MASALAH PARU PARU BERAIR DAH KEMBALI PULIH, BUKAN DISEBABKAN MANDI WAKTU MALAM

4:23 PM

Teringat mak mak pernah pesan, jangan mandi waktu malam, karang terkena paru paru berair..


Saya tak sure dari mana terms tu datang. Apa kaitan mandi malam dengan paru paru berair kan?



MAndi kat luaran je, bukannya sampai boleh masuk ke paru paru.



Maybe mak mak taknak anak anak kesejukan dan akhirnya terkena demam panas kot.




Sebenarnya, paru-paru berair kerap berlaku disebabkan oleh pengumpulan cecair di dalam paru-paru terutamanya pada bahagian alveoli

Ia juga boleh berlaku akibat jangkitan kuman, virus, bakteria atau fungus.

Macam mana bakteria, kuman, virus dan fungus ni tu boleh masuk dalam paru-paru?

Ia terjadi masa kita bernafas. 
Apabila kita bernafas, kuman kuman ni akan masuk ke dalam paru-paru. 

Kalau sistem imun kita lemah, senang je la nak jatuh sakit.Hal ni terjadi disebabkan oleh bakteria tu berada di alveoli dan terus membiak. Bila dah penuh dengan air, macam mana sel darah putih nak serang bakteria tadi kan? Atau dengan kata lain bagaimana nak kuatkan sistem pertahanan badan jika alveoli penuh dengan air.

Paru paru berair juga boleh disebabkan oleh kecederaan fizikal, bahan kimia seperti asap, klorin atau agen berjangkit seperti parasit dan kulat.

Selain itu, kanser paru paru juga boleh terjadi disebabkan oleh paru paru berair juga tau. 

SIMPTOM RADANG PARU PARU

Tanda-tanda terkena paru paru berair antaranya batuk berkahak, pernafasan jadi pendek, akan rasa sesak nafas sentiasa dan mula untuk sakit dada.

Ada juga pesakit paru paru berair akan rasa demam, berpeluh peluh danmenggigil nak menahan sejuk atau sakit, hilangs selera makan dan denyutan jantung jadi cepat.

Ada juga yang mengalami batuk berdarah, sakit kepala, rasa letih berpanjangan dan sebagainya.


FAKTOR FAKTOR RISIKO PARU PARU BERAIR


  • Perokok
  • Cerebral palsy
  • Baru menjalani pembedahan
  • Mengalami  masalah rongga pernafasan  seperti jangkitan selsema, laryngitis, influenza dan lain-lain
  • Kesukaran menelan mungkin kerana strok, demensia, penyakit Parkinson dan lain lain
  • Penyakit paru-paru kronik seperti COPD, bronchiectasis atau cystic fibrosis
  • Penyakit serius yang lain seperti penyakit jantung, sirosis hati atau penyakit kencing manis
  • Separa kelainan upaya seperti kehilangan fungsi otak akibat demensia, strok, dan lain lain yang berkaitan
  • Mempunyai sistem imun yang lemah kerana sakit, gangguan autoimun atau pengaruh ubat ubatan.



CARA MERAWAT PARU PARU BERAIR

Cara merawat paru paru berair ni bergantung pada jenis radang yang dialami dan keseriusan paru paru berair ni.

Jika masalah paru paru berair masih di peringkat awal dan telah didiagnosis oleh doktor, ada beberapa cara yang oleh diikuti :

  • Minum banyak air untuk membantu mengurangkan kahak
  • Dapatkan rehat secukupnya. 
  • Jangan mengambil ubat batuk tanpa berbincang dengan doktor . 
  • Jika demam, ambil aspirin, ubat NSAID seperti ibuprofen atau naproxen, atau acetaminophen. Jangan berikan aspirin kepada kanak-kanak.
  • Pastikan korang mengambil antibiotik yang diberikan oleh doktor sahaja.


Pastikan korang terus ke hospital kalau mendapat gejala paru paru berair yang serius.

Selain dari rawatan di atas, ada seorang kastemer ni ambil Vivix untuk kurangkan masalah paru paru berair. Segala simptom paru paru berair dapat dikurangkan setelah mengamalkan Vivix selama  4 hari sahaja, dengan izin allah.


BAGAIMANA VIVIX BOLEH MEMBANTU MASALAH PARU PARU BERAIR?

Vivix ini adalah supplement yang mempunyai kandungan botani yang berkualiti untuk membantu mengatasi masalah paru paru berair ni. 

Dalam Vivix mengandungi Purple Carrot yang bertindak sebagai antiviral dan antibakteria. Antara punca paru-paru berair atau pneumonia ni adalah disebabkan oleh bakteria dan virus . Jadi, dalam vivix ni ada resveretrol iaitu agen antioksidan paling hebat yang bertindak sebagai agen anti radang. 

Untuk mengelakkan masalah paru paru berair ni, korang kenalah jaga kesihatan diri dengan meningkan sistem pertahan badan supaya tak mudah terkena serangan virus dan bakteria. 

Selain itu, amalkan pemakanan sihat dan gaya hidup aktif supaya badan jadi lebih kuat menghadapi serangan penyakit.



--------------------------------------------------------------------------

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

 Whatsapp / SMS : Founder of Calla Donita : 
SSM 00251****-P
 Syira Ishak 014 634 2040 
Projek Calla Donita







Rujukan/Sumber :
http://www.permatacintaku.com/2017/01/paru-paru-berair-kembali-normal-syukur-suami-dah-sembuh.html
http://nurulaziyana.blogspot.my/2017/03/paru-paru-berair-punca-dan-cara-kembali.html
http://drzubaidi.com/blog/mengesan-punca-paru-paru-berair/
http://www.lung.org/lung-health-and-diseases/lung-disease-lookup/pneumonia/symptoms-causes-and-risk.html?referrer=
https://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs331/en/
http://www.aafp.org/afp/topicModules/viewTopicModule.htm?topicModuleId=22
http://www.parents.com/baby/health/cough/pneumonia/
https://www.thesun.co.uk/news/1770000/pneumonia-symptoms-treatment-contagious/

You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::