BILA ANAK SKIP BREAKFAST, APA AKAN JADI?

9:00 PM




Sarapan pagi dianggap sebagai hidangan penting kerana dianggap sebagai permulaan hari yang sibuk so dari situla kita mendapat tenaga tambahan untuk melakukan sebarang aktiviti.Sarapan juga akan memenuhi bekalan glukosa dan nutrien penting dalam badan untuk mengekalkan tenaga berpanjangan. 






Ihsan dari Pak Google



Sarapan pagi adalah hidangan penting untuk kanak-kanak yang sedang membesar. Kanak-kanak yang tidak bersarapan pagi mungkin kurang serat dan vitamin yang mencukupi dan mineral termasuk zat besi, kalsium, zink dan vitamin B2. Makan sarapan pagi boleh meningkatkan tahap tenaga dan metabolisme mereka untuk kekal aktif dan bertenaga.



Vitamin, mineral dan nutrien lain hanya boleh diperolehi daripada makanan. Jadi walaupun badan kita biasanya boleh mencari tenaga yang cukup  tapi kita masih perlu menambah vitamin dan mineral untuk mengekalkan kesihatan dan kecergasan.


Ada satu kajian di Australia dan di luar negara telah mendapati bahawa: 

  • Ramai kanak-kanak yang skip breakfast mempunyai berat berlebihan
  • Skip breakfast boleh mengurangkan fokus. Makan sarapan boleh membantu anak kita dalam pembelajaran kerana mereka lebih mampu untuk memberi fokus dan lebih berminat untuk belajar.
  • Makan makanan yang tinggi kandungan serat dapat mengurangkan keletihan. 
  • Pengambilan sarapan pagi yang tidak mencukupi mempengaruhi kanak-kanak untuk memilih makanan yang kurang berkhasiat sebagai snek
  • Orang yang makan sarapan pagi mempunyai diet lebih berkhasiat. So, mereka cenderung untuk tidak memilih makanan tak berkhasiat



Beberapa sebab-sebab biasa untuk skip breakfast termasuk: 

  • tidak cukup masa 
  • terlalu letih 
  • nak habiskan masa dengan tidur
  • tiada sarapan yang best kat rumah

Kanak-kanak yang tidak bersarapan pagi lebih cenderung untuk mengambil lebih banyak kalori dan mengalami berat badan berlebihan serta obesiti. Bila kanak-kanak mula skip breakfast, mereka mula mengambil banyak makanan pada waktu lunch. So, dari situlah kalori mula bertambah.


Rujukan & Credit : Betterhealth

----------------------------------------------------------------------
Tak sempat nak buat sarapan untuk anak anda? Tapi nak bekalkan mereka tenaga berpanjangan dan penuh dengan vitamin serta nutrien? Nak instant breakfast yang mudah tapi berkhasiat? AYuh, tukarkan pada MEALSHAKES SHAKLEE yang sedap ni!!

SET KANAK KANAK SHAKLEE juga membantu perkembangan minda anak anak anda serta membekalkan kesihatan optimum pada mereka.








Whatsapp 014-6342040

You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::