MANFAAT KISMIS PADA KESIHATAN KANAK-KANAK SUPAYA LEBIH SIHAT

2:34 PM


Ada tak Kanak-kanak yang tak suka makanan ringan? Rata-rata kebanyakan budak (guna ayat simple sikit) memang tak bole nak berpisah dengan kudapan yang sememangnya tak berkhasiat untuk kesihatan dan tumbesaran mereka.

Sebagai ibu bapa di alaf baru ni memang agak mencabar nak jauhkan anak anak kita dengan makanan ringan. Tengok je kat Pasaraya besar, tak sah kalo takde restoran makanan ringan atau fast food. Jadi, dalam hal ni, ibu bapa bole menjadi kreatif dengan menggantikan makanan ringan yang tak berkhasiat kepada makanan ringan yang banyak nutrien.

Soooo...pilihla KISMIS!!! Kismis merupakan pengganti terbaik bagi menggantikan makanan ringan untuk kanak kanak yang masih kecil.



Dari Pak Google



Sekotak kismis dapat memberikan sejumlah khasiat fiber dan zat besi serta sedikit natrium dan lemak kepada kanak kanak. Rasa manis yang ada pada kismis pula bukannya gula tapi kandungan asal gula pada anggur sebelum dikeringkan.


Nak kreatif, ibu bapa bole sediakan kismis dengan macam macam cara. Bole juga dicampurkan dalam bijirin contohnya koko krunch untuk sarapan pagi mereka. ataupun, kismis tu bole diletakkan ke dalam yogurt dan dicampurkan dengan buah kegemaran mereka. Bila dah bergabung rasa manis tu, sah sah bole membuka selera untuk makan.

Kesimpulannya, kismis ni member faedah yang besar ke pada perkembangan fizikal dan mental kanak kanak.


Manfaat Kismis Pada Kesihatan


  • Kaya dengan phytonutrients dan antioksida yang dapat mengurangkan risiko mendapat penyakit kardiovaskular, kanser dan keradangan

  • Kandungan fiber dalam kismis dapat membantu mengurangkan kolestrol dan tahap trigliserida

  • dapat memberi tenaga disebabkan kandungan karbohidrat di dalamnya untuk tenaga.

  • mangandungi boron iaitu sumber mineral yang dapat merangsang gelombang beta dalam otak. Ia mampu buat anak anak lebih fokus dan lebih peka kepada sesuatu perkara


  • Dapat menghalang gigi dari rosak kerana ia mengandungi asid oleanolic.Ia mampu membunuh bakteria yang menyebabkan kaviti dan penyakit gigi yang lain.

  • Zat besi dalam kismis dapat mengurangkan risiko mendapat penyakit anemia

  • Kalium dan magnesium dapat meneutralkan asid dalam perut dan dapat bagi kebaikan kepada perut anak

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tapi, jangan risau. Kalo si kecil jenis yang kurang selera makan, picky eater, selalu demam & selesema dan sebagainya, set kanak-kanak Shaklee bole membantu si kecil untuk menambah selera makan mereka.Di samping tu, set kombo ni membantu tahap kefokusan dan perkembangan memori si kecil. 

haaaa... kismis pun bole dicampur dalam mealshakes tau.. Ekceli macam macam resipi bole dibuat dengan mealshakes ni..


Nak tahu lebih lanjut TENTANG MEALSHAKES SHAKLEE?



http://bysyiraishak.blogspot.com/




*** Sumber : HArmoni 15 April 2012


Whatsapp : 014-6342040

You Might Also Like

0 Pengomen

Assalammualaikum / Hai...

Sila tinggalkan jejak anda kat sini..Nanti saya boleh blogwalking!:)

Terima Kasih.

FOLLOW US

:: GENG GOOGLE ::