MAKAN BUAH PUN BOLEH BUATKAN TIDUR LEBIH LENA?

1:29 AM

Ada masalah tidur?


Ihsan Google

Ihsan Google


Senang kata, susah nak lelapkan mata atau imsomnia?

Cuba makan buah...



Ihsan Google

Buah kiwi yang mempunyai rasa masam dan manis dapat membantu kita untuk tidur dengan lebih nyenyak pada waktu malam.

Masalah imsomia kerapkali terjadi pada wanita berbanding lelaki.


Terdapat satu kajian membuktikan bahawa wanita yang memakan 2 biji buah kiwi sejam sebelum tidur, akan mengalami perubahan tidur yang lebih positif dan berkualiti.

Kiranya jika kita konsisten selama 1 bulan, ia akan buatkan kita tidur beberapa minit lebih awal dari biasa.



APA KAITAN KIWI DENGAN MASALAH TIDUR?





Ihsan Google

Buah kiwi ni kaya dengan antioksidan dan mempunyai tahap serotonin yang tinggi.

Serotonin merupakan bahan kimia yang dihasilkan oleh tubuh badan yang berfungsi sebagai neurotransmitter. Ia dianggap sebagai bahan kimia yang bertanggungjawab untuk mengekalkan keseimbangan mood dan kekurangan serotonin mampu membawa kepada masalah kemurungan.



Ihsan Google

Antioksidan yang terdapat dalam buah kiwi pula memberikan banyak manfaat kesihatan yang terutamanya boleh membantu untuk mendapatkan tidur yang berkualiti. Terdapat kajian menunjukkan kekurangan antioksidan dalam badan mampu mempengaruhi kualiti tidur kita. 

Disebabkan itulah, kita digalakkan untuk mengambil buah yang kaya antioksidan dan serotonin untuk memulihkan insomnia mahupun untuk mendapatkan tidur yang lebih lena.


TIPS TIDUR DENGAN LENA DAN TANPA MASALAH INSOMNIA



Ihsan Google


  • Kurangkan pencahayaan dalam bilik
  • Pastikan bilik tidur sejuk dan gelap
  • Elakkan lampu 'biru' di dalam bilik seperti jam atau cahaya dari gajet
  • Elakkan penggunaan gajet di dalam bilik tidur
  • Kurangkan pengambilan kafein / alkohol
  • Terdedah dengan sedikit cahaya pada waktu siang untuk merangsang melatonin
  • Mandi air hangat sebelum tidur
  • Melakukan pernafasan abdomen
  • Cuba set masa untuk bangun dan tidur pada waktu yang ditetapkan
  • Elakkan makan terlalu kenyang sebelum tidur. Jika lapar, memadai biskut dan air suam



Sebelum masalah insomnia membawa kepada pelbagai jenis komplikasi pada kesihatan, kita digalakkan untuk mencegahnya melalui pelbagai cara. Boleh jadikan kiwi sebagai snek atau amalkan tips tidur yang berkualiti mahupun mencuba kaedah moden melalui supplement Shaklee!


Sumber:

http://www.psychologytoday.com/blog/sleep-newzzz/201311/kiwi-super-food-sleep
http://nutritionfacts.org/video/kiwifruit-for-insomnia/
http://www.nursingreview.co.nz/issue/february-2013/insomnia-is-it-worth-losing-sleep-over/#.VHC1oDSUfgA




You Might Also Like

23 Pengomen

  1. Assalammualaikum Syira. Saya setuju dengan entri diatas. Buah kiwi dapat membantu memberikan kita tidur yang sempurna. Ini kerana buah-buahan ini adalah dari sumber alam ciptaan Allah. Seperti juga suplemen Shaklee yang diproses dari alam semulajadi dan melalui kajian klinikal.

    Jom tambah ilmu di blog Aju@VitaSyopz Memulakan Perniagaan Tanpa Modal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam kak ajue.yeaa kita hanya usaha kan.bukan setakat liwi je, boleh juga cuba buah kaya antioksidan yg lainn

      Delete
  2. nak cari kiwi la nanti..stenbai kot2 susah nak tidur,boleh ambik kiwi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan..buat jus kiwi tanpa gula.pun sedap bile share ramai2

      Delete
  3. Baru tahu betapa bagusnya buah kiwi...jarang amalkan makan buah kiwi lepas ni bolehlah amik sebelum tido.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pun baru tahu sejak buat entri kiwi sebelum nii ..

      Delete
  4. saya tido pun kadang2 tak lena... mungkin boleh cuba tips ni...

    ReplyDelete
  5. Nasib baik saya suka kiwi. Boleh laa beli lebih sikit lain kali untuk kesihatan seisi keluarga agar dapat tidur yang berkualiti.

    meriahnya acara perpisahan menyambut cuti sekolah di tadika alfa omega

    ReplyDelete
  6. Wah.. Buah juga blh mmbntu org y. Ada insomnia ye..Bagus2.. Suka kiwi.. Blh try la.. Sbb ssh juga nak tidur..
    TIPS KEKAL CERGAS MACAM ZAMAN MUDA REMAJA

    ReplyDelete
  7. Bagi yang tak suka makan buah kiwi tu bolehlah ambil supplement shaklee untuk atasi masalah insomnia ni.

    kawal kolestrol secara semulajadi

    ReplyDelete
  8. ila memang suka makan buah kiwi. Vitamin Shaklee pun lagilah suka :-)
    Jom Cari Duit Lebih

    ReplyDelete
  9. Kiwi sedapnya memang hantu masam hehe

    ReplyDelete
  10. tq info..baru tahu khasiat buah kiwi ni..suka makan jugak sebab rasanya yang masam-masam sikit..memang sedap=)

    Hilangkan Mual, Perut Sebu Dengan Peppermint Ginnger Plus

    ReplyDelete
  11. Bestnya buah kiwi. .saya mmg suka mkn kiwi..nmpknya kena standby buah kiwi kt umh..hehe

    jerawat pudar, kulit makin berseri

    ReplyDelete
  12. alhamdulillah saya tak de masalah susah nak tidur

    ReplyDelete
  13. Antara fav fruits .. Tapi x tahu pula buah kiwi bantu kita tidur lena, nk makan hari-hari la cmni. Hehe

    Cerita Hari Ini >>> Karnival Upin & Ipin 2014 Havoc!

    ReplyDelete
  14. Kekadang kalau penat sangat pun xleh tidoq dak. Selalunya huda baca buku.sat ja ngantuk.hehee

    JommSihatDanCantik -> JAWAPAN KEPADA SEBUAH KEHIDUPAN YANG LEBIH BERMAKNA

    ReplyDelete
  15. Saya juga ada insomnia, ttp sejak bulan2 kebelakangan ini, insomnia ni boleh kata xde,.sejak amalkan esp Shaklee.. Alhamdulillah

    ReplyDelete
  16. Org yg punye mslh insomnia kene usaha juga cari jalan utk atasi sbb manusia perlukan rehat pd waktu malam juga utk mndpt kesihatan yang sebaiknya. Allah dah berikan waktu kerehatan pd waktu malam, tenu ada sebabnya kan..

    ReplyDelete
  17. baru saya tahu buah kiwi banyak khasiatnya, tq 4 info..

    ReplyDelete

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::