6 MAKANAN BUATKAN LELAKI MASKULIN KUAT DAN SIHAT TANPA MENGAMBIL UBAT KUAT

4:51 PM

Siapa kata lelaki tak perlukan makanan berkhasiat?

Ada juga lelaki yang sangat menjaga aspek kesihatan samada dalaman mahupun luaran. Pada mereka, tahap kesihatan yang baik dapat membantu mereka untuk mengekalkan jsiim otot, mencegah penyakit dan untuk mendapatkan kesihatan yang lebih optimum.

Dalam menjalankan kehidupan lelaki yang aktif, anda kenalah memastikan badan lebih bertenaga dan mantap. Oleh itu, pemilihan makanan yang baik dan mempunyai nutrien yang bagus untuk kesihatan dalaman sangat perlu dititikberatkan.


Pengambilan nutrien yang mencukupi dalam makanan sangat penting sebenarnya untuk mengekalkan sistem imun dan mencegah kemerosotan tulang, kehilangan otot, dan kerosakan oksidatif dari persekitaran.

Dalam mana mana aspek kesihatan, makanan yang seimbang sahaja memang tak cukup. Di samping tu, mengamalkan gaya hidup sihat seperti tidak merokok dan aktif melakukan aktiviti fizikal juga penting untuk mencapai kesihatan yang baik tanpa penyakit.
 

6 MAKANAN UNTUK LELAKI JADI SIHAT DAN KUAT TANPA UBAT



  •  Sumber Omega 3

Makanan yang kaya dengan lemak omega 3 memang bagus untuk membantu melancarkan perjalanan darah, mengurangkan risiko kanser prostat dan memelihara fungsi jantung.

Bagi menjaga kesihatan lelaki, anda sangat digalakkan untuk mengambil sumber lemak omega 3 seperti salmon, sardin, tuna dan mackerel dalam 2 kali seminggu.


In case, anda kurang gemar ikan seperti ini, meh gantikan dengan sirap merah pekat! Sirap merah pekat ni membantu mencegah sebarang penyakit terutamanya jika anda dah ada simptom penyakit merbahaya atau masalah otot dan sendi.

  • Brokoli


Brokoli adalah sumber sayuran yang kqya dengan Vitamin C, beta karoten dan potasium yang mampu membantu mengelakkan sang lelaki mengalami penyakit jantung dan kanser.


Kandungan phytochemical yang dipanggil sulphoraphane merupakan bahan mencegah  masalah prostat dan kolon yang kerap menyerang sang lelaki.

Tak gemar brokoli? Boleh ambil kobis, kobis bunga dan tauge sebagai ganti kepada brokoli. Tak suka juga? Ambil je sirap merah pekat khas untuk elak penyakit kronik.

  • Telur


Lelaki pun ada masalah rambut kan? Dengan penggunaan pelbagai krim rambut dan shampoo, anda sangat terdedah kepada keguguran rambut dan akhirnya botak. Jadi, pengambilan telur dalam diet harian memang bagus kerana ia membekalkan sumber protein dan biotin iaitu vitamin B7 yang menggalakkan pertumbuhan rambut .

  • Pisang


Nak dapatkan tenaga yang berganda ganda, sila ambil pisang ye wahai lelaki. Selain dari tenaga, pisang juga kaya dengan kandungan potassium yang mengawal fungsi saraf, denyutan jantung dan tekanan darah.

Kandungan kalium dan magnesium dalam pisang pula membantu mengurangkan risiko serangan strok.

  • Tiram


Saya tak pernah makan mahupun melihat tiram secara live. Tapi tak sangka pula yang tiram ni kaya dengan kandungan antioksida dan zink yang mampu membantu memperbaiki sel, menghasilkan dna yang sihat dan juga mencegah kanser prostat.


Kandungan zink dalam tiram juga mampu memperbaiki fungsi sistem pembiakan lelaki dan menambahkan bilangan sperma.

Cuma, yang tak syoknya bila tiram ni dikatakan mengandungi vibrio vulnifius , sejenis bakterian yang hidup dalam tiram dan mampu menyerang sistem dalaman badan jika tak dimasak dengan sempurna.

Cara mencegah bakteria  ni adalah dengan mengelakkan memakan tiram mentah atau sebarang kerang kerangan yang tak cukup masak dengan sempurna.

BAGAIMANA VIVIX MENINGKATKAN TENAGA LELAKI SUPAYA KEKAL SIHAT DAN KUAT TANPA UBAT KUAT


Dalam Vivix,  antara ciri cirinya yang utama adalah memperbaiki DNA yang rosak setiap hari. Setiap hari  DNA akan mengalami kerosakan akibat radikal bebas yang mungkin berpunca dari pelbagai faktor seperti persekitaran, makanan, bahan pencuci dan sebagainya.


JAdi, bila DNA rosak, ia akan menyebabkan proses penuaan terjadi dengan cepat. JIka anda sang lelaki mengambil Vivix sebagai supplement yang utama, ia akan membantu anda untuk melambatkan proses penuaan dengan melindungi sel tubuh dari cepat rosak. Apabila penuaan terjadi, sel sel badan akan mula hilang tenaga tau. So, Vivix ni membantu menguatkan sel badan untuk menghasilkan tenaga dan memperlahankan proses penuaan.


So.. anda akan lebih bertenaga dan aktif bila ambil Vivix!



Info : Mitokondria mengeluarkan tenaga bagi memastikan sel sel berfungsi dengan baik jika anda buat apa sahaja aktiviti. Dengan pengumpulan mitokondria seperti dalam gambar, sel sel badan akan kekal lama dan sekaligus anda akan mempunyai lebih tenaga untuk melakukan sebarang aktiviti. Hasilnya, anda lebih sihat, cergas, cerdas dan macho! ;)
 www.bysyiraishak.blogspot.com


---------------------------------------------------------------

Pertanyaan dan konsultasi, boleh whatsapp ke :

www.bysyiraishak.blogspot.com







Sumber :

http://www.rd.com/health/healthy-eating/5-super-foods-for-men/
http://www.whattoexpect.com/preconception/fertility-foods-for-men.aspx
http://www.mensfitness.com/nutrition/what-to-eat/20-essential-superfoods-for-every-mans-diet
http://unh.edu/health-services/ohep/mens-health/10-best-foods-men
MW june 2015

You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::