SINDROM CARPAL TUNNEL ATAU KEBAS TANGAN WAKTU MALAM HILANG SELEPAS 3 HARI

5:27 PM

Sindrom Carpal Tunnel boleh terjadi pada sesiapa sahaja. Ada yang kata gaya hidup dan faktor usia antara risiko utama sindrom Carpal Tunnel ni.

Sindrom carpal tunnel boleh menyebabkan rasa kebas, kekejangan, dan kesakitan di jari dan tangan kita.

Especially waktu malam kalau kita tiba tiba rasa kebas semasa tidur.  Ataupun masa gerakkan tangan semasa menggunakan phone atau laptop.Puas nak gerakkan tangan dan jari untuk lepaskan rasa kebas tu.

Pernah kan terjadi?




Carpal Tunnel Syndrome adalah satu keadaan dimana berlaku tekanan kepada saraf Median (‘Median Nerve’) di pergelangan tangan seseorang (1)

Simptom Sindrom Carpal Tunnel bermula secara perlahan-lahan dengan rasa sakit pada bahagian pergelangan tangan yang boleh melarat ke bahagian tangan dan lengan.(2)

SIAPA BERISKO TERKENA SINDROM CARPAL TUNNEL?

Sindrom Carpal Tunnel ni selalu terjadi pada individu yang melakukan aktiviti melibatkan penggunaan jari dan tangan secara maksimum. 

Mungkin juga pada mereka yang lama melakukan aktiviti seperti menaip dalam tempoh yang lama, melakukan perkerjaan yang melibatkan getaran berpanjangan pada tangan dan sebagainya.

Antara faktor risiko yang menyumbang kepada sindrom Carpal Tunnel adalah :


  • Sejarah keluarga
  • Mengandung
  • Hemodialisis
  • Patah pergelangan tangan atau terkehel
  • Kecacatan pada tangan atau pergelangan tangan
  • Penyakit artritis seperti artritis reumatoid dan gout
  • Ketidakseimbangan hormon seperti hipotiroidisme
  • Diabetes
  • Minum alkohol
  • Umur makin meningkat

CARA MERAWAT SINDROM CARPAL TUNNEL
 
Cara merawat sindrom Carpal Tunnel yang tak serius agak mudah.

Tuam pek ais pada tangan yang kebas. Buat dengan kerap sehingga rasa kebas makin berkurangan. Lagi satu cuba rehatkan penggunaan tangan seminimum mungkin hingga rasa kebas makin berkurangan.

Selain itu, pesakit sindrom Carpal Tunnel juga boleh menjalani pembedahan atau mendapatkan rawatan sendiri di rumah.

Antara rawatan yang boleh dibuat di rumah adalah (2) :


  • wrist splinting: Splinting (anduh) yang mengurangkan pergerakan pada pergelangan tangan akan mengurangkan simptom terutamanya pada waktu malam.
  • non-steroidal anti-inlammatory drug (NSAIDs): Menggunakan ubat mengurangkan bengkak untuk mengurangkan rasa sakit terutamanya mereka yang mengalami kesakitan disebabkan oleh keadaan yang berkaitan dengan pembengkakan bahagian tangan.
  • steroid: Suntikan ubat jenis steroid ke dalam bahagian Carpal Tunnel boleh mengurangkan kesakitan. Pengambilan steroid secara oral pula mungkin tidak dapat mengurangkan simptom.

Selain cara merawat Sindrom Carpal Tunnel seperti di atas, Shaklee juga mengandungi supplement yang mampu membantu mengurangkan masalah kebas tangan secara semulajadi dan selamat.


Korang boleh baca testimoni di bawah ni,

' Seminggu ni badan rasa lain sangat. Tangan dah tak sakit dah, kebas pun dah kurang banyak. Dalam 3 hari ambil Vivix, terus kebas tangan dah rasa lega.'



syiraishak.blogspot.my

KENAPA VIVIX SESUAI UNTUK SINDROM CARPAL TUNNEL?

Kandungan Vivix yang ada 4 bahan botani yang unik menjadikan Vivix sangat sesuai untuk masalah saraf terutamanya Polyganum Cuspidatum.

Dikhabarkan bahawa ekstrak bahan botani ni memang kerap digunakan dalam mengatasi penyakit berkaitan saraf seperti strok, carpal tunnel dan sebagainya.

terdapat kajian farmakologi dan klinikal telah menunjukkan bahawa ekstrak Polyganum Cuspidatum dan sebatian utamanya mempunyai sifat antivirus, anti-mikrob, anti-radang dan pelindung saraf. 

Apabila Vivix dikatakan anti radang, ia sekaligus membantu mengurangkan simptom Carpal Tunnel yang membuatkan tekanan pada saraf dan bengkak makin berkurangan.

Jadi, Vivix sangat sesuai untuk mereka yang mengalami sindrom Carpal Tunnel dan apa sahaja masalah saraf kerana ia kaya dengan sifat anti radang. Hasilnya, pengaliran darah makin lancar dan saraf mula mengurangkan tekanan yang dihasilkan.

Insyallah berkesan tauu..


-----------------------------------------------
These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

 Whatsapp / SMS : 
 Founder of Calla Donita : SSM 00251****-P 
Syira Ishak 014 634 2040 
Projek Calla Donita




Rujukan/Sumber:
(1) http://www.mmgazette.com/sindrom-carpal-tunnel-dr-ahmad-mahyuddin/
(2) http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0316&sec=Kesihatan&pg=kn_02.htm#ixzz4efK15pW5
(3) http://www.healthline.com/health/carpal-tunnel-wrist-exercises#theshake3

You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::