TIPS PENJAGAAN MATA YANG BETUL SUPAYA TAK PERLU MENJALANI PEMBEDAHAN AKIBAT MATA BUTA ATAU ROSAK

8:19 PM


Penjagaan mata memang patut ditiitkberatkan sejak muda tau.

Teringat dulu, saya suka baca buku di bawah cahaya yang kurang terang, dengan alasan tak nak mengganggu adik beradik lain yang tengah tidur.

Padahal, masa tu tak tahu pun bahawa cahaya yang kurang terang semasa membaca boleh merosakkan mata sikit demi sikit.

Selain penggunaan cahaya yang baik, korang tahu tak mata juga antara organ yang sensitif hingga boleh menyebabkan buta?

Kenapa sampai boleh jadi buta?

Tiada ke cara pencegahan untuk mencegah kebutaan?

Kalau ikut statistik yang didedahkan oleh Sinar Harian, sebanyak 39 juta orang di seluruh dunia mengalami kebutaan dan dalam 80% dari angka tersebut menunjukkan bahawa jika mereka tu buat pemeriksaan dan pencegahan awal, masalah kebutaan tersebut boleh dirawat tau.

So.. korang tahu apa langkah untuk jaga mata dengan baik? Ini penting supaya kita boleh elak masalah kebtaan mahupun kerosakan mata akibat katarak yang berpunca dari penyakit kronik seperti diabetes mahupun masalah rabun.

CARA MENJAGA MATA DENGAN BAIK

  • Memakai alat pelindung mata seperti cermin mata yang ada pelindung UV terutamanya jika keluar rumah waktu panas. 
     Ni untuk elak mata 
    kita dari rosak.
  • Mengamalkan pemakanan yang sihat. Contohnya mengambil sajian sayuran seperti lobak yang kaya dengan Vitamin A untuk menjaga mata . Makanan yang kaya antioksidan juga bagus untuk menjaga mata dan mengurangkan risiko katarak.
    Selain itu, kajian mendapati makanan yang kaya dengan asid lemak Omega 3 (EPA dan DHA) yang  boleh didapati dalam ikan  seperti salmon, tuna putih, ikan kembung,sardin dan lain-lain membantu dalam menjaga kesihatan mata.
  • Jaga jarak penglihatan kita daripada skrin TV, smartphone mahupun skrin komputer.
  • Merehatkan mata dari fokus kepada satu perkara dalam tempoh yang lama. Contohnya pandang skrin komputer terlalu lama sampai tak kelipkan mata. Boleh cuba rehatkan mata setiap 15-20 minit dengan melihat objek berwarna hijau.
  • Buat pemeriksaan mata kalau mata seperti kabur kabur, pernah ada sejarah keluarga menghidap diabetes, pernah mengalami kecederaan mata atapun pernah ambil ubatan yang kaya dengan streoid.

Selain tips penjagaan mata di atas, Vivix juga antara salah satu supplement dalam menjaga mata daripada rosak.

Semua nutrien yang diperlukan untuk kesihatan mata boleh diperoleh daripada produk Shaklee sendiri seperti Vitamin C, Vitamin E, Carotomax, Omega, Alfafa, B-complex & paling bagus kandungan nutrien untuk mata ada dalam Vivix Shaklee tau.

Vivix merupakan antioksidan yang sangat bagus untuk kesihatan mata mengandungi empat bahan botani seperti Purple Carrot, Anggur Muscadine, Eldeberry Eropah, dan Polygonum Cuspidatum. 

Salah satu fungsi Purple Carrot adalah ia mengandungi Anthocyanin dalam meningkatkan kesihatan mata kita. Kajian menunjukkan bahawa anthocyanin membantu dari segi meningkatkan penglihatan mata pada waktu malam dan membantu meningkatkan peredaran darah dalam kapilari retina.

Lutein dalam Purple Carrot juga berfungsi untuk melindungi kualiti mata  dan ia digelar "vitamin mata". Lutein biasanya digunakan dalam rawatan pencegahan masalah atau kemerosotan mata seperti katarak dan retinitis pigmentosa.


bysyiraishak.blogspot.my

Macam testimoni di atas ni, nenek dah berumur 70 an dan mempunyai masalah mata yang agak kabur sedikit seolah olah ada selaput dalam mata. Selepas 2 minggu mengambil Vivix dan Carotomax, nenek sedar bahagian selaput tu dah kurang dan masalah kabur dah tiada sejak konsisten dengan 2 produk ni. alhamdulillah..

Jadi, tak salah kalau korang laburkan Vivix untuk mendapatkan kesihatan mata yang baik tanpa sebarang masalah.

Selain itu, Untuk dapatkan mata yang sihat, korang juga perlu banyakkan pengambilan sayuran, buah buahan dan ikan. Amalkan tips penjagaan mata seperti di atas supaya kesiahatn mata korang dalam keadaan baik dan sihat sepanjang hayat.


------------------------------------------------------------------

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

 Whatsapp / SMS : 
 Founder of Calla Donita : SSM 00251****-P
 Syira Ishak 014 634 2040 
Projek Calla Donita



Sumber/Rujukan:

http://orientalmedical.com.my/archive/sinar-harian-jangan-ambil-ringan-penjagaan-mata/
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0327&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kesihatan&pg=kn_04.htm
http://www.ukm.my/nbnews/tips-menjaga-mata/


You Might Also Like

1 Pengomen

  1. Salam singgah sini dan follow :)

    Btw jom join GA saya,

    http://www.akuseorangtraveler.com/2017/11/give-away-hadiah-misteri-dari-astraveler.html

    ReplyDelete

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::