BILA RAMBUT GUGUR MAKIN BANYAK DI LANTAI, DIA CUBA BERUBAH UNTUK TAK MALUKAN DIRI SENDIRI DEPAN SUAMI

3:51 PM

Bila sikat rambut yang ala ala model je, bukan main bersepat kat lantai..

Anda ada pengalaman macam ni tak?

Seram kalau segenggam rambut makin gugur dan rambut makin menipis.

KAlau anda jenis bertudung sekalipun, mungkin la boleh sorok rambut kan. Kalau ada suami, mahunya segan bila suami tegur rambut makin menipis. Padahal umur still muda lagi. 


KENAPA RAMBUT SAYA MUDAH GUGUR?


Selain daripada genetik, rambut gugur juga boleh disebabkan oleh :



  • Penjagaan rambut yang kurang sesuai: 
Penggunaan getah rambut yang ketat, blow rambut supaya nampak ikal , ‘straightning’ rambut atau trend rambut ala  cornrows macam Reshmonu suatu ketika dulu sebenarnya  boleh merosakkan dan meninggalkan parut pada  folikel atau akar rambut.  Rambut akan mudah rosak serta gugur bila terdapat penggunaan pewarna rambut, atau terlalu kerap mengubah suai fesyen rambut. 

  • Hormon tidak seimbang : 
Perubahan hormon pada wanita akibat pengambilan pil perancang keluarga, hamil, melahirkan anak, menopos dan sebagainya boleh menyebabkan akar rambut rosak.

  • Sakit atau pembedahan: 
Pertumbuhan rambut juga boleh terganggu jika anda sakit atau telah menjalani pembedahan. Penyakit tertentu yang  boleh menyebabkan keguguran rambut adalah termasuk masalah tiroid, sifilis, kekurangan zat besi, lupus atau jangkitan penyakit.  

Keadaan autoimun dipanggil alopecia areata iaitu penyakit  yang tidak mempunyai penawar juga boleh  menyebabkan keguguran rambut yang teruk.



  • Pengambilan Ubat-ubatan dan vitamin: 
Kemoterapi kanser sebenarnya boleh menyerang folikel rambut dalam percubaan untuk membunuh semua sel kanser yang berkembang pesat di seluruh badan. Kesan-kesan sampingan pengambilan ubat-ubatan juga merupakan faktor rambut gugur dengan banyak. 

Contohnya ubat  tekanan darah tinggi dan gout . kekurangan vitamin A pun boleh menyebabkan keguguran rambut.


  • Kekurangangan zat makanan: 
Diet yang keterlaluan dan tiada selera makan  boleh menyebabkan pertumbuhan folikel rambut terganggu. Ini disebbakan oleh kekurangan sumber protein yang tidak mencukupi, vitamin atau pengambilan mineral didalam badan.

  • Penuaan :
Semakin beumur, pertumbuhan rambut memang akan jadi perlahan. Melainkan dari muda lagi , anda amalkan pemakanan yang sihat dan penjagaan rambut yang baik.

APA NAK BUAT UNTUK ATASI MASALAH RAMBUT GUGUR?




So,Apa nak buat ni? Banyak cara boleh settlekan masalah ni. Anda boleh guna cara tradisional, moden ala Shaklee untuk membantu masalah rambut, DIY dan sebagainya.

Cara semulajadi untuk cepatkan pertumbuhan rambut


Minyak kelapa memang bagus untuk kesihatan kulit kepala

Kalau rajin, bolehlah buat seperti di atas. Semuanya perlukan usaha yang konsisten kalau nak masalah rambut gugur tu tak jadi makin teruk.

Cuma, jangan tunggu bila dah teruk , baru nak buat DIY masker rambut. MAsa nilah anda perlukan nutrien yang seimbang untuk mengawal keguguran rambut dan membuatkan akar rambut jadi lebih kuat.

Shampoo yang sesuai pun memberikan peranan utama dalam menguatkan pertumbuhan rambut tau. Ada shampoo yang bersifat 'keras' dan mampu merosakkan rambut. Yang penting kena pilih shampoo bebas paraben tau.


Macam Kak MAria ni, dia buat sesuatu untuk settlekan masalah rambut gugur supaya tak terasa malu dengan suami yang macho ...




Antara produk luaran yang bagus untuk atasi masalah rambut gugur adalah :

REVITALIZING SHAMPOO

Formula shampu ini menggunakan pelembap dan protein semulajadi yang berasaskan sayuran termasuklah kelapa dan jagung untuk kutikel rambut yang lebih licin.


Sesuai digunakan untuk semua jenis rambut. Sangat berkesan memperbaiki rambut yang rosak dan kering. Hasilnya rambut kekal dalam pH semulajadi, lebih kuat, bersinar, seimbang antara minyak dan lembapan.

Revitalizing Shampoo bertindak dalam :
  • mengimbangi kulit kepala 
  • menyemai rambut dengan pelembap 
  • membantu mengurangkan kusut
  • mengekalkan imbangan kelembapan dan kilauan.

LIGHTWEIGHT CONDITIONER

Dalam conditioner ni, ia mengandungi ramuan dari tumbuh-tumbuhan semulajadi memperkuatkan rambut, diperkaya dengan  asid pantotenik (vitamin B5) dan asid amino dari gandum membantu melembapkan rambut secara menyeluruh dan membina semula kutikel rambut.

Nourishing Scalp

Tonik rambut Nourishing Scalp Treatment merawat rambut hingga ke akar rambut yang bermasalah. Ia melindungi dari persekitaran yang kotor dan memberikan ramuan yang menyuburkan kulit kepala.

Nourishing Scalp Treatment menangani punca masalah rambut dengan rumusan serum yang amat mudah diserap oleh kulit bagi melancarkan pengaliran darah, melindungi daripada kesan negatif faktor persekitaran serta membekalkan khasiat kepada kulit kepala.

  • Vitamin antioksida iaitu A dan E serta Koenzim Q10 melindungi rambut daripada kerosakan akibat radikal bebas dan tekanan persekitaran
  • Bertindak lembut untuk menghasilkan persekitaran yang optimum bagi pertumbuhan rambut
  • Formula tanpa bilas memudahkan penggunaan, malah rambut boleh digayakan mengikut cita rasa anda tanpa mengambil masa yang terlalu lama
  • Tidak menyebabkan rambut melekit atau berminyak
 www.bysyiraishak.blogspot.com

Selain untuk luaran masalah rambut gugur, rambut yang sihat pun perlukan makanan atau zat tertentu untuk nampak kuat dan cantik. Bila makan makanan yang betul dan berkhasiat, barulah kulit kepala akan jadi sihat dan mampu untuk meggalakkan pertumbuhan rambut.

Contohnya :

ESP : Protien sangat penting untuk menguatkan rambut dan menggalak pertumbuhan rambut. Kandungan protein ESP juga bagus untuk memperbaiki dan membina sel-sel kulit baru yang lebih sihat. Ia juga sangat membantu masalah rambut bercabang dan rapuh.

Vitalea : Lengkap dengan nutrisi harian dengan 12 vitamin dan 7 mineral penting. Vita-Lea juga membekalkan kandungan zat besi yang cukup. Masalah rambut juga dikaitkan dengan kekurangan zat besi dalam diet harian. 

Zinc Complex : Zinc membantu kepada kesihatan rambut dan sel-sel kulit. Ia membantu dalam penyelenggaraan kelenjar minyak yang dirembeskan pada kulit kepala. Selain itu ia turut membantu masalah rambut rosak, rapuh dan bercabang. 

B Complex : Biotin di dalam B-Complex salah satu komponen penting untuk rambut. Ia membantu pertumbuhan rambut yang sihat. Kekurangan bekalan Biotin boleh menyebabkan masalah rambut gugur.  Satu lagi yang penting ialah vitamin B12 yang membantu menghalang masalah keguguran rambut & melancarkan peredaran darah di kulit kepala. 
 

TESTIMONI PENGGUNA SHAKLEE MENGENAI SET RAMBUT GUGUR

Testimoni menggunakan set shampoo shaklee. Masalah rambut gugur makin berkurangan

Pilih Shaklee untuk pulihkan masalah rambut gugur

Untuk menjaga rambut yang sihat, ianya bukanlah sesusah mana. Pilih produk yang betul dan amalkan pemakanan sihat supaya rambut lebih sihat tanpa masalah keguguran rmabut yang kritikal.

Penjagan rmabut yang baik juga memainkan pernaan penting untuk kesihatan rambut. Elakkan terlalu kerap mengubai suai fesyen rambut. Ia akan buatkan rambut cepat rosak, rapuh dan mudah gugur.

Tak menyesal cuba produk dalaman dan luaran dari Shaklee tau. Insyallah berkesan.







--------------------------------------------------------
Ada pertanyaan?



--------------------------------------------------------














Sumber/Rujukan :
http://dasyifa.blogspot.my/2015/12/cara-mudah-atasi-rambut-gugur-dengan.html
http://zianaeunos.blogspot.my/2015/05/masalah-rambut-gugur-set-rambut-gugur.html 
https://draxe.com/hair-loss-remedies/

http://www.prevention.com/beauty/12-highly-effective-treatments-for-hair-loss/slide/4
http://www.livescience.com/34731-hair-loss-alopecia-treatment.html
http://menhealth.in/best-natural-home-treatment-to-hair-fall-control-regrowth-tips-for-men/
http://timesofindia.indiatimes.com/life-style/beauty/5-Natural-tips-to-prevent-hair-loss/articleshow/10905427.cms
http://www.mensxp.com/health/natural-remedies/6085-7-home-remedies-to-control-hair-loss.html
http://www.livestrong.com/article/153788-home-tips-to-reduce-hair-fall-dandruff/
http://www.thefitindian.com/9-best-natural-home-remedies-for-hair-growth/
https://bellatory.com/hair/DIY-Organic-and-Natural-Homemade-Hair-Mask

You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::