CARA MENGATASI PARUT CHICKEN POX YANG HODOH HINGGA RASA DOWN

11:00 PM

Seram bila terkena chicken pox atau cacar air bila kita dewasa.. 

                                             





Chicken pox atau cacar air merupakan jangkitan kegatalan yang melepuh pada permukaan kulit samada muka, badan, kaki, kepala mahupun seluruh badan.

Ia terjadi akibat oleh virus Varicella-Zoster yang juga merupakan penyebab kepada jangkitan kayap ( Herpes Zoster) di kalangan orang dewasa.




Paling membimbangkan, chicken pox ini mudah merebak kepada orang lain melalui sentuhan atau titisan cecair daripada orang yang dijangkiti. Virus chicken pox boleh merebak sehingga 48 jam sebelum ruam mula timbul. Ia boleh berjangkit kepada orang lain sehingga chicken pox itu kering dan berkeruping. Jadi, elakkan berkongsi pakaian atau tuala dengan penghidap chicken pox ni. Asingkan juga pakaian mereka untuk dibasuh.

Sya penah dihinggap chicken pox semasa umur 9 tahun. Badan mula tumbuh bintik bintik merah dan gatal gatal segenap badan. Mula-mula ingatkan nyamuk gigit tapi bila rasa pelik je, terus tunjuk pada emak, sebab kecil lagikan. Tak tahu sangat penyakit penyakit macam tu. 

Jadi, bila famili dah tahu, ayah terus bawa Sya ke klinik. Masa dalam tempoh terkena cacar air tu, memang tak selesa bila berpeluh atau berkelumbung dengan baju. Paling selesa, hanya bersinglet sahaja. Lega bila dapat sapu ubat air pada gatal gatal tu. Tapi, AZAB GATAL TU MEMANG TAK BOLEH CAKAP! Rasa nak berguling-guling je tahan gatal.

Parut chicken pox tu memang ambil masa untuk pudar dan hilang. Adakalanya, susah juga nak hilangkan parut tu jika kita tak menjaga pemakanan mahupun buat rawatan tradisional. Seingat Sya, parut chicken pox semasa kecil mulai hilang apabila dah meningkat dewasa.

Cuma, parut kayap  sahaja masih ada sedikit walaupun dah pudar ( Sya kena kayap semasa umur awal 20an). Ingat lagi semasa kena kayap dulu. Memang sakit nak bergerak, Nak solat pun rasa nak menangis akibat nak tahan sakit.

Jadi, semasa dalam tempoh belum mengenali Shaklee, Sya just jaga pemakanan sahaja. Itu je yang mampu buat.


CARA MENGATASI PARUT CHICKEN POX YANG MENGGERUTU DI MUKA DAN BADAN


Kini, dengan pelbagai produk di pasaran, agak mudah nak hilangkan parut chicken pox berbanding dulu. Sekarang Shaklee sudah ada supplement yang dapat membantu mengatasi parut hodoh yang ada di sekitar badan dan muka. 

Paling menyeramkan apabila dihinggap chicken pox semasa dewasa apetah lagi sudah berkahwin! Muka dan badan penuh menggerutu dengan parut dan malu pada suami pasti berbekas kan? Nak keluar rumah pasti segan. Nak bermekap mesti muka tak selicin dulu.

Jadi, apa yang dialami oleh Puan Hidayah salah seorang #ShakleeEffect memang Sya dah dapat bayangkan kesengsaraan beliau nak kembali cantik seperti sediakala. 

Beliau menghidapi chicken pox akibat berjangkit daripada anaknya selepas 2 minggu.

Muka beliau melepuh, bercapuk dan penuh dengan parut hodoh.

Bukan senang nak hilangkan parut yang ada seperti yang beliau alami sekarang.

Apa yang beliau ambil untuk kulit muka kembali menawan dan cantik untuk tatapan suami tercinta?


  
 
Cara Atasi Chicken Pox Dewasa Sampai Dia Kembali Cantik Tanpa Parut Hodoh on Vimeo .





SET CANTIK SHAKLEE :




  • Merangang pembentukan kolagen
  • Mencantikkan kulit, mencerahkan, melambatkan penuaan,mengelakkan jeragat
  • Meningkatkan sistem imun badan

  • Membantu melambatkan penuaan,mengurangkan kedut, dan bintik penuaan
  • Memulihkan tesktur kulit, tona muka, dada dan peha
  • Memperbaiki parut dan seterusnya memudarkan kesan parut
  • Antioksidan yang melawan radikal bebas yang mampu meyebabkan kanser, mengukuhkan sistem imun dan memperbaiki masalah penglihatan

  • Mmebantu meremajakan sel kulit
  • Memelihara kulit supaya lebih sihat tanpa jerawat
  • Membantu sistem imun badan
  • Menyerikan kulit, menganjalkan, dan melembapkan kulit
  • Membantu pembentukan sel darah merah

  • Memudarkan dan menghilangkan parut
  • Awet muda
  • Merangsang pembentukan semula kulit dan otot
  • Membaiki pigmentasi


Memperbaiki inflamasi kulit dimana GLA ini dapat mengurangkan ekzema, alaergi,kegatalan, kulit kering, memperbaiki bintik penuaan, kurap dan sebagainya. Sesuai untuk kulit bermasalah seperti jerawat, kering dan berminyak.




You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::