SELALU RASA LETIH DAN LESU, ITU PETANDA AWAL PENYAKIT KRONIK KE? JOM CHECK!

8:05 PM

Anda pernah drive hingga sesat di KL? 

Hari ni kisah saya dan rakan yang ada workshop  di KL.

Hari ni memang penat sangat. Dah lama tak drive dari Nilai ke KL, rasa lain macam pula nak drive pagi pagi ke sana. Boleh pula sesat ke Jalan Maarof padahal nak ke Universiti Malaya. Kami melalui NPE dari PLUS, dan inilah kali pertama saya ikuti NPE. Itu pasal sesat.

Letih? For sure..punyalah kebas kaki. Mata tetap tahan dari mengantuk.


Kiranya, reason ni kira logik la jugak untuk rasa penat dan lesu kan. Tapi ada tak anda selalu berasa penat dan lesu tanpa sebab?

Nak tahu kenapa?

PUNCA ANDA KERAP LETIH DAN LESU TANPA SEBAB, PUNCA PENYAKIT DIAM DIAM


Ada beberapa sebab  anda sering berasa penat dan lesu, antaranya ialah :


  • Anemia


Anemia atau low hemoglobin ni terjadi disebabkan kekurangan zat besi dalam darah. Penyakit ini lebih banyak menyerang golongan wanita berbanding lelaki. Wanita yang sering mengalami haid yang banyak dan wanita hamil  amat terdedah pada anemia ni. 

Antara tanda anda ada anemia seperti mudah berasa lesu, penat, sering sakit kepala, muka kelihatan pucat dan jantung berdebar-debar. 




Cara nak cegah anemia supaya anda tak rasa letih dan lesu? Buat pemeriksan darah di klinik dan hospital untuk mengetahui nilai kadar hemoglobin dalam badan anda. Lagi satu, ambil makanan yang kaya dengan zat besi supaya anda rasa segar jee...


  • Hipotiroid


Hipotiroid bermaksud kekurangan hormon tiroid di dalam tubuh. Apa gejala tiroid ni yang patut anda tahu? 

Kekurangan hormon ini akan menyebabkan badan kekurangan metabolisme, cepat letih, sakit otot, berat badan bertambah, kulit kering dan tidak tahan pada keadaan sejuk. 




Oleh itu, lebihkan mengambil zat besi dan rajin melakukan senaman ringan untuk meningkatkan kadar metabolisme badan.


  • Diabetes atau masalah gula dalam darah


Selalunya kalau terasa kerap letih dan lesu tanpa pemeriksaan darah, mungkin anda menghidap diabetes dalam diam. Lagilah kena ambil perhatian bila anda ada faktor genetik yang menghidap diabetes dalam kalangan keluarga terdekat.




Lepas tu kena check samada anda mempunyai tanda-tanda seperti cepat berasa haus, mudah lapar, sering buang air kecil dan penurunan berat badan yang mendadak.  Jadi, pastikan pencegahan dari diabetes ni patut dimulakan sejak awal.



  • Tidur Berdengkur


Jika anda tidur berdengkur, mungkin anda menghidap Obstructive Apnea Syndrom. Ia terjadi disebabkan adanya sumbatan aliran udara ketika bernafas sehingga menyebabkan pengambilan oksigen berkurangan. 

Keadaan ini menjadikan tidur anda tak berkualiti dan penghidapnya berasa letih pada waktu siang disebabkan tak mendapat tidur yang cukup.


  • Kemurungan


Kemurungan pun menyebabkan kita tiada mood nak buat pelbagai aktiviti, terasa letih dan tak bermaya, tidur terganggu dan ada masalah mental.

Sekiranya anda ataupun orang di sekeliling menghidap penyakit ini, jangan berlengah untuk membawanya berjumpa doktor.

CARA ALTERNATIF UNTUK KEKALKAN KECERGASAN DAN ELAK PENYAKIT KRONIK


Vivix ni mengandungi 4 campuran unik dari  tumbuhan Polyganum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak ungu yang kaya dengan polifenol. Selain itu, resveratrol yang ada dalam Polyganum Cuspidatum dapat memberi manfaat pada kesihatan secara keseluruhan dan mengurangkan risiko akibat sakit kerana penuaan.

www.bysyiraishak.blogspot.com

Disebabkan kandungan resveratrol,Vivix cukup bagus untuk memperbaiki sel, menghapuskan radikal bebas dan memperbaiki DNA. Selain itu, Vivix ni mengaktifkan dan meningkatkan mitokondria tau. Bila mitokondria dalam sel sihat, secara automatiknya kita akan lebih cergas dan bertenaga.

Kenapa kita rasa lemah dan kurang bertenaga apabila umur meningkat? Salah satunya ada disebabkan oleh sel mitokondria yang semakin kurang dihasilkan dalam badan. Sebab itulah Vivix yang kaya dengan Resveratrol membantu meningkatkan tenaga pada mitokondria supaya ia lebih aktif.


Selain itu, Vivix juga membantu memperbaiki DNA yang rosak akibat radikal bebas. Gabungan 4 mekanisme dalam Vivix menjadikan Vivix ni sesuai untuk meningkatkan tahap kesihatan di paras optimum. Antara mekanisme yang terlibat adalah mempertahankan sel, memberi tenaga kepada sel, memperbaiki sel dan meningkatkan prestasi sel.




Apabila tindakbalas berlaku terhadap sel, penyakit kronik dapat dicegah. Di samping itu, Vivix juga dapat mengawal tahap kesihatan pada indvidu yang ada penyakit secara konsisten termasuklah penyakit penyakit yang menyebabkan kepenatan dan kelesuan.


------------------------------------------------------------

Pertanyaan dan konsultasi, boleh whatsapp ke :


www.bysyiraishak.blogspot.com






Sumber :
MW Julai 2015

You Might Also Like

1 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::