CARA ATASI SAKIT TEKAK DAN HAMPIR NAK DEMAM TAPI TAKNAK JUMPA DOKTOR

11:37 AM

Tiba-tiba Sya terasa sakit tekak pula..



Kurang minum air ke..Rasanya dah banyak minum air hari ini..

Mungkin keadaan cuaca sekejap panas sekejap hujan kot yang menyebabkan tekak mula rasa tak selesa..Bab nak ke klinik memang malas sejak kecil lagi. Leceh. Better guna apa yang ada sahaja di rumah. Cara tradisional kan ada...Dan Shaklee!

Secara ringkas, sakit tekak sebenarnya perkara yang biasa berlaku yang akan diikuti dengan bersin dan batuk. Ia boleh dikatakan berpunca dari virus dan bakteria hingga boleh menyebabkan kita mengalami demam selesama.


Ihsan dari Google


Sebenarnya, sakit tekak yang berpunca daripada selesema akibat virus tiada ubat yang dapat mengurangkannya. Kita digalakkan untuk mendapatkan rehat secukupnya, mengambil pemakanan seimbang dan perbanyakkan mengambil air kosong.

Pengambilan ubat hanya mampu mengurangkan simptom sakit tekak buat sementara sahaja asalkan diambil mengikut dos yang dibenarkan seperti paracetamol.




TANDA SAKIT TEKAK
  • Sakit di tekak dan adakala merebak ke telinga. 
  • Kemerahan dan cairan pada rongga mulut dan bintikan pada lelangit (petechiae)
  • Ruam
  • Berhingus
  • Batuk
Ihsan dari Google

  • Rasa sesak
  • Sakit-sakit badan atau sakit kepala 
  • Kerap bersin
  • Mata berair
  • Demam dengan suhu tidak terlalu tinggi
  • Kepenatan

CARA ATASI SAKIT TEKAK


Cara tradisional :

  • Air zamzam
  • Kurma atau diblend untuk dibuat sebagai jus
  • minum air asam jawa
  • minum air nasi ( air yang mendidih sewaktu nasi dah nak dekat masak atau mendidih)
  • minum air kelapa muda
  • minum air lemon+madu
  • minum air suam
  • berkumur dengan air garam
  • jus timun atau ratah je timun
  • kembang semangkuk : rendam dalam air suam + gula batu
  • minum kicap + limau kasturi @ nipis

Dalam banyak banyak cara, Sya lebih suka ambil cara alternatif je. Malas nak nuat cara tradisional. Sebab itu je cara Sya nak jaga kesihatan dengan mudah tanpa pergi klinik dan bersusah payah nak makan macam macam.
                            



You Might Also Like

29 Pengomen

  1. kos perubatan tu tinggi sangat..untuk itu, kami sekeluarga amalkan makanan tambahan shaklee...

    bahayanya HB rendah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samela..better ambil supplement dr ubat. Even rm 35 kos ubat, kalao setahun dah berapa kann

      Delete
  2. Saya pun tak suka sgt jmp doktor.klau ada nutriferon.memang tu je la yang saya telan.. sebagai peganti tiap2 hari 2bji vit c..kuatkan antibody

    ReplyDelete
  3. Sejak ambil supplemen Shaklee ni, jarang dh ke klinik utk ambil ubat. Sekali sekala tidak sekerap dulu. Dulu duit habis ke klinik, skrg ke supplemen, ttp mmg.berbaloi. Cegah lebih baik daripada rawat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Supplement bagus utk jangka masa panjang..

      Delete
  4. Tak pegi klinik, tak pegi jumpa doktor...amalkan makan supplement shaklee dah lah tahan lama jimat pulak tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul...vitamin c smpai 6 bulan tahan.berbaloii

      Delete
  5. Bukan nk overclaim... Sejak ada produk shaklee, kami sekeluarga memang jarang dating dengan doktor... Alhamdulillah...Jimat duit,... hihihi

    Air Detox

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heheh..tp kalau doktor tu hensem dan bujang,why not kann ;p

      Delete
  6. betul tue ktun..sekarang kan musim hujan, balik keje selalu juga bermandi hujan, tapi alhamdulillah tak demam lama dah sejak ambil vitamin c nie

    NAK CANTIK, NAK SIHAT MEH BACA SINI

    ReplyDelete
  7. Sekarang nie, kalau ada rasa macam nak demam ka, selsema ka cepat2 makan vit c.

    JommSihatDanCantik -> VITAMIN HAMIL TERBAIK

    ReplyDelete
  8. Sekarang law demam dan selsema nabila x pergi klinik dh..just amik vitamin c shaklee...vitamin c memang terbaik..

    ReplyDelete
  9. Kadang-kadang follow juga rawatan semulajadi tu..tapi suplemen memang wajib ambil..saya suka vitamin c kalau selsema,batuk datang...klinik jangan harap nak pergi say bai bai

    Resepi Cheeskut Sedap Hingga Menjilat Jari

    ReplyDelete
  10. Air nasi tu dulu mak selalu bagi kalau sakit tekak.. sekarang ni saya ambil 2 biji VitaC aje..

    ReplyDelete
  11. Husband ay tak pernah ambik panadol..sakit dia rest je..tp skrg dia amek shaklee..nmpk kn mne lg bagus..shaklee bole pengaruhi org yg xsuka makan ubat.

    Jemput baca: Bagaimana Kekal Slim Selepas Bersalin Agar Baju-Baju Lama Muat Dipakai

    ReplyDelete
  12. Panadol? janganlah. Berhari-hari barulah serap pada badan. Bahaya pada buah pinggang sebab ia sangat lambat proses

    ReplyDelete
  13. Saya Setuju. Panadol ambil masa yg lama.. Bahaya.. Tapi dah bape lama Sy telan panadol..badan dah buruk Rasanya.. Tapi Alhamdulillah dipertemukan dgn shaklee. Rasa sihat je.n Ayam goreng berempah buatku tak tidur malam

    ReplyDelete
  14. saya jenis yang tidak suka pergi ke klinik,jadi haruslah ambil supplement sebagai penawarnya,selain guna amalan tradisional

    ReplyDelete
  15. Cuaca sekarang tak menentu..kadangkala kita harus senantiasa berhadapan dengan situasi yang buatkan badan kita manjadi lemah. Oleh itu perlunya kita bersedia dengan vitamin untuk mencegah dari terkena pelbagai penyakit. Amalkan pengambilan vitamin shaklee untuk kesihatan anda.

    bahaya kencing manis yang menakutkan boleh ragut nyawa anda kapan sahaja

    ReplyDelete
  16. Amalan gaya hidup sihat penting untuk mengurangkan risiko mendapat penyakit..Pengambilan suplemen meningkatkan lagi tahap kesihatan.

    Tips Penyusuan Untuk Ibu Bekerja

    ReplyDelete
  17. Saya pon xsuka jmpe dktr.... nak tggu turn punya lama... time cek.. kejap jek... hehehehe....

    ReplyDelete
  18. Alhamdulillah sejak kenal Shaklee, demam cepat je sembuh.. Takde dh amik Panadol lagi..Just makan Vita C saja beberapa biji sehari..Alhamdulillah, Allah sebaik2 penyembuh..^_^

    Jemput singgah>> Tips atasi stretchmark selepas bersalin

    ReplyDelete
  19. Jom sertai kempen Sihat Tanpa Ubat..

    ReplyDelete

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::