ANTARA TIDUR DAN DIET

4:05 PM

Assalamm..

Pernah tak korang terus tido je walaupun belum makan apa apa lagi?

Ada yang kata bahawa kalo asyik tido bole menaikkan berat badan. Tapi, kalo tido tak cukup bole mengundang pelbagai masalah seperti gangguan emosi, mental dan turun naik berat badan.So, bilanya nak turun berat?


Diet Alami mengatakan tidur mampu menolong proses diet seseorang.So, tidurla jika korang nak turunkan berat badan.Tapi pastikan, tidur tu mencukupi dan berkualiti. Yang penting, jangan tido selepas makan..



lemak jadi kental bila kurang tido

Bila kurang tido, lemak badan pun jadi kental
Tidur yang mencukupi antara 5-8 jam mempunyai potensi untuk menurunkan berat badan dengan lebih baik bila amalkan diet rendah kalori. Lebih daripada 50% penurunan berat badan bermula daripada penurunan lemak bagi mereka yang tido cukup. 

Lebih kurang 25% penurunan berat badan bermula dengan penurunan lemak bagi sesiapa yang kurang tidur. So kiranya potensi nak turunkan berat tu agak rendah jugakla...antara faktornya mungkin dari paras hormon dan rutin pemakanan semasa kita tak tidur. Bila kita tido lewat atau waktu tido tak konsisten, peratusan untuk kita berasa lapar tu memang tinggi especially lewat malam.

Kadar hormon lemak yang tinggi

Kadar hormon ghrelin iaitu hormon lemak yang tinggi akan memyebabkan lemak terkumpul dalam badan kita yang tak cukup tido. Hormon ni membuatkan lemak Menjadi seakan tepu dan sukar disingkirkan. Lagipun, Hormon ni jugakla yang akan buatkan kita rasa lapar dan pengaruhi kita untuk ambil jumlah yang banyak. 

Dan ini menyebabkan diet diet yang kita amalkan tak berjaya dan sukar dilakukan kerana lemak maseh tak berkurangan. Selain tu, sepanjang kita berdiet, kita memang akan kehilangan banyak otot apabila kurang tidur. Padahal otot penting dalam pembakaran kalori untuk badan nampak fit .

tidur yang berkualiti

Semasa tidur kita dapat membaiki sel sel dalam badan.oleh itu, Amalan tidur yang cukup dapat membantu dalam proses diet dan juga untuk kesihatan badan kita. Orang dewasa sepatutnya mendapatkan antara 5-8jam sehari supaya lemak dalam badan mudah disingkirkan.

tidur yang tidak digalakkan

Elakkan tidur selepas makan. Makanan yang tidak dihadamkan sepenuhnya bole menyebabkan berat badan kita naik mendadakk dan bole mendatangkan risiko penyakit lain. Kita bile amalkan tidur sekurang kurangnya 4 jam selepas makan agar makanana tu dapat dihadamkan sebaiknya.



***Sumber : Rapi Oct 2012


You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::