7 TIPS MUDAH UNTUK ELAK SERANGAN STROKE KALI KEDUA! SENANG JE RUPANYA NAK ELAK STROK NI...

6:12 PM


Strok adalah punca kematian ketiga terbesar di malaysia selepas penyakit jantung dan kanser. Semua serangan strok disebabkan oleh kekurangan bekalan darah ke otak.
Meskipun ada kes strok tidak membawa kepada kematian, pesakit strok tetap mengalami masalah untuk menguruskan diri dan melakukan aktiviti harian seperti mandi dan makan. 
Nak tahu sesuatu?

Angin ahmar atau strok boleh dihidapi oleh sesiapa sahaja tanpa mengira usia dan jantina. Kita selalu didedahkan bahawa serangan strok hanya berlaku kepada orang berusia dan tidak terjadi kepada golongan muda.

Setiap tahun lebih 50 000 kes berkaitan strok telah direkodkan  di Malaysia dan semakin meningkat setiap tahun. Paling penting, risiko strok terhadap golongan muda semakin membimbangkan. Dan strok sangat berkait rapat dengan tekanan darah tinggi, masalah tinggi kolesterol dan diabetes!

Itu satu hal. 

www.bysyiraishak.blogspot.com


Perubahan diet selepas mendapat strok sangat penting untuk diikuti disebabkan pesakit strok mengalami kesukaran untuk makan dan minum . Selain itu, diet yang kurang kolestrol dan garam penting untuk mengelakkan serangan kali kedua terjadi buat pesakit strok.

TIPS PEMAKANAN SIHAT UNTUK PESAKIT STROK SUPAYA TIDAK MENDAPAT SERANGAN KALI KEDUA


Pemakanan sihat boleh mengurangkan risiko anda untuk mendapat strok kali kedua. Anda sangat digalakkan untuk makan makanan yang rendah lemak, rendah kandungan  garam dan  melebihkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran dimana ia mampu membantu untuk mengurangkan  risiko mendapat strok sekali lagi mahupun risiko penyakit kolesterol tinggi, tekanan darah tinggi, obesiti mahupun kencing manis.

www.bysyiraishak.blogspot.com
Credit : Google

Selepas mendapat strok kali pertama, pesakit akan terdedah kepada kesukaran untuk mendapatkan nutrien yang cukup dari sumber makanan dan minuman. Hal ini boleh menyebabkan pesakit strok mudah kehilangan berat badan hingga  sukar untuk strok dipulihkan dalam masa yang singkat.

Kesukaran untuk mendapatkan makanan dan minuman berkhasiat mungkin disebabkan oleh :
  • Masalah menelan makanan atau minuman (dipanggil dysphagia).
  • Masalah dengan pergerakan lengan atau tangan (nak menggunakan pisau dan garpu).
  • Masalah ingatan dan pemikiran (sebagai contoh, lupa untuk makan dan menganga).
  • Hilang selera makan ( atau tidak rasa lapar).


Oleh itu, pengambilan makanan dengan pelbagai nutrisi sangat penting untuk pesakit strok seiring dengan masalah yang mereka hadapi.

www.bysyiraishak.blogspot.com


  • Buah-buahan dan sayur-sayuran. Pesakit strok perlu makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran, antara 5-7 hidangan setiap hari.
  • Bijirin. Roti gandum dan bijirin mengandungi serat dan vitamin. Makanan ini boleh mengurangkan risiko strok dan disyorkan untuk ambil 2-4 hidangan kecil daripada keseluruhan bijirin setiap hari.
  • Protein tanpa lemak. Menghadkan jumlah kolesterol adalah satu langkah penting dalam mengurangkan risiko strok kali kedua. Pilih daging rendah lemak atau sumber protein lain untuk 2 hidangan kecil setiap hari.
  • Hadkan garam. Makan terlalu banyak garam atau natrium boleh menyebabkan pesakit strok mudah dehidrasi dan mampu meningkatkan tekanan darah . Kurangkan pengambilan natrium dengan menggunakan herba dan rempah-rempah sebagai perisa (mix herbs, garlic powder dll) ; mengehadkan makanan yang diproses dan makanan ringan; tidak menambah garam tambahan ; dan membaca label & mengelakkan makanan dengan kandungan natrium yang tinggi. 
 

Nak elak serangan kali kedua? Check senarai ini untuk lebih berhati hati :


  • Jangan skip sarapan pagi untuk rasa lebih sihat, kurang lapar, dan sekaligus dapat mengelakkan diri daripada mengambil snek ringan
  • Kurangkan pengambilan garam dalam makanan yang siap dimasak. Cuba menambah herba seperti ketumbar dan basil, atau rempah seperti paprika, cili, dan lada hitam untuk menambahkan perisa makanan. Hal ini kerana banyak makanan yang disediakan atau makanan ringan mengandungi sejumlah besar garam 'tersembunyi' so anda kena jadi lebih teliti dalam memeriksa label makanan.
  • Makan makanan yang tinggi serat. Untuk menurunkan kolesterol, anda wajib makan lebih banyak makanan yang tinggi serat seperti kekacang dan ikan yang kaya Omega 3 (salmon dan ikan kembung), serta bijirin penuh seperti oat. Gunakan spread berasaskan minyak zaitun daripada butter ( Buttercup sedap heheh) dan cuba makanan yang diGrill lebih sihat berbanding yang digoreng.
  • Tukar pasta dan beras dengan produk berasaskan gandum penuh. Anda akan berasa kenyang lebih lama dan mampu mengurangkan risiko strok.
  • Sediakan satu mangkuk buah-buahan atau sayuran sebagai snek ringan
  • Catatkan apa sahaja menu yang telah anda ambil so dari situ anda dapat mengawal dan mengesan makanan yang sihat atau sebaliknya yang telah anda ambil .
  • Gunakan pinggan dan mangkuk bersaiz kecil untuk mengawal saiz hidangan anda.



www.bysyiraishak.blogspot.com


Selain penjagaan kesihatan dan diet di atas, anda boleh mengawal atau mengelakkan diri dari tanda tanda strok melalui Tonik Merah yang menjadi pilihan ramai pesakit kronik. 


www.bysyiraishak.blogspot.com


TESTIMONI 1 : 


"Hari ke-5 abang minum Vivix :

1.Tekanan darah turun normal. Sebelum itu, 170/100 ke atas dan dipantau dengan 4 jenis ubat. Sejak ambil Vivix, tekanan darah normal 120/68 dan ubat diberhentikan
2. Ketika sesi phisio, abang sudah boleh angkat dan tahan berat badan sendiri
3. Kaki kiri abang dah boleh gerak
4. Abang boleh menelan
5. Jangkitan darah berkurangan dan semakin baik
6. Buah pinggang berfungsi dengan baik"

Testimoni 2 :

 

www.bysyiraishak.blogspot.com


Secara kasarnya, pesakit strok ataupun yang sudah melepasi azab sakit strok, haruslah menjaga pemakanan seimbang dan mengikut diet yang sesuai berdasarkan perbincangan dengan doktor yang pernah merawat pesakit. Dapatkan tips penjagaan kesihatan yang betul dan diet yang tepat supaya anda dapat mengelakkan diri dari terkena simptom strok yang mungkin terjadi akibat gaya hidup yang kurang sihat.



Sumber :

http://www.astroawani.com/gaya-hidup/awas-orang-muda-semakin-ramai-diserang-strok-80014
https://my.clevelandclinic.org/health/diseases_conditions/stroke/hic_Eating_Well_After_a_Stroke
http://www.health.com/health/gallery/0,,20658381,00.html
http://www.hmetro.com.my/node/36190
http://www.jelita.com.my/tanya-pakar/tubuh-sihat/angin-ahmar-tidak-kenal-usia/
http://www.ummc.edu.my/Student/resusitasi.asp?

 -----------------------------------------------------------------------------------------

Dapatkan tips dan konsultasi berterusan dari :












You Might Also Like

0 Pengomen

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::