CARA MENGATASI MASALAH RABUN TANPA POWER MATA MENINGKAT DAN PERLU TUKAR CERMIN MATA BARU

12:15 AM

Mata rabun ni boleh terjadi kepada sesiapa sahaja termasuk kanak kanak.

Macam saya ni, saya mula rabun semasa berada di UiTM semester pertama lagi. Mungkin terjadi akibat kerap belajar dalam cahaya yang kurang terang semasa sibuk dengan STPM.

Disebabkan saya suka duduk di belakang semasa semester pertama, so saya tahu keupayaan mata yang tiba tiba sahaja tak jelas nak pandang whiteboard. Mula mula tu pelikla jugak. Tapi bila ia menganggu untuk saya belajar, cepat cepat saya rujuk ke Optometrist untuk check mata saya ni.

Ketika tu, power mata biasa biasa je. Dalam 250 paling tinggi pada mata belah kanan, dan mata belah kiri baru 150 macam tu.

So..masalah mata ni seperti rabun ni memang mengganggu masalah penglihatan dan menimbulkan ketidakselesaan. 



APA ITU MASALAH RABUN MATA?

Rabun mata terjadi apabila keadaan cahaya dari objek yang dilihat tidak difokuskan di atas retina.Rabun mata terjadi akibat ketidakseimbangan di antara panjang bola mata dengan kuasa kornea dan kanta mata.

 


 KENAPA MASALAH RABUN TERJADI?


  • Kekurangan nutrisi
  • Fokus kepada sesuatu objek terlalu lama
  • Masalah hormon
  • Tekanan pada mata yang boleh menyumbang kepada belpharitis seborrheic.
  • Kedudukan mata pada cahaya yang agak dekat terutamanya semasa membaca atau menonton tv.

JENIS JENIS RABUN MATA

Terdapat dua jenis masalah rabun mata iaitu rabun jauh dan rabun dekat. 

Rabun jauh terjadi apabila keadaan mata seseorang tidak dapat melihat objek yang jauh dengan jelas tetapi dapat melihat objek dekat dengan lebih baik.

Selalunya individu yang mengalami masalah rabun jauh mempunyai tanda tanda seperti kabur melihat objek yang jauh, mengecilkan mata apabila melihat dalam jarak yang jauh serta sakit kepala apabila terlalu fokus dengan objek yang nak dilihat.

Manakala orang yang rabun dekat pula mampu melihat objek yang jauh tetapi mengalami masalah melihat objek yang dekat seperti membaca buku.

Tanda tanda awal individu yang mengalami masalah rabun dekat adalah penglihatan kabur apabila membaca, sakit kepala dan sakit mata, mengecilkan mata semasa membaca dan mata terasa cepat letih bila melakukan kerja atau melihat dalam jarak yang dekat.

RABUN AKAN MENINGKAT BILA MEMAKAI CERMIN MATA?
 
Selalu pakai cermin mata takkan menambahkan power mata.


Sebenarnya sama ada cermin mata dipakai atau tidak, tahap kerabunan akan meningkat setiap enam bulan di mana power cermin mata memang kena tukar


Ini satu proses semula jadi yang dialami individu yang rabun.Tahap kerabunan ni akan berlaku sehinggalah individu berkenaan mencapai usia dewasa iaitu apabila meningkat umur 18 hingga 25 tahun. 

Saya pun tak pakai cermin mata setiap masa. Tapi, alhamdulillah memang tak pernah tertambah pun power mata. Lagi kurang power mata adalah...

CARA MENGATASI MASALAH RABUN TANPA POWER MATA MENINGKAT DAN PERLU TUKAR CERMIN MATA BARU

Kesihatan mata sememangnya sangat perlu dititikberatkan bagi mengekalkan penglihatan yang baik mahupun untuk memperbaiki masalah penglihatan seperti mata rabun.

Jadi, pemakanan dan diet yang sihat memebri peranan yang penting dalam tahap kesihatan mata.

Mengambil pemakanan yang betul sebenarnya lebih mudah dalam memperbaiki masalah penglihatan anda berbanding mengambil ubat ubatan, menjalani pembedahan mata dan sebagainya. Contohnya anda melebihkan diet seharian dengan makanan yang kaya dengan Vitamin A yang bagus untuk retina mata.

Antara 3 makanan yang membantu membaiki masalah penglihatan secara semulajadi adalah :


  • Bawang Putih
Bawang putih  boleh membantu meningkatkan tahap penglihatan kerana ia mengandungi sulfur yang menghasilkan antioksidan dalam tubuh sekaligus dapat melindungi kanta mata.  
Di samping itu, bawang putih boleh meningkatkan peredaran darah dimana boleh membantu mengekalkan sel-sel mata yang kuat.

  •  Telur
Telur mengandungi pelbagai nutrien penting yang boleh membantu untuk mendapatkan kesihatan mata yang baik. Kuning telur adalah bahagian utama yang menyediakan nutrien penting pada mata. Lebih gelap warna kuning telur, lebih tinggi nutrisinya pada kesihatan pada anda terutamanya telur yang ada omega 3.
 
  • Coklat gelap
Coklat dikatakan sangat baik dari segi meningkatkan penglihatan anda. Hal ini kerana coklat gelap mengandungi kandungan flavanoids yang membantu menjaga kesihatan saluran darah mata anda. Sekaligus ia juga membantu melindungi dan menguatkan kormea dan kanta mata dari rosak.
 
 
Selain 3 makanan di atas, pengambilan nutrisi yang betul dapat mengurangkan tahap rabun mata dan memperbaiki masalah mata yang lain.

  • Lutein dan Zeaxanthin : Melindungi mata dari sinat UV. Ia juga membantu dalam merendahkan risiko katarak mata dan juga masalah penglihatan akibat peningkatan umur.
  •  Zinc : Membolehkan vitamin A  mewujudkan pigmen yang dipanggil melanin dimana ianya berfungsi dalam melindungi mata.
  • Vitamin C :  Melindungi mata dalam menentang radikal bebas.Anthocyanins dalam Vitamin C boleh membantu mengurangkan risiko katarak dan degenerasi makula dan membantu mengekalkan kesihatan kornea dan saluran darah pada mata.
  • Vitamin E : mencegah katarak dan degenerasi makula (AMD).
  • Vitamin A : Kekurangan vitamin A boleh mneyebabkan rabun dan silau.
  • Omega 3 : Membantu menjaga fungsi mata 

Kalau nak khasiat seperti di atas untuk kesihatan mata terutamanya rabun, pilih la CAROTOMAX kerana ia :

  •  Merangkumi sejumlah hidnagan 89 rasberi, 102 hidangan pisang, 714 biji buah aprikot, 113 gm ikan salmon dan 285 biji buah limau gedang.
  •  Mengandungi 5 jenis karotenoid penting bagi perlindungan antioksidan dalam mennentang radikal bebas yang mampu merosakkan sel sel mata.
1 hidnagan Carotomax bersamaan dengan....
 
5 jenis karotenoid untuk mata

TESTIMONI CAROTOMAX
 
Pagi tadi bangun tidur, tengok jam dinding. Eh Kenapa senang je tengok jam, nampak clear je. Selalunya samar samar. Mula mula ingatkan terlupa buka lens sebelum tidur semalam. Tengok tengok lens ada dalam bekas. Then, baru tetingat tentang Carotomax. Baru seminggu lebih ambil. Lepas tu, pergi kat TV tengok dari jarak yang selalu saya tengok. More clear! Ya allah bestnya, tak sabar nak check tahap rabun. harap harap boleh improve dan kalau boleh taknak pakai lens dah.


Penjagaan dari kecil terutama dalam bab pemakanan boleh membantu pencegahan awal masalah mata rabun. Anda digalakkan untuk mengamalkan pengambilan makanan yang kaya dengan vitamin A dan D seperti lobak merah, epal, manggal dan betik. Ia membantu mengurangkan masalah mata rabun malah mampu juga untuk mengurangkan tahap mata rabun anda.


--------------------------------------------------------------------------------------
Pertanyaan dan konsultasi, boleh whatsapp ke :




--------------------------------------------------------------------------------------


















Sumber/Rujukan :

http://www.mmgazette.com/rabun-jauh-dr-azlindarita-aisyah-mohd-abdullah/
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0913&sec=Kesihatan&pg=kn_06.htm
http://www.chinesefootreflexology.com/improve-eyesight-naturally/
http://www.thehealthsite.com/diseases-conditions/natural-remedies-for-better-eyesight/
http://wellnessmama.com/36927/improve-eye-health/
http://www.naturalnews.com/035506_eyesight_exercises_presbyopia.html
http://www.improve-vision-naturally.com/do-carrots-improve-eyesight.html
http://www.improve-vision-naturally.com/5-reasons-to-improve-your-vision-naturally.html
http://eyecare.ygoy.com/about-eyecare/causes/ 

You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::