MANGGA..NAK MANGGA APA?PAGAR?

9:30 PM


Mangga..

Apa yang terlintas di fikiran korang?

Apa je yang ada perkataan mangga? 








Kita fokus pada buah mangga je la yee.. apa kes nak citer pasal mangga kat pagar tu? huhu

Ada mangga kuning dan mangga kehijauan yang masam tu contohnya mangga epal memang boleh buatkan kita rasa kecur je nak makan. Selalunya bakal mak mak memang suka cari yang masam masam untuk elakkan loya ataupun semulajadinya memang suka buah mangga.

Sya suka mangga epal lepas tu potong2 untuk dijadikan colek mangga.nyum.*dah terbayang dah niii*



Selalunya paling basic letak la kicap, cili padi, bawang putih,garam dan gula untuk dijadikan pencecah yang lazat ;p

Dengan rasa yang ada yang manis dan masam, mangga ni sebenarnya mempunyai pelbagai manfaat pada kesihatan.

(credit)
::
::
::

Dikenali sebagai Mangifera Indica yang merupakan tanaman mangga berupa kayu dengan ketinggian batang boleh mencecah maksima 40 meter.

Mangga boleh digunakan untuk :

  • mengubati luka. cara? kemamkan daun mangga dan letak pada tempat terkena luka
  • merawat infeksi yang disebabkan oleh bakteria
  • merawat ulser perut ( mengandungi struktur antiulcerogenic)


Mangga mengandungi pelbagai vitamin dan mineral yang baik untuk kesihatan tubuh seperti Vitamin C, A, B6, E, pektin, Fosforus, Kalium, Magnesium, astragalin, Betakaroten, quercetin.





Antara khasiat yang didapati pada buang mangga : 


  • Mencegah kanser 

Buah mangga mengandungi komponen antioksidan seperti quercetin, astragalin, isoquercitrin, fisetin, asam galat, dan methylgallat. 

Kandungan antioksidan tersebut dapat membantu melindungi tubuh dari serangan radikal bebas penyebab beberapa jenis kanser. Kanser yang lazim adalah seperti kanser usus, prostate, leukimia dan payudara. 

Radikal bebas adalah molekul-molekul tak stabil yang dihasilkan oleh pelbagai proses kimia normal tubuh, radiasi matahari, asap rokok, dan sebagainya.

  • Menurunkan kadar kolestrol

Tahap vitamin C, pectin dan serat yang yang tinggi dalam mangga mampu untuk mengurangkan tahap kolesterol di dalam badan terutama LDL atau (low-density lipoprotein) juga dikenali sebagai kolestrol jahat.





  • Menyihatkan Mata

Vitamin A yang ada dalam buah mangga memberikan perlindungan kepada mata dari serangan radikal bebas yang menjadi penyebab kepada penyakit katarak, mata kering dan sebagainya.

Selain itu, mata juga akan menjadi lebih cerah dan mata akan terasa lebih segar sepanjang hari.

Minum 1 cawan jus mangga dapat membekalkan 24% daripada nilai harian Vitamin A yang diperlukan oleh badan. Ini dapat membantu memperbaiki tahap kejelasan mata kita serta mencegah mata daripada menjadi kering.


  • Membantu pencernaan dalam tubuh

Terdapat banyak buah-buahan serat termasuk mangga yang mempunyai kualiti serat yang dapat membantu proses penyingkiran bahan yang tidak diperlukan badan juga memperbaiki penghadaman.



  • Mencegah strok

Mangga mengandungi kalium yang berfungsi untuk meningkatkan keteraturan tekanan jantung dan membantu untuk otot berfungsi dengan baik. 

Pengambilan kalium yang memadai akan menyebabkan  tekanan darah menjadi stabil dan mengurangkan kemungkinan mendapat penyakit jantung dan pembuluh darah.

  • Menyihatkan otak dan meningkatkan daya memori

Mangga kaya dengan pelbagai vitamin. selain mempunyai kandungan vitamin C yang banyak, mangga juga mempunyai  vitamin B6 yang penting untuk mempertahankan dan meningkatkan fungsi otak.



Vitamin ini membantu untuk menggabungkan neurotransmitter utama yang memberikan kontribusi dalam menentukan keadaan hati dan perubahan pola tidur. 

Selain itu, kandungan asam Glutamin di mangga mampu meningkatkan konsentrasi dan daya memori.

  • Menghaluskan kulit

ia juga mampu menghaluskan kulit serta menghilangkan jerawat  kerana kandungan vitamin A yang terdapat dalam buah mangga mampu memaksa sel-sel kulit untuk kembali atau melakukan proses regenerasi lebih cepat dengan membawa sel-sel kulit baru yang segar ke permukaan kulit. So,Kulit akan lebih halus dan sihat.



  •  Melegakan panas dalam

Mangga juga berfungsi sebagai pendingin tubuh. Panas dalam disebabkan beberapa fakor  dan biasanya di sebabkan oleh sistem pencernaan yang buruk dan faktor faktor lain, seperti :

::> kekurangan vitamin C
::> kekurangan serat
::> kekurangan cairan tubuh (dehidrasi)
::> memakan makanan yang bersifat panas dan berlemak seperti makanan bergoreng
::> keadaan cuaca panas.

Kandungan Vitamin C yang terdapat pada buah mangga memiliki kemampuan untuk meningkatkan kekebalan tubuh sehingga mampu meredakan penyakit panas dalam lebih cepat.

  • Merangsang sistem imuniti badan
Kandungan vitamin A dan juga vitamin C dalam mangga ditambah dengan 26 jenis carotenoids penuh manfaat pada badan manusia dapat membantu memastikan sistem imuniti kita menjadi lebih kuat dan sihat.





Sumber :  http://dara.karangkraf.com/tip-dara/5-sebab-kenapa-kita-perlu-makan-mangga-1.204766
            : I Luv Islam




'THE GREATEST WEALTH IS HEALTH'


Berminat dengan produk Shaklee? Whatsapp sya 014-6342040 :)

Konsultasi eksklusif buat customer sya yang eksklusif..


-----------------------------------------------------------------------------------

 Like page Jom Sihat Jom  di Facebook untuk dapatkan tips & info terkini :

Atau boleh jengah untuk pertanyaan / order :



Klik!



You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::