4 AKTIVITI SIMPLE UNTUK ELAK PENAT DAN LESU MELAMPAU LAMPAU TANPA PERLU KOS YANG TINGGI

8:47 PM

Rasa stress dan penat akibat membuat pelbagai tugas memang sepatutnya terjadi.


Cuba bayangkan, jika kita rasa penat dan lesu tanpa buat sebarang kerja, dah tidur cukup,dah rehat cukup tapi tetap rasa malas dan penat? Ada kan?



www.bysyiraishak.blogspot.com



Kenapa anda rasa letih walaupun dah cukup tidur dan rehat? 

Kalau anda ada rasa yang sebegini, mungkin kena check balik pemakanan, gaya hidup dan kekerapan buat pemeriksaan kesihatan. Takut takut nanti, penat dan lesu yang melampau ni ada kaitan dengan penyakit tertentu seperti anemia.

Jadi, jom cuba 4 aktiviti simple ni untuk mengelakkan diri dari rasa penat, lesu dan malas! Jom!

4 AKTIVITI SIMPLE UNTUK ELAK PENAT DAN LESU MELAMPAU LAMPAU


Kalau anda anda rasa penat dan lesu, jom cuba 4 cara ni untuk mengurangkan kepenatan badan dalam membuat pelbagai aktiviti :


  • Pilihan sarapan yang baik

Sarapan memang penting untuk mencergaskan badan dan menguatkan otak. Pernah dengar kan ' Breakfast like king?' Ini kerana badan kita memerlukan glukosa dalam darah untuk menjana tenaga.

Glukosa pula dapat diperolehi daripada makanan yang kita makan. Jika bekalan glukosa ke otak mencukupi, ia membuatkan seseorang cerdas, cergas dan aktif. Tetapi jika glukosa tidak mencukupi dalam badan, maka seseorang akan menjadi tidak aktif, otak mudah letih, malas dan tidak berupaya menjalankan aktiviti seharian dengan jayanya.

Credit : Google

Antara makanan yang boleh diambil adalah makanan yang kaya serat, karbohidrat kompleks dan protein. Nutrien ni berperanan sebagai pembakar tubuh dan menjaga badan dari berasa letih dan lesu sepanjang hari.

  • Minum air secukupnya


Antara saranan asas yang sering diberikan pakar perubatan dan pemakanan ialah minum banyak air iaitu sekurang-kurangnya 2 liter atau 8 gelas sehari untuk mengekalkan dan meningkatkan kesihatan. Hal ini kerana petanda badan cepat letih disebbakan kekurangan air dalam badan. Dehidrasi memang bahaya tau..

Credit : Google

Air Putih boleh merangsang sistem pertahanan badan, metabolisme sel dan mengurangkan risiko sel menjadi tidak normal, mencegah bahan toksik daripada merebak ke sel lain dan merendahkan peluang mendapat jangkitan.

  • Bersenam atau melakukan aktiviti fizikal


Kalau diikutkan nak bersenam secara konsisten ni memang mencabar pada yang sibuk bekerja. At least kalau tak sempat bersenam pun, kat ofis bolehlah naik turun tangga atau berjalan kaki ataupun buat regangan ringan. Kesannya, memang akan sentias rasa fresh je badan tu.


Credit : Google


  •  Jauhkan diri dari gajet terutamaya semasa tidur. 

Kalau dah tengok gajet untuk tengok whatsapp, tengok youtube dan check facebook, macam mana nak dapat tidur yang berkualiti kan? Silap silap, tidur pun lambat dan bangun tidur nanti konfem terlajak ;p


RASA BERTENAGA DAN CERGAS DENGAN SIRAP PEKAT SHAKLEE SEBAGAI ALTERNATIF UNTUK KEKAL FIT

Apa kaitan Vivix dengan rasa bertenaga?


www.bysyiraishak.blogspot.com


Vivix  mampu membaiki dan melindungi selular DNA supaya sentiasa berada dalam keadaan baik, mengawal genetik supaya dapat melambatkan penuaan sel badan, menggalakkan pembentukan mitochondria untuk meningkatkan tahap tenaga dalam sel tubuh.

Jadi, sel tubuh akan sentiasa bertenaga dan sihat untuk melawan penyakit dan ketidakstabilan badan.

Vivix mampu mengaktifkan mitokondria ini kerana ia mempunyai Resveretrol. Sel mitokondria ini adalah salah satu sel yang sangat berperanan pada proses respirasi pada sel. Fungsi utama dari bahagian mitokondria sendiri adalah respirasi selular atau proses kimia untuk melepaskan energi yang ada di dalam glukosa.


www.bysyiraishak.blogspot.com


Secara ringkasnya, mitokondria ni akan menghasilkan aderosina trifostat (ATP) iaitu bekalan tenaga yang menjadi pusat tenaga kepada sel badan. Semakin kita meningkat tua, mitokondria akan mula kehilangan bentuk dan menyebabkan mitokondria kurang dihasilkan. Kesannya, kita kurang bertenaga dan kesan penuaan mulalah muncul.



Jadi...Vivix ni secara tak langsung dapat  meningkatkan mitokondria dalam badan tau. Bila mitokondria bertambah, kita akan rasa cergas dan bertenaga.


TESTIMONI VIVIX UNTUK MEMBEKALKAN TENAGA BERPANJANGAN



www.bysyiraishak.blogspot.com


www.bysyiraishak.blogpot.com


www.bysyiraishak.blogspot.com






-------------------------------------------------------------------------------------------
Pertanyaan dan konsultasi, boleh whatsapp ke :


www.bysyiraishak.blogspot.com









Sumber :
MW Julai 2015

You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::