KENAPA VITAMIN SHAKLEE TIADA SILICA GEL?

9:00 PM


Perasan tak kalo korang beli vitamin di farmasi atau mana mana pasaraya, akan ada SILICA GEL dalam botol vitamin tu? Banyak vitamin di pasaran sekarang memang ada SILICA GEL..

Dan.....perasan tak SILICA GEL tu jugak yang ada dalam handbag baru yang korang beli? ataupun dalam kotak kasut yang korang baru je shopping? 

Tak rasa pelik ke kenapa dalam vitamin pun patut ada benda alah tu? Apa significannya SILICA GEL tu diletakkan dalam bahan makanan?

silica gel 

Sebenarnya, SILICA GEL tu berfungsi untuk menyerap sebarang kelembapan bagi mengelakkan pertumbuhan kulat atau bahan tu rosak daripada wap air.

Dan, SILICA GEL dalam vitamin dalam pasaran sekarang ni merupakan VITAMIN SINTETIK dan bukan semulajadi. Jadi, disebabkan itu, manufacturer letak SILICA GEL bagi menyerap sebarang wap air yang boleh merosakkan keadaan asal vitamin tu.


Apa tu VITAMIN SINTETIK?


  • dibuat melalui proses kimia di makmal
  • dijual meluas di farmasi & pasaraya
  • harga lebih murah daripada vitamin semulajadi

Ok. Kalau korang ada beli VITAMIN SHAKLEE, perasan kan memang TIADA SILICA GEL dalam botol vitamin tu?

Betul kan? Kenapa takde silica gel pulak?

Sebabnya vitamin Shaklee ni semulajadi. Tiada perisa, pewarna dan bahan pengawet.

"No artificial flavours, sweeteners, colours or preservatives added"  



CUMA...dalam Chewable Vita C je yang ada SILICA GEL.


Sebab??

Ia merupakan vitamin untuk kanak kanak. Bila kanak kanak yang makan, kebarangkalian dorang nak ambil sendiri untuk makan memang besar. Bila ambil tanpa pengawasan ibu bapa, dorang boleh ambil vitamin dengan sendiri.

Sebagai langkah berjaga jaga, Shaklee telah letak silica gel dalam botol kecik yang keras serta ditutup rapat dalam Chewable Vita C untuk menjaga kualiti vitamin tu.


Dari Pak Google


Jadi, mana pilihan korang?

VITAMIN SEMULAJADI atau VITAMIN SINTETIK? nak murah tapi kesannya negatif pada jangka masa panjang? atau nak mahal tapi kesan positifnya kekal lama? 

jangan main redah isu vitamin. Untuk kesihatan badan dalam tempoh lama, kene fikir juga natijah vitamin sintetik pada anggota badan....


-------------------------------------------------------------------------------------------------------
** Fakta tentang vitamin sintetik

sumber asal : http://www.theherbprof.com/InfoVitaminTruth.htm
c&p : Mommy Lyna


Synthetic Vitamins Versus Food Grown Vitamins
From Dr. Robert J. Thiel, Ph.D., N.M.D., The Truth About Vitamins in Supplements, American Naturopathic Medical Association Monitor, June 2003, vol. 7 No. 2#
Vitamin
Food Nutrient*
‘Natural’ Vitamin Analogue & Some Process Chemicals
Vitamin A/Beta carotene
Carrots
Methanol, benzene, petroleum esters; acetylene; refined oils
Vitamin B-1
Nutritional yeast, rice bran
Coal tar derivatives, hydrochloric acid; acetonitrole with ammonia
Vitamin B-2
Nutritional yeast, rice bran
Synthetically produced with 2N acetic acid
Vitamin B-3
Nutritional yeast, rice bran
Coal tar derivatives, 3-cyanopyridine; ammonia and acid
Vitamin B-5
Nutritional yeast, rice bran
Condensing isobutyraldehyde with formaldehyde
Vitamin B-6
Nutritional yeast, rice bran
Petroleum ester & hydrochloric acid with formaldehyde
Vitamin B-8
Rice
Phytin hydrolyzed with calcium hydroxide and sulfuric acid
Vitamin B-9
Broccoli, rice bran
Processed with petroleum derivatives and acids; acetylene
Vitamin B-12
Nutritional yeast
Cobalamins reacted with cyanide
Vitamin ‘B-x’
PABA Nutritional yeast
Coal tar oxidized with nitric acid (from ammonia)
Choline
Nutritional yeast, rice bran
Ethylene and ammonia with HCL or tartaric acid
Vitamin C
Acerola cherries, citrus fruits
Hydrogenated sugar processed with acetone
Vitamin D
Nutritional yeast
Irradiated animal fat/cattle brains or solvently extracted
Vitamin E
Rice, vegetable oils
Trimethylhydroquinone with isophytol; refined oils
Vitamin H
Nutritional yeast, rice bran
Biosynthetically produced
Vitamin K
Cabbage
Coal tar derivative; produced with p-allelic-nickel
Most vitamins in supplements are petroleum extracts, coal tar derivatives, and chemically processed sugar (plus sometimes industrially processed fish oils), with other acids and industrial chemicals (such as formaldehyde) used to process them.   Synthetic vitamins were originally developed because they cost less.   Most synthetic, petroleum-derived, supplements will call their products ‘vegetarian not because they are from plants, but because they are not from animals.   Also beware; they will use the words “Food Based” another trick.   It means they added a green product to the synthetics such as algae.

Antara faktor-faktor yang boleh digunakan sebagai panduan apabila memilih vitamin yang bagus :

  •  bebas pewarna - kenapa perlu ada pewarna tambahan? 
  • tiada perasa - artificial flavors, menjimatkan kos penghasilan vitamin berbanding dengan semulajadi.
  • tanpa pemanis sintetik -  pemanis tak elok untuk kesihatan tapi kenapa patut letak dalam vitamin?? Sedangkan kita ambil vitamin untuk memelihara kesihatan
  • mengandungi vitamin E - penting untuk kita belajar mengapa ada sesetengah vitamin E yang kita amalkan tidak beri kesan yang betul pada kulit dan tubuh kita. Ini kerana “I” atau “dl” adalah vitamin sintetik manakala “d” adalah asli. Asalnya  pengeluar menggunakan sintetik kerana ianya lebih murah dan menjimatkan kos.
  • tidak mengandungi silika gel - sebenarnya silika gel ni  antara bahan yang tidak sepatutnya ada dalam makanan tambahan iaitu vitamin. Bila ada silica gel itu bermaksud vitamin tu dalam golongan sintetik dan bukan dari bahan semulajadi

Bila dah baca,ada tak hati nak beli vitamin sintetik lagi? Bole je kalau nak beli, memang takde halangan TAPI...............
Sanggup ke telan tar, ekstrak petroleum dll semata mata nak sihat???? Pilih vitamin yang betul betul baik dan sebab itulah vitamin Shaklee berbeza dengan vitamin di pasaran sekarang.
Saya pengguna vitamin shaklee dan 1st time ambil dah terus jatuh cinta, korang bila lagi nak cuba? :)


You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

Not A StoryTeller

Not A StoryTeller

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::