalah salah satu sebab-sebab yang membawa kepada serangan vertigo.  
  • Minum air suam yang dicampur dengan sedikit lada hitam, sedikit garam dan perahan lemon.
  • Minum air secukupnya.
  • Campurkan strawberi segar ke dalam yogurt dan minum semasa menghidapi vertigo. 
  • Minum air teh halia atau makan halia mentah bagi mengawal rasa loya semasa mengahdapi serangan vertigo.
  • Campurkan daun basil dalam makanan atau minuman semasa mendapat vertigo.
  • Kacang badam yang direndam dalam susu atau air mampu megurangkan simptom vertigo. Badam mengandungi karbohidrat, Vitamin E, Vitamin B dan serat.
  • Buat senaman ringkas atau yoga bagi menghilangkan rasa kepeningan.
  • Berbaring atau duduk dalam keadaan seleasa semasa mendapat serangan vertigo.
  • Elakkan makanan berminyak, tinggi garam, bergoreng dan makanan ringan.



TIPS MENGELAKKAN SERANGAN VERTIGO DARI TERJADI BERKALI KALI DENGAN VIVIX

Nak cegah vertigo ni memnag kena ambil langkah pencegahan sejak awal lagi.

Pernah cuba Vivix?


VIVIX adalah minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol menjadikan Vivix begitu unik. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi. 

Vivix bertindak di dalam badan seseorang secara berbeza beza. Ada yang cepat pulih dari Vertigo dan ada yang ambil sedikit masa kerana keupayaan Vivix juga bergantung pada tahap kesihatan seseorang secara menyeluruh.


TESTIMONI VERTIGO DENGAN VIVIX

Puan Faedzah : 

'Mak saya mengalami Vertigo. Dah pergi sensei, homeopathy dan hospital tapi masalah masih tak settle lagi. Lastly, saya bagi mak Vivix je. Alhamdulillah. Lepas 3 botol, mak dah sembuh dari Vertigo.

Sekarang mak dah maintain vitamin biasa je, kebas  kebas pada tangan mak pun dha kurang. Alhamdulillah.'

www.bysyiraishak.blogspot.com


Mencegah lebih baik dari mengubati. Cegah dengan Vivix, Insyallah serangan vertigo akan hilang.







-----------------------------------------------------------------------------------------------




----------------------------------------------------------------------------------------------























Sumber/Rujukan :
http://www.everydayhealth.com/news/10-surprising-facts-about-dizziness-vertigo/
http://patient.info/health/vertigo-and-how-to-treat-it
http://www.nytimes.com/2009/10/27/science/27qna.html?action=click&contentCollection=Health&module=RelatedCoverage&region=EndOfArticle&pgtype=article
http://www.drweil.com/drw/u/ART03203/Vertigo.html
http://www.homeremediesayurveda.com/2012/07/how-to-cure-dizziness-vertigo-at-home.html
http://www.sachinindia.com/vertigo-cure-at-home.html

You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::