UBAT SAKIT LUTUT TANPA STEROID UNTUK MAK PERGI UMRAH DENGAN CERGAS

6:46 PM


Sakit lutut ni biasa terjadi pada sesiapa sahaja.

Kadang kadang golongan muda pun boleh terkena sakit lutut tau. Apetah lagi orang tua.

Naik turun tangga, berkebun, aktif buat aktiviti beban, aktif bersukan dan sebagainya boleh menyebabkan sakit lutut secara tak langsung. 

cuma, kalau mak ayah nak pergi umrah memang tak selesa kalau kena sakit lutut ni. Nak beribadat pun rasa tak selesa menahan sakit.

Betul kan?


Sakit lutut dalam kalangan orang yang berusia dipanggil Osteoarthritis iaitu sejenis sakit sendi yang disebabkan penuaan yang berlaku dalam sendi. Masa ni permukaan sendi rawan makin menipis dan cecair pelincir (Synovial) dalam sendi juga mula berkurangan. 

Akibatnya, ruang sendi menjadi kecil di samping terdapat tulang baru yang tumbuh di kelilingnya.

Faktor penggunaan lutut secara berlebihan memang boleh menyebabkan kehausan rawan yang berterusan dan menggalakkan osteoartritis.

Tapi, kalau korang atau mak ayah jenis tidak bersukan atau kurang buat aktiviti fizikal pun boleh menyebabkan otot di sekeliling sendi menjadi lemah dan lutut boleh menjadi tidak stabil manakala tulang pula mengalami osteoporosis.

Apabila sendi kurang pergerakan akibat otot-otot yang lemah, membran sinovial kurang mengeluarkan cecair yang perlu untuk pemakanan atau nutrisi rawan seperti asid hialuronik.

KOMPLIKASI SAKIT LUTUT

Sakit lutut mampu menyebabkan korang sukar untuk berjalan. Paling membahayakan apabila korang menahan rasa sakit lutut ni dalam tempoh yang lama tanpa rawatan. 

Hal ini kerana ia boleh menyebabkan kerosakan kekal pada lutut dan lutut akan mula kehilangan fungsi. 

APA NAK BUAT JIKA SAKIT LUTUT?

Saya pernah ulas serba sedikit isu ni dalam entry yang lepas mengenai sakit lutut ni.

Ubat sakit lutut biasanya memang mengandungi steroid. Bila terlalu banyak kandungan steroid yang diambil secara konsisten, ia boleh memberi kesan jangka panjang pada kesihatan tau.

Antaranya adalah gangguan hormon dalam badan, kenaikan berat badan yang mendadak, tulang cepat rapuh dan sebagainya.

Jadi, kalau dah ada sakit lutut biarpun sedikit, cuba ikhtiar dengan Vivix Shaklee.

Macam seorang kastemer ni, ibu beliau memang dah dimasukkkan bendalir didalam lutut. Bila tak dimasukkan bendalir didalam lutut tu, lutut akan sakit untuk bergerak apetah lagi nak bersolat.

Pada satu hari, beliau membawa ibu berjumpa doktor yang sama untuk masukkan bendalir pada lutut untuk standby pergi umrah. Doktor pun pelik sebab dalam rekod kesihatan mak, kali terakhir lutut mak dimasukkan cecair adalah pada 3 tahun lepas, sedangkan cecair tu hanya berkesan dalam tempoh setahun sahaja.

Maksudnya, bila mak beliau konsisten dengan Kolagen Shaklee dan Vivix Shaklee, bendalir dalam lutut tu kekal konsisten dan mak dah tak sakit lutut lagi. So, mak dah tak perlu masukkan bendalir dalam lutut dah!


Kalau korang nak tahu, Vivix ni mengandungi Resveratrol. Resveratrol ni membantu untuk mengekalkan dan memperbaiki fungsi dan struktur sendi serta mengurangkan faktor yang menjadi punca utama kepada penyakit sendi seperti faktor kegemukan, kekerapan kecederaan lutut, faktor umur dan sebagainya.

Vivix juga kaya antioksida yang bagus untuk mengurangkan kerosakan radikal bebas pada sendi.

Dan, itu sebabnya kenapa Vivix ni antara supplement yang bagus untuk memelihara kesihatan sendi walaupun dah berumur mahupun masih muda.



-----------------------------------------------------------------------------

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

 Whatsapp / SMS : 
 Founder of Calla Donita : SSM 00251****-P
Syira Ishak 014 634 2040 
Projek Calla Donita







Sumber/Rujukan :
http://bysyiraishak.blogspot.my/2016/06/cara-hilangkan-dan-rawat-sakit-lutut-tanpa-pembedahan.html
http://www.mmgazette.com/osteoartritis-lutut-dr-ahmad-mahyuddin/
http://www.umlib.um.edu.my/newscut_details.asp?cutid=3467#sthash.ZHLuKrr1.Keu4lBFQ.dpbs
http://www.fisioterapi.kk.usm.my/index.php/ms/2015-12-29-02-51-50/muskuloskeletal/sakit-lutut
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2006&dt=0219&sec=Kesihatan&pg=kn_01.htm
http://www.azeniahmad.com/2016/02/ubat-sakit-sendi-lutut-tanpa-kesan-steroid.html

http://ourlovebonding.com/2014/05/hilangkan-sakit-lutut-semasa-sembahyang.html

You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::