TIPS DARI KAKAK YANG NAKKAN ADIKNYA LEBIH FOKUS BELAJAR, TAK SANGKA IANYA BERJAYA!

4:22 PM


Semasa kanak kanak berumur 6 tahun, perkembangan otak mereka dah mencapai 90%! Kiranya masa inilah mereka lebih cerdas dan menggunakan fungsi minda mereka untuk melakukan pelbagai aktiviti kreatif. 

Mana lagi 10%?  10% inilah yang kita gunakan selepas 6 tahun hingga sekarang. Sebab tu lah DHA sangat penting untuk kanak kanak 6 tahun dan ke bawah untuk perkembangan minda mereka yang semakin pesat.

bysyiraishak.blogspot.my


DHA UNTUK OTAK PINTAR?

 
Kita semua tahu DHA memainkan peranan penting dalam mendukung perkembangan minda kanak kanak ini, tapi anda tahu apa fungsi DHA pada otak?


DHA adalah elemen utama untuk perkembangan otak kerana ia adalah nutrisi penting yang diperlukan untuk perkembangan otak selain daripada zat besi, zink dan asid folik.
DHA juga boleh didapati dalam setiap sel pada tubuh. 

Bagi memastikan perkembangan dan fungsi minda di tahap yang terbaik, pengambilan DHA yang mencukupi harus diberikan kepada kanak kanak untuk mendapatkan nutrisi yang seimbang.


Kajian yang dijalankan mendapati bayi berusia enam bulan sehingga kanak-kanak dua tahun memerlukan sebanyak 100 miligram DHA untuk perkembangan otak mereka. Manakala kanak kanak yang hampir mencapai usia 6 tahun pula memerlukan sebanyak 200 miligram DHA untuk meningkatkan fungsi otak.

MANA NAK DAPAT DHA?

DHA tidak dapat dihasilkan oleh badan kita, jadi pengambilan DHA melalui sumber omega 3 sangat penting untuk meningkatkan nutrisi yang lebih seimbang.



Antara sumber DHA yang paling bagus adalah dari susu ibu. Cuma, bila kanak kanak semakin membesar, kekurangan DHA pada badan dah semakin ketara. Jadi, antara sumber DHA yang boleh diberikan pada kanak kanak adalah :

  • Ikan laut seperti tuna, salmon, trout, sardin dan ikan bilis 
  • Sumber kekacang seperti walnut, kacang soya dan chia seed
  • Bijirin penuh
  • Sayuran hijau seperti brokoli
  • Daging dan ayam

Ada sesetengah kanak kanak kurang gemar nak makan sumber DHA seperti sayuran dan ikan salmon atau tuna. Yang paling merisaukan juga adalah ikan ikan laut dalam seperti ni mempunyai risiko untuk tercemar dengan merkuri. Bahaya untuk kesihatan kanak kanak tauuu...


Oleh itu, Omega Guard Shaklee  merupakan pilihan terbaik untuk mendapatkan kelebihan minyak ikan yang berkualiti tinggi dan terhindar dari pencemaran merkuri.

 

KENAPA OMEGA GUARD SHAKLEE BAGUS UNTUK KANAK KANAK?


Omega Guard Shaklee mengandungi 7 jenis asid lemak omega 3 semulajadi iaitu EPA, DHA, ALA dan lain-lain lagi.


bysyiraishak.blogspot.my

EPA menyihatkan jantung dan sendi anda manakala DHA pula penting bagi perkembangan dan fungsi otak. Omega Guard Shaklee ini boleh di ambil oleh kanak-kanak seawal usia 1 tahun.

Omega Guard dihasilkan melalui suatu proses penyulingan molekul yang memekatkan asid lemak omega 3 yang bermanfaat dan semulajadi sementara menyingkirkan bahan-bahan berbahaya seperti merkuri dan plumbum yang terdapat di dalam kebanyakan jenis ikan.


Omega Guard ada asid lemak Omega 3 yang bagus untuk perkembangan otak kanak-kanak. Selain perkembangan otak,antara kebaikan Omega Guard Shaklee adalah:


  • Membantu merawat asma di kalangan kanak-kanak.
  • Membantu kanak-kanak yang mengalami ADHD atau hiperaktif.
  • Membantu mengekalkan kesihatan optimum kepada kanak-kanak.
  • Meningkatkan keupayaan pembelajaran dan kemahiran kognitif kanak-kanak.
  • Kesihatan sistem kardiovascular (jantung, arteri, salur darah yang sihat)
  • Membantu merawat ekzema dan masalah kulit yang lain.
  • Meningkatkan sistem imun tubuh kanak-kanak 

  • TESTIMONI OMEGA GUARD UNTUK KANAK KANAK PINTAR DAN FOKUS


    Dalam memastikan adik beliau lebih fokus belajar, Kak Shida cuba untuk cari jalan bagi memastikan adik beliau lebih serius dan cepat faham dengan pelajaran yang diajar.

    Oleh itu, beliau  cuba untuk berikan pil emas untuk merangsang otak adik beliau kerana Omega mengandungi DHA yang bagus untuk perkembangan otak.

    Hasilnya, adik beliau lebih mudah adapt dengan pelajaran dan lebih rajink untuk belajar.

    Usaha dengan Omega pun salah satu alternatif untuk membuatkan kanak kanak lebih mudah memahami dan fokus pada sesuatu perkara.
     

    Nak cuba?



     Whatsapp / SMS : 
    Founder of Calla Donita : SSM 00251**** 
















    Sumber :

    http://www.lifesdha.com/en_US/health-benefits/children.html
    http://www.livestrong.com/article/428802-how-much-omega-3-should-children-get-in-a-day/
    http://www.fattyacidshub.com/fish-oil/dha-for-toddlers/
    http://www.healthcastle.com/children_dha_benefits.shtml
    http://www.beingtheparent.com/dha-and-brain-development-of-children/
    http://www.majalahpama.my/kanak-kanak/pemakanan/kepentingan-dha-untuk-minda-1.315581











    You Might Also Like

    0 Pengomen

    Assalammualaikum / Hai...

    Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

    Terima Kasih.

    Not A StoryTeller

    Not A StoryTeller

    FOLLOW US

    :: GENG GOOGLE ::