AWAS MINUMAN BERBAHAYA!

4:30 PM


Tak semua minuman bagus untuk kesihatan kita especially minuman manis yang tak dikawal atau kafein yang diminum dalam dos yang tinggi.

Sebenarnya kafein ni ada juga manfaat,tapi kita hendaklah ambil dalam jumlah atau kuantiti cawan yang sedikit dalam sehari. Kalau kita dah tau jumlah yang kita ambil, lagi mudah nak kawal pengambilan kafein tu dalam sehari. Tapi, JANGAN KETAGIH sangatla....

Ada antara kita suka sangat kopi untuk berjaga malam , hilangkan mengantuk atau sebagai energy booster. Malah, ada juga yang minum kopi untuk lebih fokus kepada sesuatu perkara. Dan itu bergantung pada tindakbalas kafein  pada tubuh masing masing.


JUMLAH KAFEIN 


Bagi orang dewasa, seelok eloknya 400 miligram (mg) kafein dalam sehari tu dah kira okey untuk kesihatan. Jumlah 400gm tu bersamaan dengan 4 cawan kopi, 10 tin minuman soda atau 2 tin minuman penambah tenaga. Banyakkan? 


Walaupun begitu, penggunaan kafein patut dielakkan kepada kanak kanak kerana bole menjejaskan fungsi sistem tubuh mereka. Golongan remaja pun kene hadkan pengambilan kafein kepada 100mg sehari.

Pengambilan kafein secara berlebihan boleh mendatangkan pelbagai simptom dan efeknya bole menjejaskan tahap kesihatan individu yang sensitif terhadap simptom tu akibat pengambilan ubat ubatan.



Nak tau KESAN kalo minum 4 atau lebih cawan dalam sehari???


  • Insomia
  • Gemuruh
  • Kegelisahan
  • Mudah marah
  • Sakit perut
  • Denyutan jantung yang cepat
  • Gegaran otot
  • Gelisah

Setiap dari kita akan dapat kesan yang berbeza beza akibat pemgambilan kafein samada secawan melalui secawan kopi atau teh. Yang penting, kita dapat mengawal ketagihan dari minum kafein kerana ia boleh menjeaskan tahap kesihatan kita dalam jangka masa panjang.


400 mg kafein = 4 cawan kopi = 10 tin minuman soda = 2 tin energy drink

Kalo diikutkan, kandungan gula pada minuman kat atas ni sangat tinggi. Kopi kalo kita tak tambah banyak gula,memang tak kawww. Betul tak?

Apa kata kita tukar kepada minuman yang rendah kafein lepas ni? Kandungan gula pun kita bole kawal dengan menambah madu atau lemon sebagai penambah rasa. Itukan lebih semulajadi... Nak tau lebih mengenai CINCH ENERGY TEA MIX?.. meh baca . Apa yang best sangat tentang TEH SHAKLEE ni??





Whatsapp 014-6342040

You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::