TIPS MUDAH UNTUK KURANGKAN ASMA YANG DIHADAPI SEJAK 15 TAHUN TANPA HOSPITAL JADI RUMAH KEDUA

11:57 AM

Baru baru ni, suami saya ada bunyi berdehit dalam pernafasan dia. 
Sejak kahwin, barulah perasan dia pernah ada asma yang tak serius sejak kecil. Bila dah makin dewasa, barulah asma tu jarang jarang untuk serang suami.
Korang ada pengalaman macam ni tak, suami atau ahli keluarga pernah ada asma? 
Susah sebenarnya asma ni nak baik, kita cuma boleh control je agar asma ni tak kerap terjadi.
Asma atau lelah ni kita boleh katakan sejenis penyakit pernafasan. 
Kalau istilah Sains akan katakan, ia berpunca daripada kesempitan saluran pernafasan (bronkus dan bronkiol) yang berada di dalam paru-paru. 
Ini disebabkan oleh pengecutan otot-otot licin bronkiol, pembengkakan (radangan) mukosa dan pengeluaran kahak kental yang berlebihan dan mengakibatkan pesakit menunjukkan tanda-tanda dan gejala asma.

Faktor-faktor yang menyebabkan asma boleh dibahagikan kepada faktor alahan (alergi) dan jangkitan virus. 
Diantara alahan lain yang mempengaruhi asma ialah bulu binatang peliharaan seperti kucing dan anjing, habuk rokok dan kutu tilam,permaidani,selimut ("house dust mite"). 
Manakala, Jangkitan virus seperti selsema sering mengakibatkan serangan asma dikalangan kanak-kanak.

CARA MENGAWAL SERANGAN ASMA

Individu yang mengalami asma boleh mendapatkan kehidupan yang lebih baik jika serangan asma dapat dikawal.

Jadi, pengambilan ubat yang berterusan dan diambil dengan cara yang betul dapat merawat penghidap asma ni. Yang penting, mereka perlulah mengelakkan apa-apa sahaja faktor alahan yang memungkinkan serangan asma terjadi.

Walaupun begitu, rawatan yang diterima oleh penghidap asma ni berbeza antara satu sama lain. Jadi, rawatan yang bersesuaian haruslah seiring dengan keadaan kesihatan masing-masing.

15 TAHUN JADIKAN HOSPITAL RUMAH KEDUA KERANA ASMA, INI YANG DIA AMALKAN SUPAYA LEBIH SIHAT


Pengalaman dari penghidap asma yang makin baik dari hari ke hari :



Berkahwin dengan seorang penghidap asma tegar, membuatkan saya tidak senang duduk apabila suami saya diserang asma. Sejak awal perkahwinan kami, saya agak takut setiap kali asmanya menyerang. 

Suami saya tak boleh mengalami perubahan cuaca yang terlalu drastik (dari sejuk ke panas dan sebaliknya), berurusan dengan persekitaran yang berhabuk dan berdebu serta tidur dalam penghawa dingin terlalu lama. Kadang-kadang kalau silap makan pun, lelahnya boleh menyerang.

Lelahnya sering menyerang ketika waktu malam. Kadang-kadang pukul 3 pagi, nafas suami saya berbunyi. Memang sangat menakutkan. Dia saya perhatikan sangat susah untuk bernafas. Dan setiap nafas yang disedut, sangat pendek. Dan di tengah malam tu juga, saya terpaksa drive ke hospital untuk dapatkan rawatan. Walaupun suami saya dibekalkan inhaler oleh doktor, namun ada kalanya lepas 3 kali pam inhaler pun tetap tak berkurang.

Hampir setahun dua juga saya berulang alik ke hospital membawa suami saya untuk ambil nebulizer. Boleh dikatakan hampir setiap bulan kami perlu ke hospital. Malah lelahnya semakin hari makin teruk dan kerap. Tiada sebarang perubahan. Malah, kalau kami tak ke hospital, suami saya langsung tak boleh baring sebab terlalu sukar nak bernafas.

Isteri mana yang tak sayangkan suami sendiri kan? Dalam keadaan yang cukup merisaukan, saya tergerak hati untuk cuba berikan Shaklee kepada suami saya. Saya mula buat beberapa bacaan dan akhirnya saya memilih untuk konsisten dengan Vivix, Vitamin C, Omega Guard & Coq Health.

Setelah hampir 3 ke 5 bulan konsisten, saya mula perasan yang suami saya dah jarang pergi hospital untuk neb. Kalau tak dulu, dalam sebulan mesti kena ke hospital. Semakin lama suami saya konsisten, saya perhatikan hospital bukan lagi tempat lawatan kami.. Malah, bila lelah mula datang, dia hanya pam sekali dengan inhaler. Dan lelahnya berkurangan.

Walaupun saya tahu, penyakit asma tidak boleh diubati, tetapi sekurang-kurangnya suami saya semakin sihat dan asmanya datang sekali sekali dan tidak teruk seperti dahulu. Syukur Alhamdulillah. Penghidap asma sejak 15 tahun yang lepas telah mendapat kesihatan yang lebih baik sekarang.

Sekarang, saya konsisten berikan Omega Guard kepada anak-anak saya. Itulah salah satu usaha yang saya lakukan untuk mereka.. Semoga anak-anak saya bebas daripada asma. InsyaAllah..


 -----------                              ----------------                                        ---------------

 KENAPA VIVIX BAGUS UNTUK KURANGKAN SERANGAN ASMA?

Vivix ni kaya antioksidan. Ia bagus untuk melawan serangan virus dan meningkatkan sistem imunisasi badan.

Apabila sistem badan kuat, secara tak langsung badan akan mudah kebal untul melawan serangan virus penyebab asma.

Selain itu, Vivix juga membantu untuk mengurangkan radang asma dengan pengurangan mukus atau lendir  di bahagian saluran pernafasan.

Ia juga mengurangkan masalah pernafasan lain seperti resdung, batuk, influenza dan sebagainya.

bysyiraishak.blogspot.my

Apapun cara rawatannya, sayangi diri. Elakkan sebarang alahan yang mungkin buatkan kesihatan kita lebih sensitif. 

Mungkin semasa kecil kita sering diserang asma tetapi apabila meningkat dewasa kekerapan asma semakin berkurangan. 

Ada individu yang selesa dengan ubat hospital. Ada yang suka dengan inhaler. Dan mungkin ada yang selesa dengan rawatan alternatif tanpa ubat.





----------------------------------------------------------------------------

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

 Whatsapp / SMS : 
 Founder of Calla Donita : SSM 00251**** 
 Syira Ishak 014 634 2040 
Projek Calla Donita
bysyiraishak.blogspot.my










Rujukan/Sumber :
http://www.sinarharian.com.my/rencana/asma-penyakit-keradangan-saluran-pernafasan-1.64921
http://bysyiraishak.blogspot.my/2015/03/cara-merawat-asma-dengan-shaklee.html
http://mpaweb.org.my/article.php?aid=81


You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::