BISNES PART TIME YANG SESUAI UNTUK STUDENT IPTA DAN IPTS

2:47 PM

Zaman saya study dulu, dah ramai geng geng IPTA yang buat bisnes. Belum ada lagi kes student  yang tahan lapar semata mata nak ikat perut kerana tiada duit poket. Mungkin masa tu ekonomi pun still memberangsangkan lagi dan harga barang pun masih terkawal.

Kadang kadang terfikir juga, 'Kenapalah aku tak buat bisnes sejak zaman study dulu?'

Tapi, bia difikirkan  balik, mungkin masa tu saya masih cukup duit poket dan masih mampu mengawal belanja dengan baik.



Yelah, kebanyakan student zaman saya dulu dah start buat bisnes dari bilik ke bilik. Macam macam yang mereka buat antaranya bisnes makanan paling top. Ada juga yang buat bisnes part time untuk cari duit poket lebih melalui cara sebegini.

Bila dah makin matang dengan keadaan ekonomi sekarang, saya memang galakkan adik adik saya untuk buat bisnes. Belajar untuk berbisnes sejak muda supaya kita dapat adapt dengan susasana pekerjaan selepas habis study nanti. Itu satu hal. Dan bisnes part time juga akan mengajar kita untuk lebih bijak menggunakan duit dari awal.

Lagi satu mungkin student IPTA dan IPTS kurang sedar mengenai pinjaman kewangan yang digunakan semasa study. Lepas habis je study, menjadi kewajipan untuk membayar balik kos pinjaman kewangan tu. Selain tu, bila dah dapat kerja tetap nanti, semua perkara kena bayar dah contohnya duit sewa rumah, loan kereta, loan pinjaman masa study dan macam macam lagi.

Dik, semua perlukan duit yang banyak tau nak dibayar dalam sebulan. Kadang kadang pening kepala nak fikir untuk cekau duit dari mana untuk bayar semua hutang hutang tu. Dengan gaji RM 3000 dan berkereta Saga atau Viva, maybe cukup nak menanggung kerpeluan hidup semasa bekerja nanti. Itupun kalau belum berkahwin. 

Kalau dah kahwin especially lelaki, takkan nak bagi anak bini berlapar kan?

Itulah pentingnya bisnes part time yang anda dah start sejak awal lagi. Bila anda dah terjebak dengan bisnes sejak awal lagi, ia jadi lebih mudah untuk berhadapan dengan

Apa bisnes part time yang boleh dibuat dan tak mengganggu waktu kuliah?

Banyak sebenarnya bisnes yang sesuai untuk student. Cuma pilihlah yang tak mengganggu waktu kuliah dan yang perlukan banyak modal untuk dikeluarkan.

Contohnya:

  • Jual topap pada kawan kawan
  • Ambil job bersihkan rumah orang
  • Jadi promoter di shopping mall
  • Buat servis format laptop dan printing
  • Upah jahit manik
  • Buat tuisyen di rumah
  • Buat bisnes dropship
  • Ambil upah design blog atau kad bisnes
  • Jual makanan ringan
  • Jual makanan dari bilik ke bilik

Ini sebahagian dari contoh bisnes part time yang student boleh buat jika anda rasa anda mampu nak buat. Bergantung juga pada kemahiran anda untuk buat sesuatu bisnes tu.

Kalau anda nak cuba buat part time bisnes dengan hanya menggunakan smartphone atau PC serta ada melanggan data internet, jom join saya. Bisnes ni takkan menggangu waktu kuliah dan masih boleh diuruskan secara santai sahaja. Tak perlu bersusah payah untuk keluar dari hostel dan berpanas kat bawah matahari. Tak perlu nak berpenat penat.

Anda cuma perlu komited dan suka berusaha tanpa jemu je. Saya akan guide anda wahai adik adik yang perlukan sokongan dari individu yang dah merasai pengalaman berbisnes online ni.

Nak join? Meh klik : 



'Pengalaman guru paling berharga'





Whatsapp / SMS : 
Syira Ishak 
(Founder of Calla Donita : SSM 00251****)
014 634 2040
Projek Calla Donita
























You Might Also Like

1 Pengomen

  1. Assalam... artikel yang sangat menarik...
    Masa saya study dulu, mudah dapat biasiswa, jadi tak perlulah buat bisnes part time utk cari duit tambahan. Semua ditanggung..

    Mahasiswa kini nampaknya perlu cari side income untuk dptkan duit... PTPTN tak cukup.

    Saya cadangkan bagi yang berminat, buatlah bisnes simkad Tune Talk Tone Excel, bisnes yang cool dan paling hebat abad ini... Menjana pendapatan pasif dengan modal serendah RM100 sahaja.

    Semoga bermanfaat. Wassalam

    ReplyDelete

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::