TIPS UNTUK IBU YANG HAMIL SUPAYA LEBIH CERGAS DAN ANAK SIHAT

2:45 PM


Mengambil pemakanan yang seimbang dan aktif semasa mengandung memberi kesan kepada perkembangan dan pertumbuhan bayi yang bakal lahir nanti.

 Begitu juga dengan pertambahan berat badan. Jika ibu mempunyai masalah berat badan sebelum hamil, ia memberi kesan yang besar jika hamil kerana terdapat risiko untuk caesaran, masalah diabetes, tekanan darah tinggi dan juga keguguran.

Oleh itu, pemakanan yang baik dan seimbang perlu dititikberatkan untuk kesihatan ibu dan anak.



TIPS PEMAKANAN SEIMBANG UNTUK IBU YANG HAMIL


Berikut adalah beberapa tips khas bagi ibu yang hamil dalam menjaga pemakanan:

  • Elakkan makan seafood atau makanan yang kurang masak atau daging terlalu banyak.
  • Kurangkan ambil susu yang tidak dipasteur, keju, sayuran mentah dan kerang kerangan kerana terdapat risiko untuk menghidapi Listeriosis iaitu penyakit yang disebabkan oleh bakteria. Basuh buah-buahan dan sayur-sayuran dengan baik sebelum makan dan pastikan kerang kerangan dimasak dengan betul. Pastikan anda hanya memilih susu pasteur dan dan keju seperti cheddar dan parmesan.
  • Makan 8 hingga 12 auns makanan laut seminggu iaitu dari pelbagai jenis ikan dan makanan laut yang tertentu.
  • Mengambil vitamin pranatal setiap hari untuk mendapat keperluan zat besi dan asid folik sepanjang kehamilan anda (dan sebelum).
  • Elakkan alkohol ( haram untuk umat islam mengambil alkohol)
  • Hadkan kafein.


Set Hamil Shaklee mengandungi nutrisi yang penting untuk ibu hamil.Ibu hamil memerlukan pemakanan seimbang untuk perkembangan bayi yang sihat, untuk tenaga berpanjangan dan kesihatan ibu sendiri.

Antara vitamin yang terdapat dalam Set Hamil Shaklee adalah :

ESP @ Energizing Soy Protein

ESP  membantu meningkatkan pertumbuhan sel-sel otot dan tulang bayi. Ianya juga membantu mengawal paras kolesterol ibu-ibu hamil. Indeks Glisemik yang rendah sesuai diamalkn oleh ibu hamil kerana memberikan rasa kenyang yang lebih lama serta membekalkan tenaga berpanjangan untuk ibu-ibu.

Vitamin C

Vitamin C membantu menguatkan sistem imun para ibu. Selain itu, ianya juga membantu pertumbuhan sel-sel otot dan tulang bayi.

 Vitalea

sejenis multivitamin dan mineral lengkap yang juga mengandungi zat besi. Vitalea membantu masalah bacaan HB rendah yang boleh membawa kepada anemia di kalangan ibu hamil. Jika HB sentiasa rendah mungkin boleh menyebabkan komplikasi ketika melahirkan bayi. Ibu-ibu yang mudah letih serta rasa hendak pitam elok amalkan vitalea semasa hamil.

B Complex

Berperanan untuk menukarkan gula dalam makanan kepada tenaga. Juga mengandungi asid folik yang elok untuk perkembangan saraf bayi. 

Ostematrix 

Ostematrix membantu mengatasi masalah sakit-sakit otot, pinggang serta sengal-sengal badan ketika hamil. Masalah buasir serta sembelit ketika hamil juga dapat diatasi dengan mengamalkan Ostematrix sebelum tidur. Ostematrix juga mengandungi vitamin D yang membantu juga ibu-ibu untuk tidur lena dan berkualiti sepanjang malam.



Whatsapp / SMS : 
Founder of Calla Donita : SSM 00251**** 

You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::