7 TIPS MUDAH DAN BERKESAN HILANGKAN KAYAP SUPAYA TAK TERKENA KALI KE-2 HINGGA MENINGGALKAN PARUT HODOH

12:00 AM


Sesiapa yang pernah menghidapi cacar air akan mendapat kayap akibat virus yang ada dalam sistem saraf!

Kena percaya tau!



Kayap atau nama saintifiknya Herpes Zoster merupakan penyakit  yang disebabkan oleh pengaktifan semula virus Varicella Zoster iaitu  virus yang menyebabkan cacar air berlaku. Virus kayap yang memasuki badan akan kekal dalam sistem saraf kita tau. Jadi, serangan kayap akan terjadi kembali jika imun badan kita lemah.






Kayap ni akan meninggalkan kesan melepuh pada kulit dan akan buatkan anda berasa sakit. Nak gerakkan kawasan badan yang terkena kayap pun akan berasa sakit tau..

Kalau nak tahu tanda tanda kayap ni kurang jelas sebenarnya. Kadang kadang anda akan rasa gatal, kulit kelihatan kemerahan, atau pedih pada sesuatu tempat. Ia mengambil masa dalam 2-3 hari untuk anda nampak kesan ruam melepuh yang berisi cecair. Ada individu yang terpaksa menahan sakit akibat kayap sehingga 30 hari untuk bebas sepenuhnya dari kayap ni.


credit : toledoblade.com

Yang agak memeritkan juga adalah apabila kulit yang mendapat serangan kayap tu bergesel dengan pakaian. Jika anda merasakan geseran tersebut menyebabkan anda kurang selesa, cuba untuk elakkan kayap tersebut ditutupi oleh pakaian yang kasar. Kalauu boleh, pakai pakaian yang selesa ataupun dedahkan sedikit kayap tersebut untuk keselesaan diri.

Sehingga sekarang, faktor faktor yang menyebabkan peangaktifan virus kayap ni tidak diketahui. Cuma, ada beberapa faktor yang ketara menyebabkan kayap seperti peningkatan umur, stress, penyakit, dan sistem imun yang lemah.

Contohnya, golongan dewasa yang meningkat usia dan pernah menghidapai cacar air mempunyai risiko yang tinggi untuk menhidap kayap kerana sistem imun mereka yang lemah. Jika serangan kayap pada golongan berusia tidak dirawat dengan cepat, ia akan mengakibatkan komplikasi yang serius seperti Neuralgia Pasca Herpes (PHN). 

PHN ni penyakit yang menyebabkan kesakitan saraf jangka panjang yang mengambil masa yang lama untuk sembuh. Ia akan menyebabkan komplikasi yang serius pada kesihatan seperti parut yang teruk, hilang pendengaran, jangkitan kulit dan otot yang lemah.


CARA MERAWAT KAYAP DENGAN CEPAT TANPA MENINGGALKAN PARUT HODOH


Serangan kayap ni memang beri kesan negatif kepada kehidupan pesakit. Ia boleh mengganggu emosi pesakit dan mengurangkan tahap keyakinan untuk berdepan dengan orang ramai.

Kayap ni tidak boleh disembuhkan kerana virus cacar air memang dah ada dalam badan. Walaubagaimanapun, ada beberapa cara yang mampu merawat dan mengurangkan risiko kayap daripada menjadi aktif semula.


Antara rawatan untuk mengurangkan risiko kayap yang berulang adalah :



  • Penggunaan vaksin kayap iaitu ZOSTAVAX
Vaksin ZOSTAVAX ni ialah vaksin dalam bentuk suntikan untuk orang dewasa terutamanya golongan emas antara umur 60 tahun ke atas bagi mengurangkan risiko menghidapi kayap. Kayap yang dihidapi oleh warga emas lagi bahaya kerana boleh menyebabkan kerosakan pada sebahagian saraf yang disebabkan oleh virus zoster yang sedang membiak.

Sebab itulah vaksin ni sangat penting diambil pada mereka yang pernah diserang cacar air supaya dapat mengelakkan diri daripada dihinggapi kayap.

Vaksin VOSTAVAX ni sebenarnya digunakan  di negara negara maju seperti US, United KIngdom dan Australia. Cuma, bagi negara Asia, vaksin ni mulai digunakan di Korea, Taiwan, Singapura dan Hong Kong. 

  •  Ubat untuk kayap perskripsi dari doktor

Antara ubat antiviral yang membantu mengurangkan kesakitan dan risiko kayap yang teruk, doktor akan berikan anda beberapa ubat seperti Acyclovoir (Zovirax), Valacyclovir (Valtrex) dan Famcicclovoir (Valtrex).

Ubat ubat ni patut diambil sejak awal lagi iaitu semasa ruam kayap tu baru nak muncul. Ia juga membantu kes kayap PHN supaya penghidap dapat mengawal kesakitan dan komplikasi serius  seperti lemah otot dapat dielakkan.

  • Pek berisi ais diletakkan pada kulit terkena kayap
Sekurang kurangnya pek ais ni dapat melegakan kulit yang melepuh dan sakit buat sementara waktu. Ais yang diletakkan di dalam tuala tu dituamkan pada kulit yang terkena kayap sekurang kurangnya dalam 20 minit. Buat sekerap mungkin hingga rasa sakit tu berkurangan.


  • Rehat secukupnya tanpa melakukan sebarang aktiviti yang berat.

  • Ambil ubat antiradang seperti Ibuprofen dan Aspirin untuk mengurangkan keradangan dan mengurangkan rasa sakit. Pastikan dapat nasihat doktor dulu sebelum anda mengambil ubat ni untuk serangan kayap tersebut.

  • Elakkan dari memicit atau menggaru gelembung gelembung kayap tu. Ini nak mengelakkan dari parut yang hodoh dan jangkitan kulit yang lain.

  • Pakai krim steroid untuk melegakan kesakitan dan megecutkan gelembung kayap. Boleh cuba Krim Herbal Blend yang kaya dengan herba semulajadi untuk masalah kulit.

TESTIMONI PENGHIDAP KAYAP YANG BEBAS DENGAN SERANGAN KAYAP YANG MENYAKITKAN

Testimoni kat bawah ni si anak belikan Vivix untuk mamanya yang pernah kena serangan kayap. Mama kata walaupun serangan kayap tu dah sembuh tetapi rasa sakit kat saraf tu tetap ada.

Bila mama dah amalkan Vivix, rasa sakit tudah hilang. So mama dah cergas macam biasa! Alhamdulillah.

www.bysyiraishak.blospot.com

Manakala di bawah ini merupakan testimoni Puan HorHayati semasa beliau mengalami masalah kayap yang teruk di muka.

Credit : Supermom Shaklee Story mendedahkan testimoni Puan Siti Norhayati Abdul Halim

'Ingat lagi Ramadhan 2011, tragedi diserang penyakit kayap. kene tang muke plak tu. Habis separuh muke sebelah kanan melepuh2. Masuk Wad 5 hari sebab effect pada mata jugak. Makan ubat Anti-Viral Acyclovir 5x sehari. So, mmg tak boleh menunaikan ibadah berpuasa langsung!
Lepas kene discharge, selain teruskan makan Acyclovir dan sapu dalam mata, Along Hadh
atina Mkb bagi makan NUTRIFERON.

NUTRIFERON ni untuk boost balik sistem imunisasi yang dah jatuh/lemah. Alhamdulillah, berkat kuat semangat nak sembuh dan tak henti consume ubat & supplement Shaklee dari Along, kayap-kayap tersebut bertempiaran lari meninggalkan muke..

LECITHIN pun consume jugak lepas tu sebab kayap ni tinggalkan parut hitam kat kawasan yang di'jajah' kayap tu. Memang jadi "two Face" bile daftar masuk LLB di UiTM. Belajar tetap Belajar. Ubat makan jugak. Dalam 5 bulan berturut-turut makan LECITHIN dan juga B COMPLEX, warna kulit muka dah sekata balik. Dah takde 'two face'.

Thanks to Emak Hajjah Nur Huda yang tak henti2 menjaga kakak time berkayap tu, Along- sebab buat research pasal kayap and bagi supplement SHAKLEE NUTRIFERON, LECITHIN & B COMPLEX tu... serta adik beradik laien yang menggembirekan hati dengan menggelar kakak si KAYAPA. Kikikikiki~

Bila sakit jangan risau, YAKIN PADA ALLAH. Sebab setiap sesuatu tu datang dari Allah. Bila dah cukup time, Allah akan ambil balik yang didatangkan tu. Kayap ni die bagi, then bile dah usaha dan YAKIN PADA DIA akan sembuhkan, dia ambil balik kayap tu. FAITH IS EVERYTHING!'


www.bysyiraishak.blogspot.com


Anda hampir diserang kayap dan tak nak parut kayap menghantui anda? Jom cuba set kayap shaklee ni supaya imun badan anda kuat dan parut kayap takkan hinggap di permukaan kulit anda.

Selain itu mengamalkan set kayap shaklee, pastikan anda juga mengamalkan pemakanan dan diet seimbang. Bila amalkan pemakanan seimbang, sukar untuk penyakit seperti kayap ni akan berulang kembali.




-----------------------------------------------------------------
Pertanyaan & konsultasi, boleh whatsapp ke :
www.bysyiraishak.blogspot.com







Sumber/Rujukan :


http://www.sinarharian.com.my/rencana/awasi-beban-penyakit-kayap-1.227963http://www.myhealth.gov.my/kayap/ 
http://www.healthline.com/health/shingles#RiskFactors3
http://www.everydayhealth.com/shingles/guide/treatment/
https://www.health.ny.gov/diseases/communicable/shingles/fact_sheet.htm
http://health.howstuffworks.com/wellness/natural-medicine/home-remedies/home-remedies-for-shingles1.htm
http://draxe.com/5-shingles-natural-treatments/
http://www.livestrong.com/article/284378-diet-for-herpes-zoster/
http://www.home-remedies-for-you.com/remedy/Shingles.html
http://www.organichealthandbeauty.com/Shingles--Herpes-Zoster_ep_200-1.html
http://www.healthline.com/health-slideshow/shingles-natural-treatment#3





You Might Also Like

10 Pengomen

  1. Saye sakit kayap sudah 2 minggu tapi belum sembuh macam mana caranya ..tuan

    ReplyDelete
  2. Br 1 hr kena kayap.sakitnye..y ampun.esk nk g klnk...x thn rs pedih..tmpt kyap nih..ad cr lain x

    ReplyDelete
  3. Sy kne kayap da smngu. Sakit dia allah sje yg tahu . sy kne dileher naik smpai ke dagu. Sy spu krim yg ade jual di farmasi. Tpi tngal parut. Sy xthu mcm mne nk hlngkn parut ni 😭

    ReplyDelete
  4. Sy penah kena kayap kt leher.. Sy sapu kapur kasut . Lpstu tinggal parut hodoh sngt . Ada suggestion tak mcm mana nk hilangkan parut kayap ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam mne NK hilangkan parut kayap.parut Nye dah jd hitam

      Delete
  5. Saya penah kena kayap jgk dh lama n tinggal parut hitam..mcm² dh guna ubat parut xde kesan n still sama je parut hitam tu xpudar..mcm mn utk sy dptkan ubat or krim yg betul² mjadi.

    ReplyDelete
  6. aku kena kayap sebulan baru 80% sembuh,selebihnya dia mengering dan kat fasa ni gatal dia makin menjadi jadi rasa macam nak kopek je kulit kering tu,tapi jangan tau,nanti berparut hitam kalau kita kopek..biar je dia kering..skrg ni alhamdulillah nak masuk dua bulan dia dah pulih tapi meninggalkan parut gelap sebab aku gatal tangan nak kopek kulit mati tu 🤣

    ReplyDelete

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::