DULU SUSAH BETUL NAK BERHENTI MEROKOK, SEKARANG TIDAK LAGI!APA TIPS MUDAH DIA BERHENTI MEROKOK?

6:02 PM

CARA BERHENTI MEROKOK DENGAN CEPAT DAN BERKESAN



'Apa perlu saya buat lagi? Banyak cara dah buat untuk menghentikan ketagihan rokok tapi tetap tak berjaya!'

Alhamdulillah. Saya beruntung sebab dikelilingi oleh ahli keluarga dan suami yang sememangnya tidak merokok langsung.

Cuma, bila berada dalam kelompok saudara jauh atau bersebelahan dengan perokok buatkan Sya sangat tak selesa untuk hidu bau asap rokok tu.
Kenapa susah nak berhenti merokok?

Ketagihan pada nikotin adalah antara faktor utama usaha untuk berhenti merokok menjadi sukar. Selain nikotin, lebih 4,000 bahan kimia yang terdapat dalam sebatang rokok bertindak memperkuatkan lagi penagihan.
 

Walaupun mungkin ada usaha untuk berhenti merokok, kebanyakannya gagal kerana badan mengalami beberapa gejala pengeluaran atau ketiadaan nikotin seperti cepat marah, tak senang duduk, kurang fokus, mudah rasa bimbang, susah tidur malam dan sebagainya. Perkara sebeginilah membuatkan perokok kembali untuk merokok akibat tidak tahan dengan simptom tersebut.



Selain itu, nikotin dalam asap rokok juga mampu sampai ke otak hanya  dalam 10 saat dan mampu merangsang penghasilan dopamin iaitu reseptor untuk nikotin yang akan membuatkan perokok rasa gembira dan selesa.

Apabila dah terlalu lama selesa dengan kehadiran nikotin dalam badan, secara tak langsung ia memberi kesan negatif pada individu yang ingin berhenti merokok.

KOrang tahu apa kesan negatif rokok pada diri sendiri?

Jika nasib korang kurang baik, akan dapat satu kanser iaitu kanser paru paru yang merupakan antara punca utama akibat merokok tauu.

Bila Nak Bersedia Untuk Berhenti Merokok?

Sememangnya proses berhenti merokok bukanlah mudah. Tapi tips untuk perokok yang paling penting adalah : SILA BERHENTI SECARA BERPERINGKAT DAN KONSISTEN! 

Jangan tergesa-gesa untuk berhenti merokok begitu sahaja. Bukan mudah nak hilangkan nikotin dalam badan dan mengelakkan simptom ketidakhadiran nikotin tu apabila berhenti secara tiba-tiba.

Jadi, apabila ada di kalangan ahli keluarga atau suami korang sendiri sedang merancang untuk memulakan proses berhenti merokok, cuba langkah ni :

  • Tetapkan tarikh untuk berhenti merokok.Ini akan memberikan perokok  masa yang cukup untuk benar-benar bersedia. Pilih hari yang sesuai dan elakkan memilih hari di mana kita akan sibuk, tertekan, atau terdorong kepada asap (pengaruh rakan).
  • Beritahu keluarga dan kawan mengenai rancangan untuk berhenti merokok.Berhenti merokok menjadi lebih mudah apabila orang terdekat dengan perokok menyokong keputusan yang ingin diambil. Bantuan dari keluarga dan rakan-rakan dapat memberi motivasi untuk tidak mengambil rokok secara banyak dan mungkin akan menjadi sedikit terkawal jika mereka bersama perokok.
  • Bersedia sedia untuk menghadapi kesukaran dalam tempoh berhenti merokok. Pada minggu pertama proses untuk berhenti merokok memang merupakan tempoh yang sukar. Perokok akan menghidapi ketidakselesaan,rasa stress, mudah tersinggung, sensitif, susah tidur,dan sebagainya. Paling penting, mental dan motivasi perokok harus kuat untuk melawan keinginan tersebut melalui aktiviti yang sudah dirancang awal. Aktiviti yang sudah dirancang awal dapat mengelakkan prokok dari memikirkan aktiviti merokok dan boleh membuatkan perokok sedikit leka dan berlengah.
  • Bersiap sedia untuk mengeluarkan rokok dari rumah,bilik kereta dan di tempat kerja. Cuba buang segala benda dan bau yang mempunyai kaitan dengan rokok serta merta.
  • Kenal pasti pendorong untuk merokok.Elakkan untuk melepak dengan kawan-kawan yang merokok mungkin untuk sementara waktu dalam tempoh persediaan untuk berhenti. Cuma anggarkan tempoh masa untuk betul-betul kembali 'sihat tanpa rokok' dan kemudian jika dah betul-betul boleh bertahan, lepak lah kembali bersama kawan-kawan.
  • Kekal aktif dengan melakukan pelbagai aktiviti seperti senaman selama 30minit - 1 jam, bermain badminton, berbasikal, bermain bola atau futsal dan sebagainya. Jika dalam tempoh ni still ada rasa nak merokok, apa kata cuba minum kopi atau teh. Cuma hadkan 1 hari hanya sekali sahaja.
  • Mengunyah makanan seperti kacang, gula-gula getah, keropok dan sebagainya.
  • Cari bahan bacaan yang menceritakan pengalaman perokok yang berjaya meninggalkan dunia ketagihan. Mungkin inspirasi dan pengalaman lalu bekas perokok dapat dijadikan perangsang.

DULU SUSAH BETUL NAK BERHENTI MEROKOK, SEKARANG TIDAK LAGI

Kali ni abah berhenti merokok dengan bantuan Vivix. Dahulu memang susah nak buatkan dia berhenti merokok. Sampailah satu hari, tekanan darah tinggi abah naik. Stat dia risau dah.

So,kami adik beradik decide nak abah try Vivix Shaklee untuk stabilkan tekanan darah dia. Sebelum ni pun, dia memang amalkan vitamin Shaklee. So, keyakinan pada keberkesanan Shaklee tu memang dia dah yakin.

Lepas konsisten ambil Vivix selama 2 bulan, alhamdulillah darah tinggi abah dah kurang.

Dan yang paling tak disangka-sangka, abah dah tak hisap rokok lagi. Abah kata rasa rokok dah tak best. Padahal dia tak tahu, bahawa vivix tu penyebab dia rasa tak best pada rokok.

Alhamdulillah, sekarang abah dah bebas pada rokok.



Ikuti kisah si suami yang berhenti merokok demi anak dan isteri?

Berhenti Merokok Dengan Cepat untuk Selama-Lamanya.. Demi Anak dan ISteri?


    Nakkan anak hidup tanpa pengaruh rokok? Inilah masanya! 

    Berubah secara perlahan-lahan dan konsisten, Insyallah akan berjaya untuk menghapuskan ketagihan tu. 

    Mesti kita pun taknak anak kita terjebak dengan pengaruh tak sihat akibat rokok tu kan? 

    Jadi, jika anak dah berjinak-jinak dengan rokok,jangan salahkan meraka 100% sedangkan korang sendiri adalah seorang perokok!







      ---------------------------------------------------------------------------------------


      These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

       Whatsapp / SMS :
       Founder of Calla Donita : SSM 00251****-P
       Syira Ishak 014 634 2040
       Projek Calla Donita

      bysyiraishak.blogspot.my







      Sumber :
      http://bysyiraishak.blogspot.my/2016/08/kanser-paru-paru-sembuh-dengan-Vivix.html
      http://www.ikim.gov.my/index.php/ms/berita-harian/6809-setiap-hari-50-remaja-mulakan-tabiat-merokok
      http://www.prn.usm.my/bulletin_articles_kosmik.php?Id=456
      http://www2.hmetro.com.my/articles/Puncaketagihmerokok/Article
      http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2004&dt=0926&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kesihatan&pg=kn_01.htm
      http://kidshealth.org/teen/drug_alcohol/tobacco/quit_smoking.html
      http://www.quitsmoking.com/content/20-quick-tips-to-help-you-quit-smoking
      http://www.livescience.com/43293-quit-smoking-tips.html
      http://www.infosihat.gov.my/infosihat/isusemasa/tips%20berhenti%20merokok.php


      You Might Also Like

      0 Pengomen

      Assalammualaikum / Hai...

      Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

      Terima Kasih.

      Not A StoryTeller

      Not A StoryTeller

      FOLLOW US

      :: GENG GOOGLE ::