PUNCA MASALAH KESUBURAN.. APA DAN SIAPA?

4:00 PM


Setiap pasangan yang mendirikan rumahtangga memang akan impikan untuk dapatkan zuriat secepat mungkin dengan izinNya.

Tapi, ada juga pasangan yang dah lama berkahwin still mempunyai masalah mendapatkan zuriat.


Kira-kira 30 peratus faktor ketidaksuburan berpunca daripada wanita dan 30 peratus daripada lelaki. Sebanyak 10 peratus masalah ketidaksuburan berpunca daripada kombinasi kedua-duanya manakala 25 peratus disebabkan punca yang tidak diketahui dan lima peratus disebabkan faktor lain. (Utusan)
Adakah ini merupakan salah satu masalah kesuburan yang melanda pasangan suami isteri kanda dinda?

Apakah anda merupakan penyumbang kepada punca masalah kesuburan?





PUNCA MASALAH KESUBURAN. SALAH SIAPA?


  • Umur. 

♡ Kesuburan seorang wanita secara beransur-ansur menurun apabila usia semakin meningkat dan penurunan kepada masalah kesuburan ini menjadi lebih ketara pada pertengahan tahun 30-an. Ketidaksuburan  di kalangan wanita lebih berumur mungkin disebabkan oleh bilangan dan kualiti telur yang semakin menurun. Lelaki yang berumur 40 tahun ke atas mungkin kurang subur berbanding lelaki yang lebih muda.


Penggunaan tembakau. 

♡ Peluang untuk hamil akan mulai menurun jika pasangan anda merupakan perokok.  Keguguran juga lebih kerap berlaku di kalangan wanita yang merokok. Hal ini kerana merokok boleh meningkatkan risiko disfungsi erektil dan kuantiti sperma yang sedikit untuk mendapatkan peluang hamil.



Penggunaan alkohol. 

Elakkan mengambil minuman beralkohol jika anda merancang untuk hamil kerana anda mungkin tidak sedar anda sedang hamil untuk beberapa minggu pertama. Penggunaan alkohol meningkatkan risiko kecacatan kelahiran dan ia juga boleh membuat kita susah untuk hamil. Bagi lelaki, penggunaan alkohol yang berlebihan boleh mengurangkan jumlah sperma dan motiliti.




Berat badan berlebihan. 

Gaya hidup yang tidak aktif dan berat badan berlebihan boleh meningkatkan risiko kemandulan. Di samping itu, kuantiti sperma lelaki dan paras testosteron boleh terjejas jika sang suami mempunyai berat badan berlebihan.





Kekurangan berat badan. 

Wanita mempunyai risiko masalah kesuburan apabila mereka mempunyai gangguan makan, seperti anoreksia atau bulimia, dan wanita yang mengamalkan diet yang ketat tanpa mengikut sajian dalam piramid makanan.



Kurang bersenam. 

Kurangnya aktiviti fizikal mahupun bersenam boleh menyumbang kepada obesiti. Ia dapat meningkatkan risiko kemandulan dan ketidaksuburan pasangan. Masalah ovulasi boleh dikaitkan dengan berat badan berlebihan begitu juga jika terlebih melakukan senaman boleh mengganggu kesuburan.






>>>>>Jum cuba alternatif lain untuk meningkatkan kesuburan.Selain makanan yang mampu meningkatkan kesuburan kita, supplemen juga penting sebagai langkah alternatif untuk menjaga tahap kesihatan secara optimum dan mengawal kitaran haid.


Set Kesuburan Shaklee untuk wanita untuk wanita yang mengalami masalah kesuburan / plan nak hamil / nak betulkan kitaran haid dsb mengandungi 4 jenis vitamin yang boleh disesuaikan dengan keperluan dan masalah anda iaitu :





  • Vita Lea iaitu multivitamin
  • GLA Complex  : 
  • B Complex : mengandungi asid folik untuk mengelakkan kecacatan pada janin, mengurangkan kesan stress dan melancarkan peredaran darah.
  • Alfafa : mampu mengurangkan keputihan yang boleh mengganggu kesuburan; bertindak sebagai kacip fatimah; 

Tidak kurang juga supplement untuk Sang suami untuk menjaga ketahanan dan kemampuan ketika bersama :


Set Subur Untuk Suami


Vitaminn E : melancarkan saluran darah ; meningkatkan tenaga; bantu menghasilkan sperma yang banyak; 

Zinc Complex : menguatkan sperma; bantu pertingkatkan kualiti dan kuantiti sperma



Usaha tangga kejayaan. jangan putus harapan :)




Whatsapp : 014-6342040



You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::