TIPS MUDAH ATASI KULIT KERING DAN KUSAM SEBELUM MUKA CEPAT BERKEDUT

12:01 AM

Kulit yang sihat dan berseri memang jadi idaman semua wanita dan juga lelaki. Kiranya, individu yang tiada masalah kulit ni antara yang bertuah sebab takde masalah yang perlu penjagaan rapi.

Macam saya sendiri, memang ada masalah kulit berminyak sahaja. Dulu zaman sekolah dan universiti, memang muka berjerawat dan berminyak. Pening juga kepala nak fikir solusi elak kulit bermasalah.


Tapi dalam banyak banyak masalah kulit, mungkin korang akan fikir kulit berjerawat lah paling susah nak handle. Serius kan?

Pada saya, kulit jenis keringlah agak sukar nak dijaga. Bila ada kulit jenis kering, wajah cepat breakout, mudah kusam dan senang sangat untuk nampak berkedut. Bila berkedut, ia akan buatkan korang nampak tua dari umur sebenar tauuu...

PUNCA KULIT KERING

Banyak sebenarnya sebab kenapa kulit mudah kering ni.

Antaranya adalah :

● Sinaran matahari
Sinaran matahari mampu buatkan kesan penuaan lebih jelas ketara. Kalau boleh, elakkan dari terdedah bawah sinaran matahari antara 10 pagi hingga 3 petang.

Korang digalakkan untuk pakai sunblock semasa keluar dari rumah untuk menjaga kelembapan kulit dalam jangka panjang.

● Radikal Bebas
Radikal bebas ni boleh didapati dari penggunaan bahan kimia, persekitaran, pemakanan dan sebagainya.

Disebabkan radikal bebas, kulit akan mudah jadi kering dan keanjalan kulit pula akan mudah merosot. Jadi, untuk mencegah kulit kering dan keanjalan kulit merosot, korang perlu ambil sayur sayuran dan buah buahan untuk menjaga kesihatan kulit.

● Kelembapan Udara
Keadaan cuaca yang panas mempengaruhi kesihatan kulit yang sihat kepada masalah kulit kering.

Oleh itu, korang wajib memakai pelembap untuk menjaga kelembapan kulit mengikut jenis kulit korang. Pakai losyen untuk melembapkan kulit badan sebelum tidur juga sangat bagus untuk mengelakkan masalah kulit kering.

TIPS MUDAH ATASI KULIT KERING DAN KUSAM TANPA KOS YANG MAHAL

Sebenarnya mudah je nak atasi masalah kulit kering ni. Korang perlu konsisten amalkan tips di bawah supaya kulit lebih sihat dan lembap.

● Minum air secukupnya sekurang kurangnya 2.5 liter sehari untuk mengelakkan kulit dehidrasi.

● Elakkan stress  kerana stress boleh menyebabkan aliran darah menjadi tak lancar. Sekaligus ia akan menyebabkan kulit mudah menjadi kering dan kusam.

● Mengambil makanan seimbang memang mempengaruhi keseimbangan lembapan kulit muka. Kalau korang rasa terdapat kekurangan dalam mengambil makanan seimbang, masukkan sekali makanan tambahan atau supplement dalam diet harian.

● Tidur secukupnya. Kurang tidur akan membuatkan kulit menjadi kering dan kusam kerana kulit tidak mendapat rehat secukupnya.

● Minum teh hijau juga elok untuk kulit kerana ia kaya dengan kandungan antioksidan. Antioksidan ni mampu buatkan kulit lebih lembap dalam tempoh yang lama.

● Pilih produk kulit yang sesuai untuk membantu membuang sel kulit mati. Sel kulit mati ni akan membuatkan kulit cepat kering dan kusam. Jadikan sapuan losyen juga 'must-do' selepas mandi atau semasa kulit nampak kering.

AWET MUDA DENGAN VIVIX?

Saya percaya ramai yang kagum dengan Vivix dalam mencantikkan wajah seseorang. Mencantikkan tu bukanlah erti kata 100% cantik.

Tapi sebenarnya Vivix ni mampu menganjalkan wajah di mana vivix ni kaya dengan antioksidan dalam menghalang radikal bebas dari merosakkan kulit.

Yang syoknya, vivix mampu melembapkan kulit wajah tauuu.. jadi, masalah kulit kering pun dah tiada lagii.

Wajah nampak lebih muda bila berada dalam kalangan yang sama usia

Bila dah ambil 2 botol vivix, kulit saya nampak lebih moist dan halus. kebetulan pula, rambut dah kurang gugur masa ambil vivix untuk 






-----------------------------------------
These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Whatsapp / SMS :
Founder of Calla Donita : SSM 00251****
Syira Ishak
014 634 2040

You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::