TIPS MENJAGA MATA YANG SIHAT SUPAYA KELIHATAN BERSINAR DAN CANTIK

9:30 AM


Tak kira bila dan di mana, kita mesti akan pegang gajet kan? Selain untuk social network, kita akan akses laptop, tablet or PC untuk siapkan kerja yang tertangguh atau untuk jalankan bisnes. Dan zaman teknologi skang dah membuktikan kebanyakan urusan hanya menggunakan hujung jari sahaja. Tengokla nak bayar bil pun bole guna internet. Mudah kan?





Pada generasi Y, memang gila dengan internet. Kiranya gajet tu dah macam GF atau BF nombor 2..Apa apa nak cari just tekan internet dan terus bole cari maklumat sekelip mata.

Ketagihan atau terlalu bergantung di depan skrin komputer bole membuatkan kita leka dan tak sedar yang kita dah lama menatap skrin komputer.

Akibatnya, mata berasa letih dan tak bersinar. Lepas tu, mula la mata pun sembap dan ada lingkaran hitam. Owhhh yang ni membuatkan mata kita lemah tak bermaya. Siapa tak nak mata yang sihat dan cantik???


TIPS MATA YANG SIHAT  & PENJAGAAN MATA YANG CANTIK






1. BUAT PEMERIKSAAN MATA


Buat pemeriksaan mata sekurang kurangnya setahun sekali untuk menentukan tahap kesihatan dan penglihatan mata.
PEmeriksaan ni penting untuk mencegah sebarang sindrom dan mengesan masalah rabun.

2. PENCAHAYAAN YANG SESUAI


Mata akan bertambah letih bila ada cahaya yang berlebihan dari matahari, lampu rumah atau pejabat. Seeloknya guna lampu pejabat atau bilik yang mempunyai intensiti yang rendah atau guna mentol yang sedikit.
Elakkan menggunakan komputer di tepi tingkap yang terdedah dengan cahaya.Cahaya yang berlebihan bole buat ata cepat letih, tak selesa, silau dan pening kepala.

3. MEMINIMUMKAN SILAU



Silau bole terjadi akibat pembalikan cahaya dari dinding, skrin PC dan macam macam lagi. So, elakkan penggunaan dinding bilik berwarna terang dan gunakan skrin yang ada penapis cahaya.
Pada yang memang dah pakai spec, make sure kanta tu memang ada MULTICOATING untuk kurangkan kesan silau pada mata serta mengelakkan mata menjadi stress.


4. GUNAKAN MONITOR YANG BERKUALITI TINGGI



Tukar pada LCD monitor seperti yang ada pada laptop.Pastikan jugak skrin jenis rata ada 'dot-pitch' yang rendah iaitu kurang 0.28mm.


5. UTAMAKAN KESELESAAN



Pilih wallpaper yang dari kaler lembut atau pastel kaler. Saiz tulisan biarlah sederhana besar.


6. SENAMAN & BEREHAT



Buat kerlipan mata sebanyak 10x selama 20 minit ketika berkerja di depan PC. Ini boleh mengurangkan stress pada mata dan kekeringan.


7. GUNAKAN CERMIN MATA KHAS



Pada pengguna PC tegar, better guna  cermin mata khas untuk jaga kesihatan mata. Ia dapat lindungi mata daripada masalah silau dan kurangkan stress mata.



Mudah kan? Mata yang sihat dan segar, akan memberi efek fresh pada wajah kita. 

You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::