KENAPA WARGA EMAS KURANG SELERA MAKAN?

9:09 PM

Selalunya bila sebut je kurang selera makan, kita selalu kaitkan dengan kanak-kanak. 

Padahal ini perkara biasa yang dialami oleh sesiapa je.

Hal ini terjadi samada mereka kurang keinginan untuk makan mahupun kerap mengurangkan kuantiti makanan.

Warga emas juga tidak terkecuali untuk menghadapi kurang selera makan ni.

Ada kemungkinan kurang selera makan berpunca daripada pelbagai penyakit yang mereka hadapi.


Ihsan dari Pak Google



PUNCA WARGA EMAS KURANG SELERA MAKAN


  • Pengambilan ubat ubatan mempengaruhi rasa lidah mereka untuk menikmati makanan dan sekaligus mengurangkan keinginan pada makanan
  • Masalah pembedahan contohnya usus tersumbat
  • Faktor kemiskinan, pengasingan atau kesunyian
  • Masalah psikologi contohnya alzheimer dan tekanan perasaaan
  • Ada masalah gigi samasa gigi rosak, gongak atau pemilihan gigi palsu yang kurang sesuai
  • Hadapi penyakit kritikal seperti kanser, kegagalan buah pinggang dan lain2
  • Loya, muntah, menghadapi masalah pada deria rasa ataupun sakit yang berpanjangan seperti demam semasa denggi

KESAN KEPADA WARGA EMAS YANG KURANG SELERA MAKAN

  • Daya imunisasi badan terjejas - mudah dijangkiti penyakit seperti demam
  • Pengurangan kepadatan tulang atau osteoporosis
  • Kurang darah
  • Luka lambat sembuh
  • Kekurangan zat makanan dan boleh melemahkan fungsi otot
  • Kurang tenaga untuk melakukan sebarang aktiviti, lemah lemah badan

CARA UNTUK MENINGKATKAN SELERA MAKAN


  • Pastikan mereka minum air yang mencukupi
  • Hidangkan makanan dalam kuantiti yag sedikit
  • Menyediakan makanan kegemaran mereka
  • Mempelbagaikan resipi untuk menaikkan selera mereka
  • Menggunakan pelbagai rencah untuk membangkitkan selera
  • Menyediakan makanan mengikut kesesuaian seperti potong dalam bentuk yang kecil jika mereka mengalami masalah untuk mengunyah
  • Beri mereka sokongan dan perhatian



------------------------------------------------------------------------------------

Nak tambahkan selera makan mereka di samping tu semua ahli keluarga dapat khasiat bersama? Mealshakes Shaklee bukan sahaja sesuai untuk kanak-kanak tetapi juga orang dewasa serta warga emas.




Mealshakes



Credit kepada pemilik poster. terima kasih daun keladi.


SIAPA LAGI YANG SESUAI AMBIL MEALSHAKES?



  • Dewasa yang nak tenaga segera
  • Kanak-kanak picky eater ( 1tahun ke atas)
  • Preggy mom
  • Individu yang selalu tak sempat sarapan pagi
  • Warga emas
  • Vegetarian
  • Individu yang sibuk bekerja


Berminat? Berbaloi untuk khasiat pada ibu bapa korang. Takkan nak biarkan mereka kurang selera makan kan? 

Harga Retail : RM 113.75... 



Sumber : myhealth.gov



Whatsapp 014-6342040


You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::