CARA DIET UNTUK RINGANKAN GEJALA PMS

9:00 PM

PMS atau Premenstrual Syndrome atau Sengugut memang akan dialami oleh remaja atau wanita sebelum kedatangan haid mereka.

Kira-kira 8% - 20% wanita akan mengalami gejala PMS antara 1 minggu atau 2 minggu sebelum mereka mengalami haid dalam tempoh 28 hari kitaran haid wanita.

Semasa tempoh ini, wanita akan mengalami pelbagai gejala PMS yang melibatkan perubahan fizikal dan emosi seperti marah, cepat terusik, perut kejang dan sebagainya.



Ihsan dari Pak Google


Walaupun punca punca PMS ini belum dapat diketahui, perubahan hormon dan bahan kimia dari otak memainkan peranan penting dalam menghadapi gejala PMS.

"There's evidence that diet is involved in either the development of PMS or contributes to the severity of symptoms," says Elizabeth Bertone-Johnson, ScD, an associate professor of epidemiology at the University of Massachusetts in Amherst, who has studied nutrition's role in PMS.( WebMD)

Jadi, pemakanan yang seimbang dan berkhasiat dapat membantu wanita mengurangkan rasa sakit akibat PMS.


CADANGAN DIET YANG DAPAT MERINGANKAN GEJALA PMS


  1. Mengambil makanan tinggi kalsium                            



Seperti tertera dalam WebMD,

In studies of college-aged women and nurses, women with the highest intakes of calcium and vitamin D were less likely to develop PMS, Bertone-Johnson tells WebMD. 


"With calcium, those results were stronger when it came from foods than from foods plus supplements or a supplement alone," she says. 

Her research found a food benefit from calcium at about 1,200 milligrams a day (RDA for women 19-50 is 1000 mg) and at 700 IU of vitamin D (RDA for women is 600 IU aged 70 and below.)

                                          



Sekurang-kurangnya, kita kena mengambil 3 hidangan makanan yang kaya dengan kalisum setiap hari contohnya susu rendah lemak, keju, soya dan sebaginya.

Vitamin D pula memang sukar didapati melalui diet seperti salmon dan susu, tetapi sebagai pengganti kita bole mengambil supplement atau vitamin untuk mencukupkan kandungan Vitamin D dalam badan.

Kebanyakan supplement kalsium mengandungi Vitamin D seperti Ostematrix Shaklee. Ostematrix Shaklee juga mempunyai banyak kebaikan dan bukan hanya sekadar untuk kesihatan tulang dan gigi sahaja.




Bertone-Johnson juga mengandaikan bahawa kalsium yang mencukupi didalam otak dapat melegakan atau meringankan simptom PMS seperti mood swing manakala Vitamin D  boleh boleh mempengaruhi emosi.

Jadi, keperluan kalsium dan Vitamin D yang mencukupi dapat menjaga kesihatan kita termasuk kesihatan tulang. Di samping menjaga kesihatan tulang dan gigi, kita juga dapat meringankan simptom PMS.




2. Jangan skip sarapan pagi dan waktu makan utama


Kesan perubahan hormon akibat PMS memang membawa kesan kepada peningkatan ataupun penurunan selera makan kita.




Pastikan kita makan seperti biasa, sarapan pagi, lunch dan makan malam. Hal ini boleh mengelakkan nafsu terlalu lapar sehinggakan mengambil kuantiti makanan yang melebihi had. Jika lapar, ambil snek berkhasiat seperti buah buahan ataupun salad.


Skip sebarang waktu makan utama boleh membuatkan hormon kita menjadi tak tentu arah hingga emosi pun tidak stabil.


3. Ambil makanan yang mengandungi bijirin penuh, protin tanpa lemak, buah-buahan & sayuran


Amal pemakanan seperti di atas untuk menghadapi simptom PMS dengan tenang. Contohnya, beras perang, oat, roti, mil penuh, sayuran dan buah buahan pelbagai warna.

Roti yang diperkaya serta bijirin membekalkan Vitamin B untuk badan kita. Ada kajian mendapati bahawa wanita yang mengambil Thiamine @ B1 dan riboflavin @ B2 mempunyai risiko yang rendah untuk mendapat simptom PMS. Ianya perlu diambil melalui makanan dan bukannya dari supplement.

Ihsan dari Pak Google

Ihsan dari Pak Google




4. Kawal pengambilan gula


Kebanyakan wanita yang sedang mengalami PMS mempunyai peningkatan selera pada makanan yang mengandungi kandungan gula yang tinggi. Hal ini kerana tahap hormon estrogen dan progestron mampu mengurangkan tahap serotonin kimia di dalam otak.

Perubahan sebegini memberi kesan pada perubahan mood dan mencetuskan simptom PMS.

Kajian juga menunjukkan wanita yang mengalami PMS akan mengambil antara 200-500 kalori setiap hari seperti lemak, karbohidrat ataupun makanan manis.

Sebagai ganti pada selera yang tinggi terhadap gula, apa kata tukarkan diet tu pada makanan berbijirin? Sihat pun sihat dan ditambah dengan kandungan vitamin yang bagus untuk mengurangkan simptom PMS.


5. Kurangkan pengambilan kafein


Sebelum PMS, kurangkanlah pengambilan kafein untuk mengurangkan risiko sakit semasa PMS.Kafein juga termasuklah teh mahupun air bikarbonat selain daripada kopi. Jika korang sememangnya penggemar kafein, cuba tengok ada tak perbezaan sebelum dan selepas pengambilan kafein?



6. Kurangkan pengambilan garam dalam menu diet

Pengurangan kadar pengambilan garam dalam menu harian sebenarnya dapat mempengaruhi simptom PMS ini. Ia boleh mengurangkan kembung perut yang menyebabkan kita tidak selesa.


Ihsan Pak Google


Ihsan dari Pak Google


Hal ini disebabkan kandungan natrium atau sodium yang tinggi dalam badan menyebabkan ketidakselesaan pada perut sewaktu PMS.

Yang penting, kurangkan pengambilan makanan berproses ataupun fast food yang sememangnya membekalkan kandungan garam yang tinggi pada makanan tersebut.


7. Ambil Supplement

Untuk merawat atau mengurangkan simptom PMS, kita digalakkan untuk bersenaman, mengurangkan tekanan serta mengambil supplement selain daripada menjaga pemakanan.

Sebaiknya kita digalakkan untuk mengambil Vitamin B 100 mg sehari, 600 mg kalsium beserta Vitamin D sehari di samping hidangan makanan yang kaya dengan kalsium dan magnesium.




Pengambilan Vitamin B6  didapati dapat mengawal tahap mood swing manakala magnesium mampu mengurangkan kandungan air dalam badan.

Pengambilan GLA Complex juga membantu mengurangkan simptom PMS.

8. Amalkan gaya hidup sihat

Pengekalan berat badan ideal dapat membantu mengurangkan simptom PMS berbanding mereka yang obes ataupun bmi tak seimbang. 

Bila kita kekal cergas sebenarnya ia membantu untuk mengekalkan badan yang sihat serta otah yang cerdas serta sekaligus dapat mengurangkan tekanan. Hal ini kerana, faktor tekanan sememangnya mempengarugi simptom PMS kita.

Keletihan dan berasa lesu sepanjang hari merupakan tanda pada PMS hingga menyebabkan kita lebih memerlukan rehat dan tidur yang lebih lama berbanding biasa. Bila keadaan ni terjadi, mampu ke kita kekal cergas dan aktif sepanjang hari? Mesti tidak kan?


Kesimpulannya, amalkanlah pemakanan yang seimbang serta aktifkan diri. Sekurang kurangnya, beban kesakitan PMS tu akan berkurangan..


Nak atasi kesakitan semasa PMS? Shaklee pun ada Vitamin yang diperlukan oleh badan untuk mengurangkan rasa sakit semasa PMS atau senggugut tau.. Dah cuba , baru tau ;)


Sumber :  Cari Nierenberg,WebMD & EH!





Whatsapp : 014-6342040


You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::