PETUA KURANGKAN PARAS GULA DALAM DARAH BUAT PENGHIDAP KENCING MANIS

11:30 PM

Ada simptom sebegini?

Susut berat badan, kerap membuang air kecil, rasa dahaga yang amat sangat, penglihatan yang kabur, rasa letih, berat badan menurun,kebas tangan atau kaki, menghadapi gatal kulit terutamanya di bahagian alat sulit, luka lambat sembuh atau pernah mempunyai bayi besar iaitu lebih dari 4 kg.

Terdapat juga mereka yang tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda penyakit diabetes, namun sebenarnya hanya selangkah dari ‘ibu segala penyakit’ ini.

Mereka ini mempunyai paras glukosa darah yang lebih tinggi dari normal tetapi masih belum cukup tinggi untuk diklasifikasikan sebagai diabetes atau lebih sesuai diklasifikasikan sebagai pradiabetes.

Disebabkan ia tidak menunjukkan sebarang simptom, maka ramai penghidap pradiabetes tidak sedar yang mereka sedang menghidap penyakit ini.

UJIAN MENENTUKAN PARAS GLUKOSA DALAM DARAH


Doktor mendefinisikan keadaan pradiabetes sebagai Gangguan Glukosa Puasa (IFG), di mana terdapat paras glukosa darah yang lebih tinggi dari normal setelah berpuasa selama 10-12 jam, atau Gangguan Toleransi Glukosa (IGT), di mana terdapat paras glukosa darah yang lebih tinggi dari normal yang dikesan setelah menjalani Ujian Toleransi Glukosa Oral (OGTT).



Credit ainaez.blogspot.com

Kita boleh memeriksa paras glukosa dalam darah dengan menjalankan ujian glukosa darah di klinik atau farmasi dengan hanya titisan darah sahaja.



Ihsan Google

Jika bacaannya adalah di antara 5.6 dan kurang daripada 7.0mmol/L (semasa berpuasa) atau di antara 7.8 hingga kurang daripada 11.1 mmol/L (dua jam selepas makan), maka doktor akan menjalankan ujian-ujian darah khusus untuk menentukan sama ada kita ni menghidap pradiabetes atau diabetes jenis 2.



Adakah kita berisiko?


Jika Indeks Jisim Tubuh (BMI) berada di antara 25 dan 29.9 kg/m2 (berat badan berlebihan) atau 30 kg/m2 dan lebih (obes), maka kita mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk menghidap pradiabetes.

Mempunyai lemak berlebihan di sekeliling pinggang iaitu obesiti pusat (berbanding lemak pada pinggul dan paha) bukan sahaja akan meningkatkan risiko pradiabetes, malah juga diabetes jenis 2 serta penyakit jantung.

Mempunyai berat badan berlebihan atau obes menyebabkan kita lebih cenderung mendapat rintangan terhadap insulin. Akibatnya, insulin menjadi tidak efektif walaupun  paras insulin dalam darah adalah lebih tinggi daripada normal.



Oleh itu, glukosa yang berasal dari makanan yang dimakan dan dari hati  (hati juga menghasilkan glukosa), akan terus kekal dalam aliran darah di mana ia akan berkumpul serta mengakibatkan pradiabetes dan akhirnya, diabetes.

Kita juga mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk menghidap pradiabetes jika mempunyai ahli keluarga yang menghidap diabetes jenis 2; jika mempunyai tekanan darah tinggi, kolesterol baik (HDL-C) yang rendah dan/atau trigliserida yang tinggi serta tidak bersenam dan mengamalkan gaya hidup yang tidak aktif.

APA NAK BUAT UNTUK ELAK DARI DAPAT KENCING MANIS?

Minum Vivix la!

Vivix ni ada campuran botani yang kaya dengan Resveratrol dan polifenol tau.

Kedua-duanya mampu bagi manfaat pada yang ada kencing manis seperti :

  • Memperlahankan atau mengurangkan Sindrom Resistansi Insulin (“metabolic syndrome”) 
Vivix adalah antioksidan yang berkuasa untuk membantu melindungi dan membaiki sel yang rosak.  Jika Vivix diambil  secara konsisten,ia dapat memberi manfaat dalam mengurangkan Metabolic Syndrome yang mengarah kepada penyakit kardiovaskular dan kencing manis yang disebabkan oleh kerosakan gen.



  • Mengawal kepekatan gula dalam darah

Karbohidrat yang dicerna akan menghasilkan gula untuk tenaga. Walau bagaimanapun, pengambilan karbohidrat yang tinggi seperti nasi akan menyebabkan kandungan gula dalam darah kita meningkat. 

Dengan Vivix, polifenol yang terkandung dalam anggur muscadine akan melambatkan pencernaan dan penyerapan karbohidrat dalam darah dan seterusnya mengelakkan pengumpulan gula yang tinggi yang menyebabkan kencing manis.

  • Mengelakkan kerosakan mata, menggalakkan penyembuhan luka dengan segera

Polifenol Anthocyanins yang terkandung di dalam Vivix membantu dalam membaiki penglihatan dan menyembuhkan luka dengan segera.


  • Mencegah pembentukan protein AGE

Protein AGE (advanced glycation end products) terhasil daripada protein dan gula berlebihan dalam badan.

 Ia boleh menyebabkan atherosclerotic, sel mati dan komplikasi penyakit kencing manis. Salah satu dari mekanisma anti-penuaan Vivix adalah dengan memperlahankan pembentukan protein AGE ini.

TESTIMONI PENGHIDAP KENCING MANIS YANG DAPAT TURUNKAN PARAS GULA DALAM DARAH
    Paras gula dalam darah menurun tanpa makan ubat.

     Walaupun Vivix dikatakan membantu menurunkan paras gula dalam darah, korang juga digalakkan untuk menjaga pemakanan, kerap membuat senaman ringan, dan ambil supplement seperti Vivix sebagai jalan alternatif. Kalau dah sememangnya ambil ubat, teruskan juga ambil bersama Vivix.

     Cegah sebelum rawat. 





    ----------------------------------------------------------------------

    These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

     Whatsapp / SMS : 
     Founder of Calla Donita : SSM 00251**** 
     Syira Ishak 014 634 2040 
    Projek Calla Donita

    You Might Also Like

    0 Pengomen

    Assalammualaikum / Hai...

    Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

    Terima Kasih.

    FOLLOW US

    :: GENG GOOGLE ::